جمعه 14 اردیبهشت 1403

حاکمیت لانینا چیست؟/ ایران در معرض وقوع پدیده جغرافیایی عجیب + عکس

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
حاکمیت لانینا چیست؟/ ایران در معرض وقوع پدیده جغرافیایی عجیب + عکس

اقتصاد نیوز: بر اساس اعلام رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران، وقوع پدیده جغرافیایی «لانینا» در فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان در کشور را محتمل دانست و توضیحاتی درباره چگونگی آن ارائه داد.

به گزارش اقتصادنیوز، لانینا یک الگوی آب و هوایی پیچیده است که هر چند سال یک بار در نتیجه تغییرات دمایی در نوار استوایی اقیانوس آرام رخ می دهد. این پدیده زمانی رخ می دهد که بادهای قوی آب گرم را در سطح اقیانوس از آمریکای جنوبی دور کرده و در سراسر اقیانوس آرام به سمت شرق می برند.

لانینا گاهی اوقات ضد ال نینو یا "یک رویداد سرد" نامیده می شود. لانینا اثری برعکس ال نینو دارد و در طول رویدادهای لانینا، بادهای قوی تر از حد معمول وزیده می شوند و آب گرم بیشتری را به سمت آسیا می راندند. در سواحل غربی قاره آمریکا، بالا آمدن آب افزایش می یابد و آب سرد، و غنی از مواد مغذی به سطح می آید.

این آب های سرد در اقیانوس آرام به سمت شمال می روند که منجر به خشکسالی در جنوب ایالات متحده و باران های شدید و سیل در شمال غربی اقیانوس آرام و کانادا می شود و با ورود آب‌های سرد به سطح سواحل آمریکای جنوبی که به آن طغیان گفته می‌شود اساسا دمای هوا پایین می‌آید. هنگام وقوع پدیده لانینا، زمستان در جنوب گرمتر از حد معمول و در شمال سردتر از حد نرمال است و در این ایام ساکنان جنوب شاهد شرایط گرم تر و خشک تر از حد معمول هستند.

در طول ال نینو، که عمدتا در منطقه گرمسیری اقیانوس آرام اتفاق می افتد گردش هوایی از غرب اقیانوس آرام به سمت شرق و گاهی تا ساحل غربی آمریکای جنوبی گسترش می باید و آب گرم به سمت سواحل غربی قاره آمریکا رانده می شود.

ال نینو می تواند به طور قابل توجهی بر آب و هوا تأثیر بگذارد. آبهای گرمتر باعث می شود، مناطق شمال ایالات متحده و کانادا خشک‌تر و گرم‌تر از حد معمول شوند. اما در سواحل خلیج‌فارس و جنوب شرقی ایالات متحده، این دوره‌ها مرطوب‌تر از حد معمول هستند و باعث افزایش سیل می شوند. در طول زمستان، این پدیده منجر به شرایط مرطوب‌تر از حد معمول در جنوب ایالات متحده و شرایط گرم‌تر و خشک‌تر در شمال می‌شود.

لانینا در ایران

چندی پیش رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران از وقوع پدیده لانینا در کشور خبر داد و با اشاره به مخاطرات جوی این پدیده گفت: از تابستان به بعد احتمال تغییر فاز دورپیوند نوسان جنوبگان به لانینا افزایش می‌یابد. البته در تعیین وضعیت جوی کشور عوامل زیادی موثر هستند که میزان عدم قطعیت پیش‌بینی را افزایش می‌دهد.

صادق ضیائیان با بیان اینکه پیش‌بینی تاثیرات جریانات دورپیوند جوی بر دما و بارش کشور با احتمالات زیاد همراه است، به ایسنا گفت: یکی از این جریان‌ها، دورپیوند نوسان جنوبی (ان‌سو) نام دارد و دارای سه فاز لانینا، ال‌نینو و شرایط خنثی است. احتمال حاکمیت شرایط خنثی این جریان دورپیوند در ماه‌های آوریل، می، ژوئن و جولای زیاد است و احتمال خیلی کمی (تا 30 درصد) برای حاکمیت شرایط ال‌نینو وجود دارد.

وی اضافه کرد: طی فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان پیش‌بینی می‌شود که این دور پیوند در فاز لانینا باشد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت دما و بارش کشور در صورت حاکمیت شرایط لانینا گفت: دورپیوند «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان یکی از صدها عامل موثر بر وضعیت دما و بارش کشور است و در شرایطی بین 30 تا 60 درصد می‌تواند بر دما و بارش کشور تاثیرگذار باشد و در شرایطی کمتر موثر است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که حاکمیت لانینا اهمیت بیشتری پیدا کند، احتمال دریافت بارش نرمال کاهش می‌یابد البته از حالا پیش‌بینی برای بارش‌های پاییزی و زمستانه خیلی زود است و با خطای بسیار زیادی همراه است.

ضیاییان در پایان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد دور پیوندها و میزان پیش بینی‌پذیری آن‌ها گفت: تغییرات اقلیمی موجب افزایش تغییرات دورپیوند می‌شود، در نتیجه عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
حاکمیت لانینا چیست؟/ ایران در معرض وقوع پدیده جغرافیایی عجیب + عکس 2
حاکمیت لانینا چیست؟/ ایران در معرض وقوع پدیده جغرافیایی عجیب + عکس 3