یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

جشنواره تئاتر کردی سقز باسابقه‌ترین جشنواره در منطقه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جشنواره تئاتر کردی سقز باسابقه‌ترین جشنواره در منطقه است

سنندج - ایرنا - دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز گفت: این جشنواره مداوم و طولانی ترین جشنواره های تئاتر منطقه خاورمیانه است که 16 دوره از آن می گذرد و دارای جایگاه ویژه ای در میان مردم سقز و هنرمندان تئاتر مناطق کردنشین و استانهای کشور دارد.

فریدون حامدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره تئاتر کردی سقز به دلیل تراکم جشنواره های کردستان همچون تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر کردستان و جشنواره طنز دیواندره و همچنین شرایط کرونا، هفته دوم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز بعد از 2 سال وقفه به دلیل شرایط حاد کرونایی، امسال برگزار می شود، اضافه کرد: جشنواره تئاتر کردی یکی از افتخارات ماندگار فرهنگی و هنری این شهرستان است

وی با بیان اینکه به هنرمندان شاخصی که در طول ادوار جشنوار تئاتر کردی سقز شرکت کردند، دعوت نامه ارسال کردیم تا بهترین کارها را برای حضور در این جشنواره آماده کنند، افزود: هنرمندان می توانند آثار خود را طبق تقویم جدید جشنواره تا 10 بهمن ماه امسال به دبیرخانه ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه سقزی ها همواره در طول برگزاری این جشنواره حضور پر شور و مثال زدنی داشتند، اضافه کرد: امیدواریم در اسفند ماه شاهد حضور تماشاگران و علاقمندان به تئاتر در سالن های نمایش این جشنواره باشیم.

این هنرمند شاخص سقزی به حضور شرکت کنندگان خارج از کشور در جشنواره اشاره کرد و گفت: تنها ملاک برای حضور گروه های خارجی در این جشنواره نیست بلکه شرکت کردن این گروه ها به تولید و ارایه کارهای با کیفیت و ممتاز بستگی دارد و امسال این گروه ها در بخش مسابقه با دیگر شرکت کنندگان رقابت می کنند و بخش خارجی در این جشنواره را حذف کردیم. وی تامین اعتبارات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه تر این جشنواره را منوط به قول های مساعد مسوولان شهرستانی و استانی از جمله مدیریت و برنامه ریزی کردستان دانست و گفت: فرماندار سقز قول مساعد تخصیص 50 درصد از اعتبارات و 50 درصد دیگر را هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان دادند.

جشنواره تئاتر کردی سقز باید در تقویم جشنواره های وزارت ثبت شود

وی با بیان اینکه به دلایل کمبود اعتبار و نبود ردیف بودجه مشخص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله برگزاری این جشنواره در هاله از ابهام قرار می گیرد، افزود: دبیرخانه این جشنواره در سقز تثبیت و هر سال برگزار می شود ولی برای بالابردن کیفیت و کمیت جشنواره باید منابع مالی آن مشخص و تامین شود.

حامدی تاکید کرد: برای برگزاری بدون دغدغه مالی و باشکوه این جشنواره باید مسوولان استانی و نماینده مجلس برای ثبت جشنواره تئاتر کردی سقز در تقویم جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی و اقدامات جدی و لازم را انجام دهند.

این هنرمند سقزی، جشنواره تئاتر کردی سقز را برند ماندگار برای مردم سقز عنوان کرد و گفت: باید همه مسوولان استانی، نماینده مجلس، شهرداری و شورای شهر سقز و مجموعه هنرمندان دلسوز این شهر عزم خود را برای برگزاری ممتاز این جشنوار جزم کنند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز از شورای شهر و شهرداری و مسوولان شهرستانی و هنرمندان سقزی خواست تا از طریق تئاتر شاخص های سقز و اثرات مثبت این جشنواره را در سطح منطقه و کشور منعکس کنند.

جوانان در جشنواره هفدهم نقش اساسی ایفا می کنند

حامدی بر برگزاری با کیفیت و ایجاد شرایط خوب برای علاقمندان و تماشاگران در این جشنواره تاکید کرد و گفت: هر نمایش 2 بار در این جشنواره اجرا می شود، بار اول برای علاقمندان و بار دوم هم در حضور هیات داوران اجرا می شود.

وی یادآور شد: قرار است این جشنواره با حضور پر شور جوانان و نسل جدید تحصیل کرده تئاتر برگزار شود و بکارگیری این جوانان در هیات داوران و دبیر اجرایی جشنواره اجرایی شده است.

این هنرمند تئاتر که خود سابقه درخشانی در این زمینه دارد، اضافه کرد: هیوا اسدبیگی که جوانی توانمند، هنری و مشارکت پذیر است بعنوان دبیر اجرایی جشنواره هفدهم تئاتر بین المللی کردی سقز انتخاب شده است.

حامدی به زمان دقیق برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره هفدهم روز سه شنبه 10 اسفندماه سال جاری بمدت چهار روز در شهرستان سقز برگزار می شود.

16 دوره از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز می گذرد ولی بخاطر شرایط حاد کرونایی 2 سال در برگزاری این رویداد فرهنگی وقفه ایجاد شده است.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
جشنواره تئاتر کردی سقز باسابقه‌ترین جشنواره در منطقه است 2
جشنواره تئاتر کردی سقز باسابقه‌ترین جشنواره در منطقه است 3