جمعه 10 فروردین 1403

تیم‌های «محب»، مسئول کاهش خسارت روحی افراد سیل‌زده

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تیم‌های «محب»، مسئول کاهش خسارت روحی افراد سیل‌زده

وقوع حوادث طبیعی خسارت های مالی و جانی را به همراه دارد، اما موضوعی که مغفول واقع شده بحث خسارت های روحی و روانی در این بلایا است. تیم‌های محب بهزیستی در راستای کاهش این خسارات می‌کوشند.

وقوع حوادث طبیعی خسارت های مالی و جانی را به همراه دارد، اما موضوعی که مغفول واقع شده بحث خسارت های روحی و روانی در این بلایا است. تیم‌های محب بهزیستی در راستای کاهش این خسارات می‌کوشند.

خبرگزاری مهر - گروه جامعه؛ با وقوع حوادثی از قبیل سیل یا زلزله، اولین آسیب‌هایی که در ذهن تداعی می‌شود خسارت‌های مالی و جانی است. اما کمتر کسی است که به آسیب‌ها و خسارت‌های روانشناختی افراد متأثر از این حوادث توجه کند.

همانگونه که سازمان هلال احمر وظیفه امداد و نجات را در حوادث طبیعی به عهده دارد، سازمان بهزیستی هم وظیفه دارد تا متاثران این حوادث را از نظر روانی تحت پوشش قرار دهد.

به همین منظور به سراغ بهزاد وحیدنیا مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور رفتیم تا درمورد فعالیت «تیم های محب» برای جلوگیری از معضلات روانی ناشی از حوادث، سوال کنیم.

بفرمائید گروه‌های محب از چه زمانی شروع به فعالیت کردند؟

شروع فعالیت این تیم‌ها به صورت آزمایشی از سال 1386 بوده است‌.

هدف از تشکیل این تیم‌ها چیست؟

هدف کلی این طرح حفظ، توسعه و ارتقای سطح سلامت روان فرد و اجتماع است. باید اشاره کنم این اقدامات در جهت تاب‌آوری و پیشگیری افراد حادثه‌دیده از عوارض روانشناختی پس از بلایای طبیعی، انسان ساخت و حوادث اضطراری است.

فرمودید از سال 1386 به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کردند. در ابتدا چند نفر و در قالب چند تیم بودند؟

بعد از سال اول که به صورت آزمایشی بود، تعداد تیم‌ها به بیش از صد تیم رسید. باید اعلام کنم در حال حاضر 559 تیم در کشور فعال هستند.

هر تیم متشکل از چه افرادی است؟

هر تیم شامل یک نفر روانشناس یک نفر مشاور و یک نفر مددکار اجتماعی است و در صورت لزوم یک نفر روانپزشک به آنها ملحق می‌شود.

این افراد چگونه جذب می‌شوند؟ آیا مردم عادی امکان مشارکت دارند؟

این افراد داوطلبانه مشارکت می‌کنند و اگر کسی دارای تخصص‌هایی که گفتم نباشد امکان مشارکت ندارد. بنابراین باید بگویم مردم عادی نمی‌توانند جذب این تیم‌ها شوند.

تیم‌های محب چه خدمات و عملکردی دارند؟

این تیم‌ها ارائه خدمات روانی اجتماعی شامل شناسایی، غربال، ارجاع و پیگیری مداخلات و سپس آموزش دارند.

در سیلاب‌های اخیر روند عملیات شما به چه نحوی بود؟

در حادثه سیل اخیر به کلیه تیم‌های استان‌هایی که احتمال وقوع سیلاب داده شده بود هشدار آماده باش داده شد. کمیته بحران شهرستان‌ها و استانی تشکیل شد و پس از وقوع سیلاب، ارزیابی حادثه در مناطق سیل زده انجام گرفت. بر این اساس اقدامات مهم عملیاتی برنامه ریزی شد.

در چند استان و در قالب چند تیم عملیات داشتید؟

پس از برنامه‌ریزی‌های انجام شده استان‌هایی که نیاز به مداخلات مشاوره و روانشناختی داشتند، غربالگری و شناسایی افراد آسیب دیده انجام و برای دریافت سایر خدمات به مراکز مربوطه ارجاع شدند. این استان‌ها شامل یزد کرمان فارس و تهران بودند که با تشکیل 50 تیم ارزیابی اقدامات ذکر شده صورت گرفت.

سازمان بهزیستی مرکزی به عنوان اورژانس اجتماعی دارد. تفاوت این مرکز با تیم‌های محب چیست؟

اورژانس اجتماعی خدمات اضطراری و بحران‌های فردی و خانوادگی که احتمال آسیب به خود و دیگران را دارد پیگیری می‌نماید. تیم‌های محب برنامه کمک‌های اولیه روانشناختی، شناسایی محلی، شبکه سازی و در مراحل بعد ارزیابی و ارجاع را در پس از بحران انجام می‌دهد و معمولاً برنامه‌های طولی جهت اطمینان از پیگیری خدمات روانی اجتماعی را شامل می‌شود.

به جز خدمات حضوری، فعالیت غیرحضوری هم داری؟

بله، باید بگویم صدای مشاور، برای ارائه مشاوره غیرحضوری به افراد نیازمند مشاوره در سیل اخیر فعالیت داشته است.

تیم‌های «محب»، مسئول کاهش خسارت روحی افراد سیل‌زده 2
تیم‌های «محب»، مسئول کاهش خسارت روحی افراد سیل‌زده 3
تیم‌های «محب»، مسئول کاهش خسارت روحی افراد سیل‌زده 4