دوشنبه 16 مهر 1403

خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد

درد بی درمان تکدی گری در بسیاری از شهرها به یک تراژدی بی پایان تبدیل شده است و هر روز چهره شهرها را خدشه‌دارتر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، جلوی پاساژ در شلوغ ترین خیابان بروجرد، مردی که به ظاهر معلول است روی یک تکه کارتن نشسته و کمک می خواهد، کیسه ای هم جلوی پایش گذاشته تا افرادی که تمایل به کمک دارند، پولها در این کیسه قرار دهند، در همین حین می گوید خودم و بچه هایم مریض هستیم، درآمدی نداریم کمک کنید و اینگونه سعی می کند تا احساس مردم را جریحه دار کند تا بتواند درآمد بیشتری را به دست آورد.

کمی آن طرف تر در ابتدای یک خیابان دو نفر پیرمرد ایستاده اند، یکی از آنها چند بسته دستمال کاغذی به دست دارد و به اصرار به هر یک از ماشین ها که می رسد تقاضا می کند که آنها را خریداری کند، سن و سالشان بالاست ولی می گویند نیازمند هستند و هیچ درآمدی ندارند.

به اولین چهارراه که می رسیم، دو پسر بچه را می بینیم این بار نه با لباس های مندرس بلکه مرتب و لباس هایی نسبتا خوب در چهار راه ایستاده اند، یکی شیشه شوی به دست گرفته یکی هم یک بسته آدامس در دست دارد و تا مسافت زیادی یک خودرو و یا برخی از افراد رهگذر خیابان را دنبال می کنند که شاید کسب و کار خوبی داشته باشند.

اما این همه ماجرا نیست، جلوی داروخانه زنی جوان که بچه ای نوزاد را در بغل دارد نشسته و هر مریض یا همراه مریض که از داروخانه خارج می شود التماس می کند که کمک کنید، خدا بیمارتان را شفا دهد و متاسفانه این چهره هایی که روزانه در مکان هایی خاص مبادرت به تکدی گری می کنند، چهره هایی تکراری هستند که باید دید پشت پرده جولان تکدی گری چیست.

برخی متکدیان نیازمند نیستند

یکی از فروشندگان بروجردی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: فردی که هم اکنون جلوی پاساژ تکدی گری می کند هر روز صبح تا شب در همینجا مستقر می شود و به گونه ای لباس می پوشد و تقاضای کمک می کند که بسیاری از مردم با گذر از این مسیر دلشان می سوزد و کمک می کنند.

وی افزود: به نظر من اگر این افراد واقعا نیازمند هستند، لازم است که متولیان برای کمک به آنها اقدام کنند اما اگر متکدی پولدار هستند باید به گونه ای دیگر اقدام کنند تا اینگونه شاهد تکدی گری در همه جای شهر نباشیم.

این شهروند بروجردی تصریح کرد: وجود تکدی گری نه تنها چهره شهر را ناشایست می کند بلکه ممکن است آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشد که مسئولان باید در این راستا برنامه ریزی و نسبت به جمع آوری و ساماندهی آنها اقدام کنند.

اما سالهای سال است که از تکدی گری به عنوان یک معضل و پدیده اجتماعی یاد می شود، موضوعی که جمع آوری و ساماندهی آنها بسیار تکراری شده و به نظر می رسد یک بار برای همیشه برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا این گونه پدیده ها رواج پیدا نکند.

به چهره برخی از آنها که نگاه می کندی، واضح است که اعتیاد دارند و شاید این درآمدها را برای تهیه مواد هزینه می کنند اما موضوع اینجاست کودکانی که در چهارراه ها و یا خیابانها مشغول به دستفروشی و یا در کنار افراد بزرگتر مشغول تکدی گری هستند، داستانشان چیست؟

جمع آوری متکدیان

محمد علی گودرزی معاون سیاسی فرمانداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: جمع آوری متکدیان چند وقت یکبار انجام می شود که کار جمع آوری بر عهده شهرداری است اما مشکل اصلی در بروجرد این است که مرکز نگهداری برای متکدیان نداریم البته در این راستا با استانداری لرستان مکاتباتی صورت گرفته که در صورت صدور مجوز، مرکز نگهداری متکدیان در بروجرد ایجاد گردد.

وی افزود: در همین راستا محلی موقت وجود دارد که متکدیان را پس از جمع آوری به این محل انتقال می دهیم ولی چون این مکان شرایط لازم را ندارد مجدد این افراد رها می شود البته بهزیستی برای غربالگری کودکان اقدام می کند که اگر کودکان کار هستند تحت پوشش قرار گیرند.

معاون سیاسی فرمانداری بروجرد تصریح کرد: دستگاه هایی برای موضوع جمع آوری و ساماندهی متکدیان دخیل هستند از جمله بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، شهرداری که از جمع آوری تا غربالگری را انجام می دهند به طوری که اگر فردی معلول بوده و نیازمند، تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرد اما اگر فقط نیازمند است تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرد.

گودرزی عنوان کرد: متاسفانه برخی از متدکیان حرفه ای هستند و به صورت سازمان یافته در سطح شهر تکدی گری می کنند که این افراد شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می شوند و در صورتی که افراد متکدی، تحت پوشش قرار گیرند و مجدد اقدام به تکدی گری کنند، مستمری آنها قطع می شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 100 متکدی و معتاد متجاهر در بروجرد جمع آوری شده و در صورتی که مرکز نگهداری متکدیان در بروجرد ایجاد شود قطعا بخش عمده ای از مشکلات ما کاسته می شود.

کودکان نیازمند تحت پوشش قرار می گیرند

کرم رضا پیردایه رئیس اداره بهزیستی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اگر در بین متکدیان، کودکی باشد غربالگری می کنیم و اگر در جامعه هدف تعریف شده بود و از روی نیاز اقدام به تکدی گری نماید، تحت پوشش قرار می گیرد و هر ماه مستمری برای آنها واریز می شود که هم اکنون تعدادی از همین کودکان کار تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی افزود: برخی از همین کودکان که اقدام به تکدی گری می کنند، غیر بومی بوده که غربالگری صورت می گیرد و دسته دیگری از این کودکان که در کنار بزرگترها اقدام به تکدی گری می کنند توسط خانواده مجبور می شوند که برای این نیز برنامه ها و تبصره هایی وجود دارد.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد تصریح کرد: جمع آوری متکدیان بر عهده شهرداری است و بعد از جمع آوری، غربالگری صورت می گیرد که سعی شده کودکانی که برای نیازهای مالی اقدام به تکدی گری می کنند تحت پوشش قرار گیرند که به طور متوسط حدود نیمی از کودکانی که تکدی گری و یا در چهارراه ها کار می کنند، پس از شناسایی تحت پوشش قرار گرفته اند.

رواج تکدی گری مساوی با افزایش آسیب های اجتماعی

اعظم همتی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: عوامل زیادی سبب می شود تا فرد اقدام به تکدی گری نماید و متاسفانه برخی تکدی گری در خیابان را برای اینکه پولی به دست آورند انتخاب می کنند، در این میان مردم هستند با احساساتی که می خواهند به این افراد که با لباس هایی مندرس و با وضعیتی خاص در خیابان ظاهر می شوند، کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه در برخی از این موارد ممکن است فرد در لابه لای تکدی گری، اقدام به توزیع و یا مصرف مواد مخدر نماید که آسیب های اجتماعی زیادی در دل تکدی گری وجود دارد که جمع آوری و ساماندهی آنها سبب می شود تا نیازمند از غیرنیازمند شناسایی شود.

جامعه شناس تصریح کرد: در بسیاری از موارد، کودکانی که همراه فردی بزرگتر مشغول تکدی گری هستند، مشخص شده که این کودک فرزند طلاق بوده و یا والدین آن معتاد هستند که توسط شخص یا اشخاصی مجبور شده تکدی گری نماید در حالی که وقتی کودکی در میان آسیب های اجتماعی پرورش یابد آینده خوبی در انتظارش نخواهد بود.

همتی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که با هر سن و سالی مشغول به تکدی گری هستند، در واقع با تهدیدها و آسیبها دست و پنجه نرم می کنند، افزایش تکدی گری در شهر یعنی افزایش آسیب های اجتماعی و سلامت جامعه را تهدید می کند.

تکدی گری معضلی است که سالهاست از آن گفته می شود ولی در عمل اقدام اساسی برای ریشه کنی این معضل اجتماعی صورت نگرفته، امید است مسئولان در آستانه سال جدید و احتمال ورود مسافران و گردشگران فکری برای ساماندهی آنها نمایند.

انتهای پیام /

خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد 2
خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد 3
خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد 4
خراش تکدی‌گری بر چهره بروجرد / دردی که درمان ندارد 5