سه‌شنبه 10 مهر 1403

جزئیات سفر شهردار تهران به سوریه / از معاملات تجاری تا خواهرخواندگی با دمشق

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جزئیات سفر شهردار تهران به سوریه / از معاملات تجاری تا خواهرخواندگی با دمشق

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران، ضمن عرض تسلیت به دلیل شهادت سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان، گفت: منطق شهادت چیزی نیست که دشمن فکر می‌کند بلکه همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، شهادت الگوی جهان اسلام است.

شهردار تهران با بیان اینکه سید حسن نصرالله در راه مدیریت حزب‌الله الگو بود و آنچه که از او به یادگار ماند جهت راه حزب‌الله بود.

شهردار تهران با بیان اینکه دشمن در حال انجام عملیات روانی است و می‌گوید که اگر شما برخورد کنید، به وضعیت سختی دچار می‌شوید، گفت: پیامی که شب گذشته نتانیاهو به ایران داد را باید بچه‌های کودکستان باید جواب بدهد؛ چرا که خود نتانیاهو می‌داند که هر چقدر ادعا کرده، نتوانسته عمل کند. به گفته رهبر انقلاب آینده جغرافیای به دست حزب‌الله رقم خواهد خورد. ما اگر معادله قدرت را طوری تنظیم کنیم که هزینه بالاتری به آنها تحمیل شود، دشمن دیگر جرأت ادعا ندارد. حتماً محور مقاومت این مسیر را خواهد رفت و چنان سیلی محکمی به او خواهد زد و تا نابودی اسرائیل پیش می‌رود.

زاکانی با بیان اینکه به فرمایش رهبر انقلاب، با تمامی وجود آماده نابودی اسرائیل هستیم، گفت: تمامی داشته‌ها به ما گره‌خورده است. امنیت هر کشور به یکدیگر گره‌خورده و به برکت الهی پیروزی نصیب ما می‌شود.

وی درباره جزئیات سفر به سوریه، اظهار کرد: اساس این سفر بر دیپلمات شهری بود که ما بتوانیم باتوجه‌به ظرفیت‌های ما و سوریه ارتباطی برقرار کنیم و یک دیپلماسی عمومی و شهری را داشته باشیم که بتوانیم با مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این مسائل را تقویت کنیم.

وی افزود: در این راستا با شهردار حلب دیداری برگزار شد و پیش‌رویی داشتیم که در حوزه‌های مختلف کمک کردند. ما سفر کاری به سوریه را شروع کردیم که با مسئولین سوریه دیدار‌های جدی و کاری را داشتیم؛ ضمن اینکه با نخست‌وزیر این کشور یک جلسه مفصلی برگزار کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه با 2 وزیر سوریه جلساتی برگزار کردیم، اظهار کرد: وزیر تجارت خارجی نیز دیدار کردیم که مسئول میز اقتصادی ایران در سوریه بود. در این جلسه هدف‌گذاری شد که چه ابعادی مطرح و چه تصمیماتی گرفته شود.

شهردار تهران اضافه کرد: با استانداران دمشق و حلب نیز دیدار‌هایی داشتیم و استاندار دمشق در تمام جلسات ما حضور داشت. در کنار آن با شهردار حلب هم جلسه مفصلی برگزار شد. بخش دوم دیدار‌های ما ناظر بر فعالان عرصه سوریه و حوزه زینبیه بود و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با مسئولان ایرانی حاضر در سوریه جلسات مفصلی برگزار شد و در کنار آن در نمایشگاه بین‌المللی صادرات سوریه شرکت کردیم و جلسه تنظیم امضای تفاهم نامه و خواهرخواندگی با دمشق نیز انجام شد که این خواهرخواندگی بیست و یکمین خواهرخواندگی شهر تهران با شهر‌های جهان بود.

زاکانی با بیان اینکه اساس حرکت یک حرکت مبتنی بر دیپلماسی شهری و سطوح ملاقات سطوح فوق‌العاده بالایی بود، گفت: شرایط سوریه عادی نبود، اما این ملاقات‌ها انجام و قرار شد از استانداران دمشق و حلب برای حضور در تهران دعوت به عمل آید. همچنین مقرر شد در حوزه حمل‌ونقل، شهرسازی، فنی و عمرانی، هوشمندسازی و فرهنگی و اجتماعی تعاملاتی برقرار شود و ظرفیت‌ها را به اشتراک بگذاریم.

شرایط سوریه عادی نبود، اما این ملاقات‌ها انجام و قرار شد از استانداران دمشق و حلب برای حضور در تهران دعوت به عمل آید. همچنین مقرر شد در حوزه حمل و نقل، شهرسازی، فنی و عمرانی، هوشمندسازی و فرهنگی و اجتماعی تعاملاتی برقرار شود و ظرفیت‌ها را به اشتراک بگذاریم.

شهردار تهران تأکید کرد: قرار شد کارگروه‌هایی تشکیل شود که منجر به گام‌های بلند شده و افق بزرگی را در پی داشته باشد. ما می‌خواهیم در آینده نمایشگاه‌های تخصصی و مشترک با سوریه برگزار کنیم و می‌توانیم تبادلاتی را بر اساس تفاهم بین شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی انجام دهیم.

وی افزود: یکی از درخواست‌های سوریه خواهرخواندگی منطقه 20 شهرداری تهران با زینبیه سوریه بود.

زاکانی با بیان اینکه خواهرخواندگی حلب با شهر اصفهان نیز مطرح شد که به زودی شکل خواهد گرفت، یادآور شد: امکانی شکل خواهد گرفت تا در محور مقاومت گام‌های بلندی برداریم.

شهردار تهران با بیان اینکه آنچه بیش از همه مهم بود پیوستگی عاطفی بین دو کشور بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این سفر یکی از سفر‌های بسیار موفق بود که در زمان وزیر سابق امور خارجه هماهنگی‌های لازم برای آن به عمل آمده بود.

زاکانی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری اقتصادی در سفر مطرح و بنا شد که این زمینه‌ها بررسی شود، گفت: قطعاً سوریه نیز داشته‌هایی را برای تهران در این زمینه خواهد داشت.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش شهردار تهران از سفر به سوریه، با بیان اینکه این اقدام بسیار زیبنده است، اظهار کرد: امیدواریم این هماهنگی‌ها ادامه پیدا کند؛ البته وظیفه شهرداری این نیست و باید وزارت‌خانه‌ها به میدان بیایند.

وی افزود: خواهرخواندگی تهران و سوریه باید به صحن شورا بیاید و به تصویب برسد.