دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

«حیاط نفرین‌شده» ی ایوو آندریچ در کتابفروشی‌ها

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
«حیاط نفرین‌شده» ی ایوو آندریچ در کتابفروشی‌ها

رمان «حیاط نفرین‌شده» نوشته ایوو آندریچ با ترجمه سیدمیثم میرهادی توسط انتشارات کتاب تداعی منتشر و راهی بازار نشر شد.

رمان «حیاط نفرین‌شده» نوشته ایوو آندریچ با ترجمه سیدمیثم میرهادی توسط انتشارات کتاب تداعی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «حیاط نفرین‌شده» نوشته ایوو آندریچ به‌تازگی با ترجمه سیدمیثم میرهادی توسط انتشارات کتاب تداعی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ایوو آندریچ نویسنده یوگسلاویایی این‌کتاب متولد سال 1982 و درگذشته به‌سال 1975 است. او سال 1961 جایزه نوبل را به دست آورد و با رمان «پلی بر رودخانه درینا» شناخته می‌شود. با این‌وجود برخی، رمان «حیاط نفرین‌شده» را به عنوان بهترین اثرش می‌شناسند. «پلی بر رودخانه درینا» سال 1945 و «حیاط نفرین‌شده» سال 1954 منتشر شد. آندریچ سال 1939 به‌عنوان سفیر یوگسلاوی در آلمان عازم خدمت شد و 2 سال بعد در کشیده‌شدن جنگ به یوگسلاوی، خود را به بلگراد رساند و در تمام روزهای جنگ، در منزل یکی از دوستانش در سکوت به نوشتن رمان معروفش پرداخت که در نهایت جایزه نوبل را برایش به ارمغان آورد.

آثار این‌نویسنده بیشتر درباره دوره‌ای هستند که امپراتوری عثمانی بر منطقه بالکان استیلا داشت و زادگاهش بوسنی و هرزگوین تحت سیطره عثمانی‌ها بود. موضوع داستان «حیاط نفرین‌شده» هم درباره زندگی یک‌زندانی در سال‌های حکومت عثمانی‌هاست.

این‌کتاب در 8 فصل نوشته شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

رئیس قبلی که پیرمردی خشک و باتجربه بود، روش سنتی و سفت‌وسخت خودش را در اداره زندان داشت. اصلی‌ترین کار او این بود که دنیای پرآشوب و بی‌قانون را کاملا عیان و آن را هرچه بهتر، از دنیای نظم و قانون جدا کند. برای او اشخاص و جرایم آنها چندان اهمیتی نداشت. در تمامی آن سال‌ها، او به حیاط نفرین‌شده و ساکنان آنجا به‌عنوان قرنطینه و بیمارانی خطرناک و به‌شدت مریض و درمان‌ناپذیر می‌نگریست که لازم است با تدابیر و مجازات‌های گوناگون _ ازجمله ترساندن و محدودساختن فیزیکی و اخلاقی، هراندازه که ممکن است _ آنها را از دنیای به‌اصطلاح سالم و محترم دور نگه داشت. روش او در کل آن بود که آنها را به حال خود رها کند. به آنها اجازه نمی‌داد که از حلقه‌های خود خارج شوند و در عین حال بدون ضرورت نیز کاری به کارشان نداشت. چراکه باور داشت تحریک آنها به نتیجه خوب و عاقلانه‌ای منجر نخواهد شد.

اما رئیس جدید با نظرات و کارهای خودش از همان ابتدای خدمت نشان داد که سبک و سیاقش با رئیس قبلی متفاوت است.

این‌کتاب با 132 صفحه و قیمت 74 هزار تومان منتشر شده است.