دوشنبه 9 مهر 1403

جریان انقلاب به وحدت می‌رسد / اداره کشور به تخصص، قدرت و علم حکمرانی نیاز دارد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جریان انقلاب به وحدت می‌رسد / اداره کشور به تخصص، قدرت و علم حکمرانی نیاز دارد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شایان دنیادیده: محمدباقرقالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر روز یکشنبه 27 خردادماه مهمان برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما بود. کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، به عنوان مشاوران قالیباف در این نشست...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شایان دنیادیده: محمدباقرقالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر روز یکشنبه 27 خردادماه مهمان برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما بود. کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، به عنوان مشاوران قالیباف در این نشست حاضر شدند. در این نشست همانند نشست قبلی میزگرد سیاسی، سه کارشناس سیاست خارجی یعنی سیدمحمدکاظم سجاد پور، ابراهیم متقی و فوائد ایزدی حضور داشتند.

قالیباف در ابتدای نشست در تلاش بود تا به اهمیت موضوع سیاست خارجی در دولتش بپردازد؛ به بیان دیگر، او سعی کرد دستگاه اجرایی را به لحاظ اهمیت از دستگاه دیپلماسی جدا کند. به همین روی سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی را رکن رکین دولت چهاردهم دانست که باید حداقل هزینه و حداکثر منافع را برای کشور به ارمغان بیاورد. البته قالیباف تلاش کرد پل ارتباطی بین دیپلماسی و میدان نیز برقرار کند و در همین راستا نیز دیپلماسی متکی به سنت‌های الهی را پشتوانه عملیات وعده صادق دانست که حتی ایرانیان خارج از کشور نیز آن را افتخا آمیز دانستند.

موقعیت جغرافیایی ایران؛ ظرفیت و قدرتی خدادادی 

وی در ادامه موقعیت جغرافیایی ایران را ظرفیت و قدرتی خدادادی دانست؛ البته او تاکید کرد که با وجود آشنایی با حوزه اقتصاد، اما تخصص در آن ندارد. با این حال اما اذعان کرد که 35 سال در نزد استادان در دانشگاه شاگردی کرده و بیش از 2 دهه در حوزه حکمرانی، کشورداری و درک و مفهوم جغرافیایی در میدان و دانشگاه تجربه کرده است. او اشاره کوتاهی هم به موقعیت ژئوپولتیکی کرد که حتی اگر ظرفیت‌هایی مثل نفت و گاز هم در ایران وجود نداشت، کشور ایران با این موقعیت می‌توانست از لحاظ امنیتی و اقتصادی خود را اداره کند. در عین حال اما معتقد بود که هنوز از این ظرفیت‌های خدادادی به نحو احسن استفاده نکرده‌ایم.

تقویت محور مقاومت و استفاده از ظرفیت آسیا و اوراسیا، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد؛ موضوعی که قطع به یقین طی سال‌های گذشته، به یکی از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شده است و دولت چهاردهم باید به آن توجه ویژه داشته باشد. قالیباف نیز همین ارتباط تاکید کرد که سیاست دولت شهید رئیسی در این حوزه را ادامه خواهد داد و به تقویت حمایت از محور مقاومت می‌پردازد.

موقعیت بی نظیر ایران در کریدور هوایی

قالیباف یکی از اولویت‌های دولت خود را قرار گرفتن در موضوعات ترانزیتی در بخش زمینی و دریایی به عنوان هاب منطقه دانست. او تاکید کرد که ایران در کریدور هوایی، در نقطه بی نظیری در بین پروازهای شرق و غرب دنیا قرار گرفته که باید از این جایگاه و امتیاز بالا به بهترین شکلی استفاده شود. او همچنین به ظرفیت حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت خدمات سلامت، بهداشت و آموزش بخش مهمی است که باید در حوزه انتفاع اقتصادی آن را در منطقه پیش ببریم. همچنین باید در این حوزه از ظرفیت آسیا و اوراسیا استفاده کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نشست، یکی از نکات مهم در سیاست خارجی را قدرت «اجماع سازی» در درون کشور دانست و تاکید کرد که رئیس جمهور باید بتواند بین نخبگان در کشور اجماع سازی کند. قالیباف همچنین حمایت از شرکت‌های کوچک اقتصادی و ایجاد روابط مالی دوجانبه بین کشورهای منطقه را یکی از نکات مهم در دوران تحریم دانست.

خودم را معرض زحمت پاسخ دادن قرار داده‌ام

در ادامه نشست، متقی کارشناس برنامه به بیان پرسشی در رابطه با دلیل ثبت‌نام قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری بلافاصله بعد از حضور در مسند ریاست مجلس پرداخت. قالیباف اما در پاسخ گفت که از راحت طلبی فرار کرده و به جای مطالبه گری، خودش را در معرض زحمت پاسخ قرار داده است؛ وی همچنین تاکید کرد که اداره کشور به تخصص و قدرت و علم حکمرانی نیاز دارد و 35 سال در این موضوع شاگردی کرده و معلم دانشگاه بوده است. قالیباف تصریح کرد که کشور نگاه درست و اجتماعی می‌خواهد.

جریان انقلاب به وحدت می‌رسد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این نشست مطرح شد، موضوع وحدت در جریان انقلاب بود که این روزها نقل محافل سیاسی است. اینکه بالاخره جریان انقلابی بر یک نامزد به وحدت می‌رسد و یا تصمیم دارد با تعدد نامزد تا انتها در صحنه حضور داشته باشد. قالیباف نیز در پاسخ به پرسشی در همین رابطه تاکید کرد که باید جبهه انقلاب قبل از 8 تیر به یک نفر برسد. او این موضوع را عقلانیت و گذشت و محبت جبهه انقلاب دانست. البته قبل از قالیباف نیز احسان قاضی زاده هاشمی در نشست خبری خود بر لزوم وحدت جریان انقلاب و کنارکشیدن به نفع اصلح صحبت کرده بود. با این حال باید دید تا جبهه انقلاب در نهایت به جمع بندی در این زمینه خواهد رسید.

قالیباف در بخش دیگری از نشست، یکی از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه را تقویت جبهه مقاومت دانست. در عین حال اما تاکید کرد که نگاه دولتش صرفا امنیتی نیست و تمام استراتژی‌های بخشی در حوزه توسعه و رشد اقتصادی را به کار خواهد گرفت که نمونه‌ای از الگوی انقلاب اسلامی است. وی در ادامه با اشاره به موضوع فلسطین تصریح کرد که مسئله فلسطین به موضوع اصلی دنیا تبدیل شده است.

از فرصت تسهیل‌گری در تحریم‌ها استفاده نکرده‌ایم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به لزوم تسهیل گری در تحریم‌ها نیز اشاره داشت. او گفت در دهه 90 از ظرفیت‌هایی مانند کشور چین برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین تامین کالاهای اساسی به خوبی استفاده نشد. قالیباف تاکید کرد که هزاران شرکت در دنیا وجود دارد که با تحریم‌های آمریکا در تضاد هستند که می‌توانند مبادلات غیردلاری با ایران داشته باشند. با این اوصاف بنظر می‌رسد که یکی از راهبردهای دولت قالیباف در مواجهه با تحریم‌ها، ایجاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای همسایه و منطقه و حذف تدریجی دلار از از ساز و کار واردات و صادرات باشد. سیاستی که البته باید دید در اجرا تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود.

محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری در پایان این نشست مجددا تاکید کرد که رفع تحریم و مشکلات خارجی اولویت اول دولت اوست که البته در این راستا به دنبال منفعت اقتصادی است.