چهارشنبه 4 مهر 1403

جنجال آفرینی موشک های ایرانی | آمریکایی ها نگران تر از گذشته شدند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
جنجال آفرینی موشک های ایرانی | آمریکایی ها نگران تر از گذشته شدند

وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست شورای امنیت، نگرانی خود را از همکاری ایران، کره شمالی و چین با روسیه ابراز کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت اوکراین، خواستار پایان همکاری‌های نظامی این کشورها با روسیه شد.

وب‌سایت «UKINFORM» گزارش داد که بلینکن با ابراز نگرانی از همکاری نظامی روسیه با کشورهای ایران، چین و کره شمالی، اعلام کرد: «دو اقدام فوری و مرتبط وجود دارد که باید انجام دهیم. نخست این‌که باید به همکاری فزاینده روسیه با کره شمالی و ایران توجه کنیم»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای پیشین مقام‌های غربی را درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه و همچنین ساخت کارخانه تولید پهپاد در روسیه تکرار کرد و گفت که کره شمالی هم محموله‌های زیادی از تسلیحات و مهمات از جمله لانچرهای موشک و میلیون‌ها گلوله توپخانه‌ای به روسیه عرضه کرده است. اظهارت وزیر خارجه آمریکا در خصوص روابط روسیه با ایران و کره شمالی و چین در شرایطی مطرح شده است که گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که واشنگن صدها میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین برای نبرد با روسیه تخصیص داده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد «اقدامات ایران، کره شمالی و روسیه، در تناقض با چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است». بلینکن سپس مدعی شد که روابط روسیه با ایران، چین و کره شمالی یک «جاده یک طرفه» نیست و کره شمالی و ایران نیز برای دور زدن تحریم‌ها و بی‌ثبات کردن منطقه از روسیه کمک می‌گیرند.

وی در این خصوص گفت «کره شمالی و ایران تنها کسانی نیستند که به روسیه کمک می‌کنند. چین نیز یکی دیگر از اعضای دائمی این شورا (شورای امنیت)، تامین کننده برتر ماشین آلات، میکروالکترونیک و سایر مواردی است که روسیه برای بازسازی، ذخیره‌سازی مجدد، تقویت ماشین جنگی خود و حفظ تجاوزات وحشیانه خود از آن‌ها استفاده می‌کند».

بلینکن در ادامه با اشاره به این‌که روسیه «مهاجم و اوکراین قربانی است» گفت «اوکراین برای بقا می‌جنگد. اگر کشورها حمایت از روسیه را متوقف کنند، حمله پوتین به زودی به پایان می‌رسد و اگر حمایت از اوکراین را متوقف کنند، اوکراین به زودی به پایان خواهد رسید».

بلینکن در ادامه در خصوص گام بعدی یا دوم که در بالا به آن اشاره شد، گفت «گام دومی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند بردارند، حمایت از طرح اوکراین برای رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار است».

بلینکن مدعی شد که «سریع‌ترین راه برای تقویت صلح آسان است: " جلوی کسانی را بگیرید که تجاوزات پوتین را تقویت می‌کنند و خواستار صلح عادلانه‌ای شوید که اصول منشور سازمان ملل را حفظ می‌کند».