جمعه 10 فروردین 1403

حسن نصرالله از کجا ظهور کرد؟ / روایت غربی از حمله شیمیایی به ایران / تصاویر نادر از بدترین بلایای طبیعی تاریخ / فاجعه آبرفان / نبرد هوایی آلمان و آمریکا و بمباران روزانه برلین توسط آمریکا

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌های عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

فاجعه آبرفان

در اکتبر 1966 در دهکده معدنی آبرفان در ولز بریتانیا یک کوه ضایعات معدن زغال سنگ لغزید و مدرسه دهکده را به زیر خود فرو برد. در این فاجعه 116 بچه و 28 بزرگسال کشته شدند. دلیل آن تجمع آب در میان ضایعات در اثر باران و چشمه‌های زیر آن بود که باعث لغزش توده ضایعات به سمت دهکده شد. تحقیقات، هیات مدیره زغال سنگ ملی را مقصر معرفی کرد و لرد رابنز به خاطر ارائه اطلاعات گمراه کننده راجع به اطلاع از وجود چشمه‌ها زیر کوه ضایعات مورد انتقاد قرار گرفت. در کل هفت کوه ضایعات در اطراف دهکده بود که پس از ریزش یکی از آن‌ها در این فاجعه، باقی آن‌ها پس از تلاش بسیار اهالی و مقاومت دولت به خاطر هزینه سنگین منتقل شدند.

حسن نصرالله از کجا ظهور کرد؟

برای بسیاری از آنهایی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را می‌شناسند، سوابق حسن نصرالله و پیشینه دبیرکل حزب الله روشن نیست. در این ویدیو درمی یابید که نصرالله از کجا ظهور کرد و چگونه به موقعیت فعلی اش رسید و در این مسیر چه اتفاق هایی برای او رخ داد.

روایت غربی از حمله شیمیایی به ایران

در سال چهارم جنگ پس از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای ایران، به دعوت دولت ایران، یک گروه خبری از برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی به ایران آمدند تا از فجایع به بار آمده در اثر این اقدام ارتش بعث گزارشی تهیه کنند. در این سفر حادثه‌ای رخ داد که یکی از گروه خبری انگلیسی، در اثر سلاح‌های شیمیایی ارتش عراق آسیب دید و این همراه با مصاحبه با مجروحین جنگی، نمونه برداری توسط یک متخصص بلژیکی و دیدن خود بمب‌های استفاده شده در مناطق جنگی، مدارک قطعی و غیرقابل انکاری از جنایات رژیم بعث عراق در دوران تجاوز خود به خاک کشورمان ایجاد کرد. این گزارش بی‌بی‌سی را با ترجمه فارسی در بخش ویدیو تابناک ببینید.

تصاویر نادر از بدترین بلایای طبیعی تاریخ

تصاویری نادر از بدترین بلایای طبیعی ثبت شده در تاریخ بشر که در کنار ماهیت تراژیک خود به انسان یادآوری می‌کند که در برابر بزرگی طبیعت و سیاره‌ای که روی آن زندگی می‌کند به چه اندازه کوچک و حقیر است. تصاویری از سیل بزرگ 1931 چین، تندباد دریایی هند و پاکستان در 1970، فوران آتشفشانی کوه پیناتوبو، فلیپین در 1991، زلزله بزرگ شیلی در 1960 و گردباد بزرگ بنگلادش در 1989 را در این ویدیو ببینید.

نبرد هوایی آلمان و آمریکا در جنگ جهانی دوم

پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول، بر اساس پیمان ورسای، شاخه هوایی نیروهای نظامی آلمان منحل شد. اما آلمان همچنان به تربیت خلبانان، مخفیانه و بر خلاف پیمان ورسای ادامه داد و پس از به قدرت رسیدن حزب نازی و رد پیمان ورسای نیروی هوایی آلمان رسما تحت عنوان لوفت‌وافه (نیروی هوایی) بازگشایی شد. ارسال نیروهای لوفت‌وافه به اسپانیا برای کمک به ملی‌گرایان اسپانیا، میدانی خوب برای تمرین نیروی هوایی آلمان شد و آن را به یکی از پیچیده‌ترین نیروهای هوایی دنیا با بیشترین تجربه در میدان نبرد و تکنولوژی پیشرفته تبدیل کرد که نقش مهمی در پیروزی‌های اولیه آلمان در خلال جنگ جهانی دوم داشت. در این تصاویر می‌توانید یکی از نبردهای هوایی جنگ جهانی دوم بین خلبانان آمریکایی و بریتانیایی علیه خلبانان آلمانی را ببینید.

بمباران روزانه برلین توسط آمریکا

گفت و گو با سربازان نیروی هوایی آمریکا، که اولین بار برلین را در روشنایی روز بمباران کردند؛ این گزارش که در دوران پایانی جنگ جهانی دوم تهیه شده، حاوی تصاویر حمله هوایی آمریکا به برلین است.

زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی

در تصاویری قدیمی از یک گزارش خبری، روز‌های معمولی روسیه در 1936 (سه سال پیش از جنگ جهانی دوم) به تصویر کشیده می‌شود. تصاویری از شکار ببر، خرید لباس در دوران حکومت کمونیسم، همینطور تصاویری از مراسم دفن دانشمند شهیر روسی پاولف که در آن سال از دنیا رفته بود و تصاویری کمتر دیده شده از آغاز دوستی استالین با یک دختربچه مغول.