چهارشنبه 11 مهر 1403

حدود 165 هزار هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حدود 165 هزار هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

زاهدان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 164 هزار و 869 هکتار از مراتع این استان از پنجم آبان پارسال تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

غلام‌حیدر زورقی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 67 هزار و 39 هکتار از سطح مراتع سیستان و بلوچستان در این مدت علیه ملخ بالدار و 97هزار و 830 هکتار علیه پوره ملخ سمپاشی شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به روند افزایش هجمه ملخ صحرایی، سطح مبارزه با این آفت مهاجر تا تابستان امسال ادامه خواهد داشت، گفت: شهرستان‌های نیکشهر با 28 هزار و 30 هکتار، ایرانشهر با 22 هزار و 90هکتار و بمپور با 24هزار و 810 هکتار بیشترین سطح مبارزه با این آفت را در سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای مقابله جدی با این آفت ضروریست گفت: تاکنون دیده بانی در سطح 2 میلیون و 850 هزار هکتار از اراضی این استان انجام شده است.

وی افزود: کار مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در 15 شهرستان سیستان و بلوچستان کماکان تداوم دارد و تاکنون هیچ خسارتی به بخش کشاورزی استان وارد نشده است.

زورقی ادامه داد: جهادکشاورزی پارسال هنگام هجوم ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان با بسیج تمام امکانات، مبارزه با این آفت را در سطح 211 هزار و 535 هکتار از مراتع منطقه انجام داد و مانع آسیب‌رسانی به بخش کشاورزی شد.

به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت شان تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند. ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند. این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم نیز می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*