جمعه 31 فروردین 1403

جشن صعود در بهار آزادی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جشن صعود در بهار آزادی

تهران - ایرنا - رقص پرچم ها و خروش مردم در خیابان های تهران پس از صعود تیم ملی به جام جهانی فضای هیجان انگیزی را در این کلان شهر ایجاد کرده است فضایی که در آستانه دهه فجر، کشور را تبدیل به یک جشن ملی با سویه ورزشی کرده است.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران شامگاه امروز (پنجشنبه) با برتری یک بر صفر برابر تیم ملی عراق موفق شد به عنوان نخستین تیم قاره کهن جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب کند. تک گل این بازی را مهدی طارمی در نیمه دوم به ثمر رساند.

دمیدن کریستوفر جیمز در سوت پایان بازی ایران و عراق آغاز بر جشن ملی شهروندان در خیابان های تهران بود. جشنی که با صدای جیغ و هورای شهروندان تهرانی در سطح شهر شروع با بوق ماشین ها و دمیدن جوانان موتور سوار در بوق های ورزشی، تبدیل به یک جشن بزرگ به پهنای ایران اسلامی شد در این جشن که از نخستین دقایق پایان بازی ایران و عراق شروع شد مردم از هر سو به سمت مراکز شهر و میادین اصلی در حرکت بودند و در کمترین زمان کارناوال شادی مردم به ترافیک ماشین ها تبدیل شد؛ ترافیکی که نه تنها موجب خشم و عصبانیت مردم نشد بلکه این ترافیک نیز به بخشی از جشن ملی ایرانیان تبدیل شده است.

از نسل های مختلف برای حضور در این جشن بزرگ حضور دارند و هیجان به بالاترین سطح ممکن خود رسیده است. برد و قدرتنمایی یوزهای ایرانی در برابر شیران بین النهرین مردم را به وجد آورده و این نشاط بر سرمای سخت خیابان های تهران غلبه کرده است. با وجود اوج گیری سویه جدید کرونا بسیاری از مردم دستورالعمل های بهداشتی را فراموش و آنچه اینجا دیده می شود فریادی از شوق است موفقیت در جام جهانی 2022 فوتبال قطر را صدا خواهد زد. جوانان و نوجوانان بیشترین سهم را از آن جشن دارند و حتی برخی از دختران با نقاشی کردن پرچم ایران بر روی صورت در این افتخار ملی سهیم شدند.

بچه ها مچکریم و زنده باد ایران از مهمترین شعارهایی است که شهروندان تهرانی در خیابان ها سر می دهند و این شعار با بوق ماشین ها و هبوزلای موتورسواران قاطی شده است. تصاویری از ملی پوشان در دست مردم است و در برخی از گوشه های شهر شاهد رقص اقوام مختلف هستیم. اینجا خبری از ممیزی نیست و شاهد پخش انواع موسیقی مجاز و غیر مجاز آن هستیم و برخی نیز به پخش محلی اقوام مختلف ایران از وسایل نقلیه ها اقدام کردند.

تهران در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی غرق در یک جشن ملی بزرگ شده است. جشنی که نشان می دهد یوزهای ایران سریعتر از سایر رقبای قاره کهن به قطر رسید و این افتخار بزرگ با یک مربی کم نام و نشان به نام اسکوچیچ به دست آمد مربی که برخلاف، مربیان قبلی ایران سرنوشت حضور در جام جهانی را به بازی پایانی گره نزد بلکه سریعترین و ارزانترین صعود را در تاریخ فوتبال ایران به ثبت رساند.

صحبت از سریعترین صعود به جام جهانی در حالی است که پیش از این ایران در سال 1978 با 14 امتیاز و بالاتر از کره جنوبی 10 امتیازی، 1998 صعود ناپلئونی در ملبورن، 2006 یک بازی به آخر و 2014 در بازی آخر جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بود. در سال 2018 نیز 2 بازی به آخر جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد. 2 صعود آخر ایران با سرمربی گری کارلوس کی روش بود که قراردادش با ایران وی را در زمره گرانترین قرارداده های مربیان قرار داده بود.

در جشن ملی ایرانیان بسیاری از جوانان و نوجوانان با انداختن پرچم ایران بر روی دوش خود، شعارهای ورزشی در سطح شهر سر می دهند و گویی حرارت بازی زیبای یوزهای ایرانی به آنان منتقل و مشتقان بدون واهمه از سرمای بهمن ماه در خیابان های تهران جولان خواهند داد. حرکت کند ماشین ها در معابر اصلی شهر و اضافه شدن جمعیت کار را برای گزارش میدانی سخت و برای غلبه بر این مشکل مجبور به پیاده شدن در مسیر اصلی انقلاب هستم. در این مسیر هر چند که بسیاری از ماشین ها وسلیه نقلیه عمومی هستند اما بسیاری از شهروندان ترجیح دادند تا از وسلیه نقلیه شخصی استفاده کنند و این موجب افزایش بار ترافیک بیشتری شده است.

حجم بالای ترافیک و حضور شهروندان در خیابان های تهران کار را برای ماموران راهنمایی رانندگی سخت کرده و برخی از خودروها بدون توجه به میزان جریمه تخلفات قوانین جاری و متعارف کشور را در رانندگی دور خواهند زد تا منتظر پیامک از دوربین های ثبت تخلف باشدند. البته نیروی انتظامی و امنیتی عملکرد بسیار خوبی در این جشن داشته و در کنار مردم در این افتخار ملی سهیم هستند.

گزارش میدانی در این حجم جمعیت و ترافیک راحت نیست و سرما نیز بر سخت های آن افزوده است اما دیدن هیجان مردم و نشاط خیابان های تهران موجب شده تا هر دقیقه شاهد یک سوژه جدید باشیم. برای حضور در این جشن بسیاری از سرنشین منتظر رسیدن به مقصد نهایی نخواهند ماند و از ماشین پیاده شده تا در سیل مردم مسیر خیابان انقلاب را به سمت چهار راه ولیعصر طی کنند.

بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و اکنون در روزهای منتهی به دهه فجر قرار است که خیابان های تهران شاهد یک جشن ملی و شبانه دیگری باشند جشنی ورزشی که کاملا مردمی و بدون هیچ برنامه ریزی قبلی بوده است و کاملا خودجوش تعریف خواهد. اینجا تمام قوانین متعارف تحت تاثیر جشن قرار گرفته و نیروی انتظامی نیز دوشادوش مردم در این افتخار ملی شرکت خواهد کرد.

رانندگان وسلیه نقلیه نیز با بلند کردن برف پاکن ماشین و نصب پرچم ایران خود را در افتخار ملی سهیم می دانند. زمان ترافیک که طولانی می شود برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی تحت تاثیر قرار گرفته و حتی شاهد رانندگی افراد عادی در خطوط تندرو اتوبوس ها هستیم و کسی نمی داند این تخلفات ثبت خواهد شد یا نه.

بازار سلفی داغ و لایو های اینستاگرامی از سوی دختران و پسران تهرانی در جریان است. هر شهروند خبرنگاری دوست دارد با ابتدایی ترین صحنه ای از این جشن ملی را ثبت کند و به دنبال ماندگاری خود در فضای مجازی است. هنوز ساعت نخست جشن ملی ایرانیان است و میزان حضور جمعیت نشان از آن دارد که شهروندان بدون توجه به سختی های راه زندگی همچنان در پی راهی برای تخلیه هیجان خود هستند و صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی بهترین فرصت برای آنان به شمار می رود.

به نظر می رسد لبخندی که فوتبال در آستانه جشن های انقلاب بر لبان مردم قرار داده تسکین بخش است و می تواند مشکلات ناشی از قرنطینه طولانی مدت کرونایی و مشکلات اقتصادی را برطرف کند. سختی هایی که هنوز مردم را از فوتبال به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار دور نکرده بلکه موفقیت این رشته تبدیل به زمانی برای جشن ملی کور تبدیل شده است.

برچسب‌ها