یک‌شنبه 15 مهر 1403

حدود یک میلیون دانش آموز پایه نهم در کشور انتخاب رشته می کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حدود یک میلیون دانش آموز پایه نهم در کشور انتخاب رشته می کنند

کرج - ایرنا - مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود یک میلیون و 100 هزاردانش‌آموز پایه نهم داریم که پیش‌بینی می شود برای حدود 970 هزار تا یک میلیون نفر از این تعداد فرآیند انتخاب رشته انجام شود.

مسعود شکوهی روزیکشنبه در گفت وگو با ایرنا درکرج با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی پایه نهم فرآیندی مهم و سرنوشت ساز است، افزود: بخش عمده‌ای ازفرایند مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: حدود 12 هزارو 200 مشاور در مدارس کشور به دانش آموزان ارائه می کنند.

شکوهی با بیان اینکه 95درصد مدارس متوسطه دوره اول دارای مشاور هستند، اضافه کرد: در بعضی از مدارس به دلیل بعد مسافت یا تعداد اندک دانش‌آموز، امکان استفاده از مشاور وجود ندارد.

دانش آموزان مدارسی که فاقد مشاورهستند، می‌توانند برای انتخاب رشته تحصیلی درپایه نهم و رفع مشکلات احتمالی به کمیته های هدایت تحصیلی یا مراکز و هسته‌های مشاوره درمناطق آموزش و پرورش خود مراجعه کنند. دراین مراکزنیروهای متخصص و آموزش دیده در زمینه انتخاب رشته به دانش آموزان کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه رشته علوم انسانی رشد خوبی داشته و در سال تحصیلی 98-97 نسبت به سال تحصیلی 97-96 رشد قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: دررشته فنی وحرفه ای و کاردانش نیز طی سال های اخیر رشد قابل توجه ای شاهد بودیم.

مدیرکل امورتربیتی ومشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش می‌کنیم که انتخاب رشته، فارغ ازهر گونه فشار و اجبار باشد.

شکوهی اظهارداشت: سعی می‌کنیم با افزایش آگاهی بخشی به دانش آموزان وخانواده‌ها این امکان را به آن‌ها بدهیم تا خودشان با در نظر گرفتن شاخص‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، بهترین انتخاب را داشته باشند.

وی تاکید کرد: درزمینه هدایت تحصیلی باید یک تعامل مثبت سه جانبه بین مدرسه، دانش‌آموز و اولیاء دانش‌آموز برقرار شود تا با این تعامل سه جانبه درنهایت دانش‌آموز بتواند بهترین رشته مد نظر خود را انتخاب کند.

*س_برچسب‌ها_س*