چهارشنبه 4 مهر 1403

حرف‌های احسان حدادی برای تصمیم جدیدش؛/ نامدارترین مدیر ورزش ایران وارد می‌شود!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حرف‌های احسان حدادی برای تصمیم جدیدش؛/ نامدارترین مدیر ورزش ایران وارد می‌شود!

احسان حدادی با عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو از ورزش خداحافظی کرد تا وارد عرصه مدیریت در ورزش شود.

به گزارش ورزش سه، با به صدا درآمدن زنگ پایان نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی 2020 هانگژو یک رکورد جدید با طعم خداحافظی برای همیشه در ورزش ایران به ثبت رسید: احسان حدادی، پرافتخارترین ورزشکار ایرانی تمام ادوار بازی‌های آسیایی از لحاظ مرغوبیت و تعداد مدال.

البته رکورد بیشترین حضور در بازی‌های آسیایی هنوز اختصاص به حسین عسگری، دوچرخه سوار اراکی ایران دارد که در شش دوره متوالی بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما، 1998 بانکوک، 2002 بوسان، 2006 دوحه، 2010 گوانگژو و 2014 اینچئون، دو مدال تیمی نقره و برنز تایم تریل جاده و چهار کیلومتر تعقیبی پیست را به گردن آویخت.

البته دوچرخه سواری ایران چهار مدال طلای انفرادی توسط حسن فرد، علی زنگی آبادی، قادر میزبانی و محمد دانشور را در چهار ماده مختلف و یک طلای تایم تریل تیمی از ادوار مختلف بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد.

* احسان و رکورد 67 متر 99 در گوانگژو در پایان بازی‌های 2020 هانگژوی چین، احسان حدادی به تنهایی با کسب چهار مدال طلا و یک نقره از پنج حضور در ماده پرتاب دیسک رشته دو و میدانی، عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی بازی‌های آسیایی را به خود اختصاص داد. بالاترین رکورد احسان در بازی‌های آسیایی به پرتاب طلایی او با 67 متر و 99 سانتیمتر در 2010 گوانگژو مربوط است.

* طلاها و نقره‌های حدادی که با این رکوردها کسب شد: طلای 2006 دوحه با 63 متر و 79 طلای 2010 گوانگژو با 67 متر و 99 طلای 2014 اینچئون با 65 متر و 11 طلای 2018 جاکارتا با 65 متر و 71 نقره 2020 هانگژو با 61 متر و 82

* بیشترین رکورد احسان حدادی: بالای 69 متر بالاترین رکوردی که احسان حدادی در بیش از دو دهه ورزش حرفه‌ای خود در ماده ی پرتاب دیسک رشته دو و میدانی به جا گذاشت 69 متر و 32 سانتی‌متر است. پرتابی که سال 2008 در شهر تالین پایتخت کشور استونی و رقابتهای جایزه بزرگ جهانی به دست آمد تا مدال طلا را مال خود کند.

* طلای المپیک که با 9 سانت اختلاف نقره شد! احسان حدادی اولین ورزشکار تاریخ ورزش ایران بود که به سلطه ورزشکاران کشتی آزاد، فرنگی، وزنه برداری و تکواندوی ایران در مدال آوری بازی‌های المپیک پایان داد. نقره او در المپیک 2012 لندن شور و شعف و خودباوری ویژه‌ای به ورزش ایران هدیه کرد تا بعدها در تیراندازی و کاراته هم از المپیک مدال طلا دشت کنیم.

در روز فینال پرتاب دیسک المپیک 2012 لندن، بهترین پرتاب حدادی تنها 9 سانتیمتر از مدال طلا کم آورد، جایی که او 68 متر و 18 انداخت و رابرت هارتینگ آلمانی به عنوان برنده مدال طلا 68 متر و 27.

حدادی در این باره به ورزش سه می‌گوید: اوایل به 9 سانتیمتر فکر می‌کردم اما الان دیگر نه، چیزی که تمام شده، تمام شده و رفته است.

* این افتخارات جان کندن می‌خواهد و خون جگر نقره 2012 بازی‌های المپیک لندن، نقره و برنز قهرمانی جهان، نقره و برنز جام جهانی، چهار طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی، شش طلای قهرمانی آسیا و مدال‌های متعدد طلا، نقره و برنز بین المللی. بعید به نظر می‌آید ورزشکار دیگری از ایران تا سال‌های سال بتواند چنین افتخاراتی را در یکی از ماده‌های رشته دو و میدانی در عرصه بین‌المللی به دست بیاورد

* آخرین مدالم ارزشمندترین بود احسان حدادی در گفتگوی اختصاصی به ورزش سه گفت: از پنج مدالم در این بازی‌ها، آخرین آن ارزشمندترین بود. زنقره هانگژو شد پایان بیش از دو دهه ورزش حرفه‌ای آن هم در سن 38 سالگی. قبل از مسابقه گفته بودم اگر این مدال را بگیرم، هر رنگی که باشد به خدا هدیه می‌کنم. این مدال هدیه من به خدا بود.

* چرا باید به طلای حسین حسادت کنم؟ او در ادامه صحبت‌های خود درباره کسب مدال طلای بازی‌های هانگژو توسط حسین رسولی گفت: برای چه باید به طلا گرفتن حسین رسولی و نقره خودم حسادت کنم؟ من اگر طلا می‌گرفتم چه تغییری در زندگی‌ام ایجاد می‌شد؟ اما برای حسین فرق می‌کرد. برای چه باید کسی که خودش چهار طلای بازی‌های آسیایی دارد از طلا گرفتن حسین رسولی خوشحال نشود؟ اینجا و در این اتفاق هیچ چیز غیر از خوشحالی از عمق وجود معنا ندارد، چون برنده طلا و نقره هر دو از یک کشور و ایران بودند. همین که ورزش حرفه‌ای با مدال برایم تمام شد خدا را شکر می‌کنم. اگر طلا را حسین نمی‌برد، نقره‌ام برایم باارزش‌ترین مدالی که از بازی‌های آسیایی گرفتم، نبود.

* مربیگری نه، هدفم مدیریت ورزش است حدادی همچنین در خصوص برنامه خود برای آینده توضیح داد: به مربیگری فکر نمی‌کنم و علاقه‌ای به آن ندارم. البته در انتقال تجارب به هر ورزشکاری که بخواهد هم ابایی ندارم و خوشحال می‌شوم اما هدفم مدیریت ورزش است. می‌خواهم خدمتگزار ورزش باشم و اگر شرایط مهیا شود و هیئت‌های استان‌ها همراهی کنند، برای ریاست فدراسیون دو و میدانی ثبت نام خواهم کرد.

احسان حدادی از ورزش حرفه ای با کوله باری از مدال‌های متعدد و مختلف بین‌المللی، آسیایی، بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک خداحافظی کرد تا سالیان سال شکستن رکوردش به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در نوزده دوره بازی‌های آسیایی انگیزه‌ای برای تلاش مضاعف دیگر قهرمانان باشد.

در حال حاضر تنها ورزشکاری که شاید بتواند در بیستمین دوره بازی‌های آسیایی که سال 2026 به میزبانی ناگویای ژاپن برگزار می‌شود به رکورد احسان حدادی برسد، محسن محمدسیفی در رشته ووشو است.

محسن محمد سیفی سه مدال طلا و یک نقره از بازی‌های آسیایی در کارنامه دارد و اگر در سن 37 سالگی به ناگویای ژاپن برود و طلا را به گردن بیاویزد، به رکورد احسان حدادی خواهد رسید. البته او به رکورد حدادی خواهد رسید، نه آنکه این رکورد را بشکند.

پوریا تابان

حرف‌های احسان حدادی برای تصمیم جدیدش؛/ نامدارترین مدیر ورزش ایران وارد می‌شود! 2