چهارشنبه 4 مهر 1403

حجم تجارت الکترونیک به 3.2 همت رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حجم تجارت الکترونیک به 3.2 همت رسید

امین کلاهدوزان رئیس مرکز تجارت الکترونیک در برنامه میز اقتصاد گفت: خوشبختانه رشد 74 درصدی در تجارت الکترونیک را شاهد بودیم به طوری که امسال هم 1679 هزار میلیارد تومان در پنج ماهه امسال رشد داشته‌ایم.

او افزود: ما سالیانه 20 الی 25 درصد رشد در تجارت الکترونیک را شاهد هستیم اینماد نشانی است که باعث می شود شرکت ها درگاه اینترنتی خود را از این طریق فعال کنند، همچنین در زمینه شرکت های دانش بنیان هم چیزی بالغ بر 250 هزار شرکت دانش بنیان در زمینه اینماد داریم.

کلاهدوزان اضافه کرد: تعداد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد فعال در سال 1402 به رقم 207 هزار رسیده که نسبت به سال قبل از آن رشد 47درصدی داشته است.

او افزود: درباره الزام داشتن آدرس URL برای کسب‌وکار‌هایی که تصمیم به اخذ اینماد دارند، اظهار کرد: در مرکز ما کسب و کار‌ها چه وبسایت و ادرس URL مشخصی داشته باشند و چه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ID یا شناسه مشخصی داشته باشند؛ می‌توانند اینماد دریافت کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به رشد شتابان تجارت الکترونیکی در کشور و سه برابر شدن حجم مبادلات آن در 2 سال گذشته، گفت: سال گذشته حجم تجارت الکترونیکی ایران به 3200 هزار میلیارد تومان در حدود 60 میلیارد دلار رسید و این آمار نشان از یک حرکت سریع و رو به جلو در زیست‌بوم تجارت الکترونیکی کشور دارد.

کلاهدوزان با اشاره به نقش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال، گفت: اکوسیستم نوآوری کشور معمولاً جلوتر از حاکمیت حرکت می‌کند، رسالت ما در این مرکز، تنظیم‌گری پیش‌دستانه است؛ یعنی قبل از اینکه یک روند تبدیل به یک پدیده سخت‌تغییر شود، چارچوب‌های لازم برای آن تدوین شود.

او گفت: بسیار خوشبین هستم با تمرکز بر این سیاست‌ها، رشد 74 درصدی سال گذشته تکرار و هدفگذاری 9 هزار همت برای پنج سال آینده نیز محقق شود.

در ادامه هم بهنام نیک منش معاون بازرسی اتاق اصناف گفت: روند رشد در سامانه صدور پروانه کسب و کار در این پنج ماهه داشته ایم مطلوب گزارش شده به طوری که شاهد رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته بوده ایم، امسال هم درصد شکایت در خصوص عدم تامین کالا در سامانه های اینترنتی کاهشی گزارش شده است.

او افزود: میزان جرائم تعیین شده برای صنوف متخلف نیز با توجه به دفعات و تکرار تخلفات میزان جرائم ممکن است از 2 تا 5 برابر افزایش یابد.

خبرنگار: رضا زارع