سه‌شنبه 12 تیر 1403

ثبت شرکت پیمانکاری ساختمانی، شرایط و مدارک جدید

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ثبت شرکت پیمانکاری ساختمانی، شرایط و مدارک جدید

شرکت های پیمانکاری در واقع با هدف انجام دادن فعالیت های مختلفی از جمله تهیه، حمل، اجرا، ساخت، نصب و... برای شرکت ها و کارفرمایان دیگر تاسیس می شوند. شرکت های پیمانکاری می توانند برای دریافت پروژه های مرتبط با حیطه کاری خود، به صورت مستقیم عمل کرده یا در مزایدات و مناقصات گوناگون شرکت کنند.

رپرتاژ آگهی: از مهمترین مزایای داشتن شرکت پیمانکاری، می توان به انعقاد قرارداد قانونی و اخذ کامل مطالبات مالی اشاره کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بیشتر انواع شرکت های پیمانکاری، به بررسی مدارک مورد نیاز برای شرکت پیمانکاری و مراحلی که باید برای این کار انجام شود بپردازیم. پس اگر قصد تاسیس شرکت پیمانکاری دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع شرکت های پیمانکاری

بر اساس آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری انواع شرکت های پیمانکاری با توجه به موضوع فعالیت آنها شامل راه و ترابری، صنعت و معدن، کشاورزی، آب، ساختمان، تاسیسات و تجهیزات، مرمت آثار باستانی، نفت و گاز، نیرو، ارتباطات، کاوش های زمینی می شوند.

دو قالب شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود برای ثبت شرکت پیمانکاری وجود دارد. در مقایسه این دو نوع شرکت، باید گفت شرکت سهامی خاص از اعتبار بیشتری برخوردار است و امکان شرکت در مناقصات، انعقاد قراردادهای پیمانکاری و دریافت تسهیلات بانکی را فراهم می کند. همچنین شرکت سهامی خاص در صورت مواجهه با مشکل، از ثبات و دوام بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر هنگام ثبت شرکت سهامی خاص فقط 35 درصد از کل سرمایه در حساب بانکی شرکت باقی می ماند. در حالی که در شرکت مسئولیت محدود، کل سرمایه در حساب بانکی شرکت خواهد ماند.

ثبت شرکت پیمانکاری با مسئولیت محدود

یکی از رایج ترین قالب هایی که برای ثبت شرکت پیمانکاری مورد استفاده قرار می گیرد، ثبت شرکت پیمانکاری با مسئولیت محدود است. این نوع شرکت که در اغلب موارد بین دوستان و آشنایان یا اعضای خانواده تشکیل می شود، برای تاسیس به حداقل دو نفر شریک نیاز دارد. برای انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود، دارندگان حداقل 75 درصد سرمایه شرکت باید رضایت بدهند. نکته قابل توجه دیگری که بهتر است در مورد شرکت با مسئولیت محدود مورد توجه قرار گیرد، این است که این شرکت تا زمان باقی بودن اعضا دوام خواهد داشت. به عبارت دیگر فوت، حجر یا ممنوعیت قضایی هر یک از شرکا، می تواند باعث انحلال شرکت شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری مسئولیت محدود، شامل موارد زیر می شود:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا

  • داشتن ثنا و سیم کارت به نام

  • عدم سوء پیشینه کیفری

ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص

ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص با حداقل سه شریک امکان پذیر است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت، صد هزار تومان است و 35 درصد از کل سرمایه اولیه باید در یک حساب بانکی به نام شرکت سپرده گذاری و بلوکه شود. هر یک از سهامداران به میزان مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت و حق رای دارند و به همین میزان هم در سود و ضرر ناشی از فعالیت های شرکت سهیم خواهند بود. قابل نقل و انتقال بودن سهام شرکت پیمانکاری سهامی خاص، از دیگر ویژگی های این نوع شرکت است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص

  • تکمیل و ارائه فرم انتخاب نام شرکت

  • تکمیل و ارائه فرم مشخصات سهامداران

  • سه نسخه از اساسنامه شرکت که توسط کلیه سهامداران امضا شده باشد.

  • دو نسخه از اظهارنامه شرکت

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا اعم از سهامداران و بازرسین.

  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری بازرسین و کلیه اعضای هیئت مدیره

  • تنظیم و ارائه اقرارنامه ای که نشان دهنده موارد زیر باشد:

- عدم وجود نسبت فامیلی نسبی یا سببی بازرسین با مدیران شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم.

- مشغول نبودن مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره در مشاغل دولتی و عدم وجود ممنوعیت قانونی در مورد آنها برای عضویت در شرکت.

- عدم فعالیت همزمان مدیر عامل شرکت در یک شرکت دیگر (به عنوان مدیر عامل)

  • ارائه مجوزهای لازم (چنانچه طبق قانون باید برای انجام فعالیت های مرتبط با موضوع شرکت از ارگان یا اداره خاصی مجوز گرفت).

  • وکالتنامه (چنانچه روند ثبت شرکت توسط وکیل انجام می شود).

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری به معنای در نظر گرفتن یک رتبه از 5 (کمترین) تا 1 (بیشترین) است که به وسیله اصول و قوانین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می گیرد. رتبه شرکت با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی از جمله امکانات، سوابق، مدارک، قراردادها و تعداد افراد مشغول در شرکت تعیین می شود. مهم ترین فاکتوری که در تعیین رتبه شرکت های پیمانکاری مورد توجه قرار می گیرد، تعداد متخصصین و کارشناسان فنی و مهندسی است که در هیئت مدیره حضور دارند. بیشتر بودن سوابق و گرید کاری این افراد (مهندس پایه یک، پایه دو یا پایه سه)، به افزایش رتبه شرکت کمک می کند. اظهارنامه مالیاتی شرکت از مهم ترین مدارکی است که باید برای اخذ رتبه ارائه شود. همچنین برای اخذ رتبه باید الزامات زیر وجود داشته باشد:

  • الزامات مرتبط با واحد ایمنی و بهداشت سازمانی HSE.

  • وجود لوازم و وسایل برای حفاظت ایمنی اشخاص.

  • استفاده آسان از لوازم و تجهیزات در موارد اضطراری.

  • به کارگیری روش های طرح ریزی واحدهای صنعتی.

  • بهینه سازی انبارها و ساختمان های کارگاه.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بررسی مدارک و شرایط ثبت شرکت پیمانکاری بپردازیم. همانطور که میدانید ثبت شرکت اقدامی فوق العاده تخصصی، پیچیده و زمان بر است. به همین دلیل توصیه می شود این کار را به موسساتی بسپارید که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. موسسه ثبت کاج یکی از معتبرترین و با تجربه ترین موسسات فعال در حوزه ثبت شرکت، ثبت برند و... است که تمامی دغدغه های شما در مورد ثبت شرکت را برطرف می کند.

چنانچه راجع به روند ثبت شرکت پیمانکاری سوالی دارید یا مایلید این کار را به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه بسپارید، می توانید به وب سایت sabtyab.com مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

ثبت شرکت پیمانکاری ساختمانی، شرایط و مدارک جدید 2
ثبت شرکت پیمانکاری ساختمانی، شرایط و مدارک جدید 3