چهارشنبه 4 مهر 1403

تکرار ادعاهای ولودیمیر زلنسکی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تکرار ادعاهای ولودیمیر زلنسکی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: «روسیه توسط کره شمالی و ایران حمایت می‌شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که برای حضور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل ملل گفت: «در مارس 2022 من یکی از ترسناک‌ترین اخبار درباره برنامه روسیه برای حمله تمام عیار به اوکراین را دریافت کردم. این خبر درباره حمله تانک‌های روسی به ساختمان‌های نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین بود.»

او مدعی شد: «ارتش روسیه بدون فکر و اندیشه درباره عواقب حمله به نیروگاه هسته‌ای، به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا حمله کرد و بسیاری در اوکراین وقایع چرنوبیل را به یاد آوردند. نیروهای روسیه همچنان نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تصرف کرده‌اند و اروپا و احتمالا جهان در معرض وقوع بحران هسته‌ای است.»

خبر مرتبط دست رد ترامپ به سینه ولودیمیر زلنسکی / خبری از دیدار نیست

تیم ستاد انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای دیدار او با رئیس‌جمهور اوکراین وجود ندارد.

با وجود انتقاد کشورهای غربی و حامیان اوکراین از طرح «صلح» زلنسکی و وصف این طرح به‌عنوان فهرست درخواست زلنسکی برای دریافت تسلیحات گسترده‌تر، رئیس جمهور اوکراین در ادامه سخنرانی خود مدعی شد: «در همین راستا در اولین بند طرح صلح، روی امنیت هسته‌ای تأکید کردم.»

رئیس جمهور اوکراین افزود: «فقط در صورت خروج نیروهای روسیه از نیروگاه زاپروژیا و بازگرداندن این نیروگاه به اوکراین، امنیت هسته‌ای اروپا و جهان دوباره تأمین خواهد شد.»

بیش از 80 درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین کاملا تخریب شده‌اند

او در ادامه مدعی شد: «از آن‌جایی که روسیه نمی‌تواند مقاومت مردم ما را در هم بشکند، پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به دنبال شکستن روحیه اوکراین است. او (پوتین) به استفاده از شیوه‌های جدید همچون حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین روی آورده و حملات عامدانه روسیه علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین به نابودی همه نیروگاه‌های حرارتی ما و بیشتر نیروگاه‌های آبی ما انجامیده است.»

خبر مرتبط ولودیمیر زلنسکی روی کمک مودی حساب باز کرد / نسخه هند به جنگ اوکراین پایان می‌دهد؟

نشریه پولیتیکو نوشت که کی‌یف بر روی کمک دهلی‌نو برای پایان دادن به جنگ جاری در این منطقه و دستیابی به یک توافق صلح با مسکو حساب کرده است.

زلنسکی بدون اشاره به تلاش روسیه برای دستیابی به صلح در سال 2022 و خواست غرب برای ادامه یافتن جنگ اوکراین افزود: «روسیه درحال آماده شدن برای زمستان و عذاب دادن میلیون‌ها اوکراینی است. پوتین به‌دنبال وادار کردن اوکراین برای پذیرش صلح و تسلیم شدن است.»

او مجددا تصریح کرد: «بیش از 80 درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین کاملا تخریب شده‌اند.»

زلنسکی مدعی شد: «من اخیرا گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره برنامه پوتین برای حمله به دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین دریافت کردم. پوتین به‌دنبال از دسترس خارج کردن این نیروگاه‌ها از مدار انرژی اوکراین است.»

او بدون ارائه جزئیاتی مشخص همچنین مدعی شد: «روسیه در حال استفاده از ماهواره دیگر کشورها برای دریافت تصاویر و اطلاعات گسترده درباره اوکراین است.»

اوکراین به‌دنبال پایان دادن به جنگ است

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «هرگونه حمله به نیروگاه هسته‌ای، به بحران هسته‌ای خواهد انجامید و چنین روزی نباید فرا رسد و مسئله جلوگیری از وقوع این بحران به شما (جامعه بین‌المللی) و فشارهای شما علیه نیروهای متجاوز بستگی دارد.»

زلنسکی مجددا بدون اشاره به نقش حامیان خود در ادامه یافتن این جنگ خونین و برنامه‌های خود برای ادامه یافتن جنگ اوکراین هم‌راستا با خواست حامیان خود، مدعی شد: «خانم‌ها و آقایان من 2 سال گذشته و پس از شروع جنگ، در نشست سران گروه 20 در اندونزی، طرحی مشخص برای پایان دادن به جنگ ارائه کردم. مهم است که جهان درک کند که اوکراین به‌دنبال پایان دادن به این جنگ است. جنگ همیشه تهدیدی علیه دیگران است.»

او افزود: «این جنگ می‌تواند به دیگر نقاط دنیا گسترش پیدا کند و در صورت شکل گرفتن بحرانی هسته‌ای توسط روسیه، این بحران می‌تواند کشورهای بسیاری را فرا گیرد. با این وجود، این شهروندان اوکراین هستند که دارند عواقب واقعی این جنگ را تحمل می‌کنند. اوکراینی‌ها هستند که دارند عواقب تصمیم پوتین برای انجام هرکاری که دلش می‌خواهد را تحمل می‌کنند.»

نیروهای روسیه هر لحظه سرزمین‌های بیشتری را تصرف می‌کنند

زلنسکی تصریح کرد: «هیچ صلح عادلانه‌ای بدون اوکراین ممکن نیست و همه کشورهایی که در این جنگ حامیان ما هستند، می‌دانند که روسیه که کشوری 20 برابر بزرگتر از اوکراین است، می‌خواهد سرزمین‌های بیشتری تصرف کند و نیروهای آن در حال پیشروی هستند، هر لحظه آن‌ها سرزمین‌های بیشتری را تصرف می‌کنند.»

رئیس‌جمهور اوکراین به بیان ادعاهای رد شده روی آورد و گفت: «روسیه توسط کره شمالی و ایران حمایت می‌شود. اکنون همه کشورهای نزدیک به روسیه و اروپا نگرانند که جنگ در سرزمین‌های آن‌ها نیز گسترش پیدا خواهد کرد.»

او افزود: «روسیه از اتحاد همه کشورها در حمایت خود از طرح صلح متنفر است و همین مسئله، علت مخالفت مسکو با این طرح است. در سازمان ملل، من با رهبران هند، ژاپن، ترکیه، فنلاند، پاراگوئه، کانادا، گواتمالا، اسلوانیا، ایتالیا و بسیاری دیگر دیدار کردم و این کشورها، از دیدگاه‌های سیاسی مختلف و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف برخوردارند، اما همگی، می‌دانند که جهان به صلحی عادلانه نیاز دارد.»

ما باید امنیت هسته‌ای را بازگردانیم

زلنسکی با بیان اینکه «متأسفانه دستیابی به صلح و پایان دادن به این جنگ از طریق سازمان‌های بین‌المللی دشوار است» افزود: «زمانی که کشور متجاوز در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است، سازمان ملل در پایان دادن به جنگ ناتوان است. اما طرح صلح نمی‌تواند وتو شود. به همین علت، بهترین فرصت برای دستیابی به صلحی موثر و واقعی، طرح صلح است.»

او ادعا کرد: «زمانی که عده‌ای طرح‌های جایگزین برای توافق پیشنهاد می‌دهند، آن‌ها نه تنها خواست و زجر اوکراینی‌ها و واقعیت را نادیده می‌گیرند، بلکه به پوتین فرصتی برای ادامه دادن جنگ و تحت فشار قرار دادن دنیا می‌دهند.»

زلنسکی مدعی شد: «هرگونه راهکار جایگزین برای دستیابی به صلح، برای کسب تشویق ارائه می‌شود. طرح صلح به مدت 2 سال است که وجود داشته و شاید برخی با ارائه پیشنهادات خود، به‌جای صلح و توقف جنگ، به‌دنبال کسب جایزه صلح نوبل هستند، اما تنها جایزه واقعی برای طرح‌های شما، ادامه یافتن جنگ پوتین و زجر کشیدن اوکراین است.»

هیچ کشوری نمی‌تواند اراده خود را بر اوکراین اعمال کند

او افزود: «ما باید امنیت هسته‌ای را بازگردانیم، مانع استفاده از تأسیسات انرژی به‌عنوان ابزار جنگ شویم، همه سربازهای اسیر شده خود توسط روسیه و شهروندان خارج شده خود از اوکراین را بازگردانیم و منشورهای سازمان ملل و حق حاکمیت اوکراین را حفظ کنیم. باید نیروهای اشغالگر روسیه از سرزمین‌های تصرف شده خارج شده و پاسخگوی جنایات جنگی خود باشند و باید از وقوع جنگ دوباره جلوگیری کنیم و به بگوییم که جنگ تمام شده است.»

رئیس جمهور اوکراین در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: «موارد ذکر شده، شروط طرح صلح هستند. هر کسی که به‌دنبال ارائه طرح جایگزین و نادیده گرفتن شروط ذکر شده در طرح صلح باشد، در جنگ پوتین شریک است.»

او در ادامه با زیر سوال بردن خواست کشورهایی همچون چین، برزیل، «برخی» کشورهای اروپایی و آفریقایی پیرامون ارائه راه جایگزین برای دستیابی به صلح گفت: «زمانی که کشورهایی همچون چین، برزیل، یکسری کشورها در اروپا و آفریقا راهکار جایگزین ارائه می‌کنند، باید از آن‌ها پرسید که هدف واقعی شما چه چیزی است. همه باید درک کنند که شما نمی‌توانید با استفاده از اوکراین، به قدرت و توانمندی‌های خود تعمیق ببخشید.»

زلنسکی افزود: «همه کشورها باید درک کنند که زمان استعمارگری پایان رسیده است و هیچ کشوری نمی‌تواند اراده خود را به اوکراین اعمال کند و ما نباید دوباره به دوران تحت استعمار بودن اوکراین بازگردیم.»

او در آخر مدعی شد: «من خواستار صلحی عادلانه و حمایت همه کشورهای دنیا هستم. من از شما می‌خواهم که متحد باقی بمانید و دنیا را چند تکه نکنید و این می‌تواند به صلح برای اوکراین منجر شود.»

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

تکرار ادعاهای ولودیمیر زلنسکی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل 2
تکرار ادعاهای ولودیمیر زلنسکی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل 3