سه‌شنبه 12 تیر 1403

خبر مهم رئیس کل گمرک درباره رشد ترانزیتی کشور

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خبر مهم رئیس کل گمرک درباره رشد ترانزیتی کشور

رئیس کل گمرک کشور گفت: ترانزیت ما در سه ماه ابتدای سال رشد 54 درصدی داشته است و هر تن ترانزیت در کشور برای ما 70 تا 100دلار درآمد دارد.

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک کل کشور در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه احتیاج داریم متناسب با رشد ترانزیت و حجم تجارت کاله در کشور زیرساخت‌های بنادر و پایانه‌ها و گمرک‌ها در بنادر در کشور تکمیل شود گفت: در سه ماهه امسال ما رکود 5ونیم میلیون تن ترانزیت را داشته ایم.

خبر مرتبط جزئیات ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک / 6 هزار دستگاه وارد کشور شد

طبق آخرین آمار رسمی گمرک ایران، تا روز 20 خرداد ماه حدود 12 هزار و 704 دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی موجود بوده و 4 هزار و 15 دستگاه خودروی سواری نیز تا تاریخ مذکور ترخیص شده بود.

وی افزود: ترانزیت ما در سه ماه ابتدای سال رشد 54 درصدی داشته است و هر تن ترانزیت در کشور برای ما 70 تا 100دلار درآمد دارد و این میزان تنها از طریق توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری، پایانه‌ای جاده‌ای و گمرکی در کشور به دست می‌آید.

رضوانی فر بیان کرد: ایران با توجه به موقعیت سوق الجیشی که دارد 35تا 40 میلیون تن در هر مرحله می‌تواند ترانزیت کند و در همین مرحله 4تا 5 میلیارد دلار به تنهایی می‌تواند از طریق ترانزیت به دست بیاورد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: ایران همزمان با 15 کشور همسایه است و حجم تجارت غیر نفتی در سال گذشته 61 میلیارد دلار رد کرده بود و در صورتی که تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های که در سطح بالا امضا شده است اجرایی شود میزان حجم ترانزیت تا سه برابر افزایش می‌یابد.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: همزمان با توسعه امکانات و توسعه دیپلماسی اقتصادی که نامزد‌های ریاست جمهوری وعده داده بودند می‌توانیم شاهد افزایش حجم ترانزیت باشیم.

رضوانی فر توضیح داد: سال گذشته 2ونیم میلیارد دلار صادرات کالای دانش بنیان را داشته ایم که ارزش هر تن کالا دارای ارزش افزوده بسیار بالایی بوده است.

رضوانی فر یادآورشد: شرکت‌های دانش بنیان ایران بازار بزرگی در ترکیه و خلیج فارس پیدا کرده اند. رفتن و حضور و برنده شدن شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کشور‌های دیگر بسیار مهم است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

خبر مهم رئیس کل گمرک درباره رشد ترانزیتی کشور 2