یک‌شنبه 15 مهر 1403

حقوق بشر چین؛ ترفند جدید ترامپ برای پیروزی در انتخابات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حقوق بشر چین؛ ترفند جدید ترامپ برای پیروزی در انتخابات

تهران - ایرنا - تارنمای شبکه خبری الجزیره نوشت: در حالی که زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور همچنان بر سیاست سلطه جویانه و جنگ طلبانه خود تاکید دارد اما چرخشی کامل در موضع خود نسبت به مسائل حقوق بشر داشته است و به یکباره از نگرانی های خود درمورد وضعیت مسلمانان دنیا سخن می گوید که به عقیده متخصصان ترفندی برای مغلوب...

این تارنما در ادامه نوشت: سیاست های اقتصادی و خارجی امریکا همواره در کنار یکدیگر بوده اند، ولی آن چه که به طور سنتی در قالب اظهارات دیپلماتک بیان می شد، در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» آشکارا و با صراحت بیان می شود. در همین حال ترامپ کرونا را ویروس چینی نامیده و پکن را به پنهان کاری اولیه و در نتیجه شیوع گسترده این بیماری در سطح جهان متهم کرده است. تنش ها میان این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، با ورود ترامپ به کاخ سفید به تدریج افزایش یافت. در این میان ترامپ بیش از هر موضوع دیگر خواهان جلوگیری از تبدیل شدن چین به قدرت اقتصادی اول جهان بوده است و موضوع حقوق بشر در حاشیه قرار داشت، اما اکنون با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، حقوق بشر نیز در اولویت های ترامپ قرار گرفته است. سیاست های ترامپ در قبال چین به گونه ای بوده است که نگاه مردم آمریکا به چین در دولت وی منفی شده است؛ در همین راستا "Pew Research Center" با برگزاری یک نظرسنجی اعلام کرد که 73 درصد از مردم آمریکا نگاه نامطلوبی به چین دارند که بالاترین آمار طی 15 سال گذشته است. گمرک و نهاد حفاظت از مرزهای آمریکا در اوایل ماه جاری با صدور فرمان هایی مانع واردات کالا از منطقه سین کیانگ چین شده و ادعا می کند که در مورد کار اجباری تحمیل شده بر مسلمانان اویغور بسیار نگران است. این در حالی است که پکن علت استقرار مسلمانان اویغور در اردوگاه ها را اقدام برای آموزش فنی و حرفه ای آنها ذکر کرده است. ترامپ طی سخنرانی تبلیغاتی خود اعلام کرده است که در صورت پیروزی «جو بایدن» چین مالک آمریکا خواهد شد. در پی این اظهارات ترامپ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده می گوید توجه ترامپ بر تقویت حقوق بشر در چین از طریق مجازات های اقتصادی یک چرخش کامل در موضع واشنگتن است، زیرا او به شرایط وخیم مسلمانان اویغور علاقه ای نداشت و اتخاذ روش ملایم را برای حل جنگ تجاری ترجیح می داد، ولی اکنون به نظر می رسد که تجارت را به حقوق بشر گره زده است تا بر بایدن غلبه کند.

دلیل آغاز جنگ تجاری آمریکا و چین، باور دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بر این مسئله بود که دولت چین اولا مالکیت معنوی را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن‌سو دولت چین با اقدام‌های غیرمنصفانه مثل پایین نگاه‌داشتن عمدی ارزش یوان در برابر دلار، به‌صورت غیرمنصفانه‌ای مزیت رقابتی درست می‌کند و در نهایت باعث مشکلات اقتصادی در آمریکا می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*