یک‌شنبه 27 خرداد 1403

حجاب؛ زمینه‌ساز کاهش فساد و انحرافات اخلاقی در جامعه

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
حجاب؛ زمینه‌ساز کاهش فساد و انحرافات اخلاقی در جامعه

در مکتب اسلام یکی از نیاز های حقیقی در زمینه های تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی مسئله حجاب و پوشش است، اسلام به همه افراد مومن جامعه دستور حفظ حدود را داده و در این باره فرقی بین زن و مرد نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، بررسی حجاب در میان ملل مختلف و فرهنگ ها و مذاهب گوناگون نشان می دهد که پوشش و حجاب، از فطرت درونی انسان سر چشمه گرفته، نه از تمدن و فرهنگ و یا عقاید مذهبی، ولی در جهان معاصر، قانون حجاب نادیده گرفته شده و خود آرایی برای زنان ارزش شده وحجاب علامت عقب ماندگی و این به علت عدم آگاهی از ماهیت انسان و هدف عالی آفرینش می باشد که موجب شده در قالب های مادی از فکر و عقیده و دانش محدود بشر اسیر و محبوس شود، قالب هایی که ساخته و پرداخته افکار و اهداف اقتصادی و یا پوشش فرهنگی است.

اصلاح هندسه های معرفتی درباب ترویج مسئله حجاب مستلزم ارائه فواید و آثار تربیتی آن است؛ چه این که فواید حجاب در حدی است که بدون آن فرد و جامعه دچار لغزش و آسیب جدی خواهند شد. آثار فردی حجاب شامل آزادی، سلامت جسمی، استحکام خانواده و آرامش و امنیت و آثار اجتماعی آن، شامل سلامت اخلاقی جامعه، مسئولیت اجتماعی و حفظ نیروی کار و استقلال فرهنگی و سیاسی می شود. هرچه گرایش جامعه به حجاب شدت یابد، از مفاسد اخلاقی و اجتماعی کاسته می‌شود اسلام تاکید کرده است زن هر اندازه متین تر و با وقارترو عفیف ترباشد و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده می شود، اسلام زن را گوهر گرانبهای هستی و صاحب شخصیت کامل انسانی می داند و حجاب را همچون صدف، بهترین وسیله برای حفظ و ثبات شخصیت زن معرفی کرده است. بزرگی شخصیت زن در این است که کمال همسری، مادری و کمال اجتماعی را برای خود احراز کند و با حجاب زن از یک نگاه جنسیتی به یک نگاه انسانی در جامعه متعالی می شود. استحکام نهاد خانواده به عنوان کوچکترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است، با رعایت اصل حجاب و پوشش در محیط بیرون از خانواده، حفظ حریم زن و شوهر و ثبات خانواده از آثار حجاب بر اجتماع است. رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت. بنابراین، حجاب را باید رفتاری الهی شمرد که باعث ارتباط بین فرهنگ و دین، عقل و ایمان، سیاست و دیانت و تکامل و اختیار در رفتار انسانی شده است. انتهای پیام /