شنبه 15 اردیبهشت 1403

خیز واشنگتن برای پیمان نظامی جدید در خاورمیانه / اعراب با اسرائیل هم صدا می‌شوند؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
خیز واشنگتن برای پیمان نظامی جدید در خاورمیانه / اعراب با اسرائیل هم صدا می‌شوند؟

اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با استناد به هم‌صدایی ادعایی اخیر اسرائیل، آمریکا و گروهی از کشورهای عربی جهت رهگیری موشک های پرتابی ایران به سرزمین های اشغالی، از آغاز به کار ائتلافی می‌گویند که زمانی واشنگتن تلاش داشت تا از آن به عنوان ناتوی خاورمیانه بهره‌برداری کند.

به گزارش اقتصادنیوز، همزمان با پاسخ بی‌سابقه ایران به حمله تروریستی اسرائیل در دمشق که در جریانش بیش از 300 موشک و پهپاد به سرزمین های اشغالی پرتاب شدند، یک خط دفاعی از رادارها، جنگنده های جت، کشتی های جنگی و باتری‌های پدافند هوایی اسرائیل، ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر برای رهگیری فعال شدند تا مانع از تخریب مواضع اسرائیلی ها شوند. در همین راستا نشریه وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی مدعی شد، نمایش ایالات متحده و اسرائیل تلاشی بود برای ایجاد روابط نظامی نزدیکتر بین تل آویو و دشمنان عربش جهت مقابله با نفوذ و قدرت ایران. با این همه به ادعای این نشریه، ایالات متحده برای محافظت از اسرائیل می بایست بر موانع متعددی غلبه می کرد، از جمله ترس کشورهای حاشیه خلیج فارس در باب کمک به اسرائیل در زمانی که روابط شان به دلیل جنگ در غزه به شدت تیره شده است.

خیز واشنگتن برای تغییر بازی

همزمان با آغاز پاسخ ایران، اسارئیل و آمریکا برای رهگیری مو. شک ها خیز برداشتند. به ادعای مقامات، این دو بازیگر تا حدودی توانستند مانع از اصابت موشک ها به مواضع اسرائیل شوند به واسطه این که گروهی از کشورهای عربی به دلیل هراس از وقوع جنگی تمام عیار حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای جنگی باز کردند، اطلاعات ردیابی راداری را به اشتراک گذاشتند. به ادعای این گروه، این عملیات نقطه اوج تلاش ایالات متحده برای شکستن موانع سیاسی و فنی در مسیر همکاری نظامی بین اسرائیل و دولت های عرب سنی قلمداد شد. به ادعای وال استریت ژورنال، به جای نسخه خاورمیانه ای ائتلاف ناتو، ایالات متحده بر همکاری های دفاع هوایی نه چندان رسمی در سطح منطقه تمرکز کرده تا رویاروی توان بالای دفاعی و نظامی ایران قرار بگیرد.

تلاش های ادعایی برای ایجاد یک سیستم دفاع هوایی یکپارچه برای منطقه به دهه ها قبل برمی گردد. پس از سال‌ها این ابتکار عمل با توافق ابراهیم در سال 2020 (توافقی که زمینه ساز عادی سازی روابط اسرائیل و گروهی از کشورهای عربی شد) شتاب بیشتری گرفت. دو سال بعد، پنتاگون اسرائیل را در قامت فرماندهی مرکزی تعریف کرد تا بدین طریق همکاری نظامی بیشتری میان تل‌آویو با دولت‌های عربی تحت نظارت ایالات متحده رقم بخورد. دانا استرول که تا دسامبر بلندپایه ترین مقام غیرنظامی پنتاگون مسئول در خاورمیانه بود، ادعا کرد: «حرکت اسرائیل به سوی سنتکام نوعی تغییر بازی بود» و به اشتراک گذاری اطلاعات و ارائه اخطار اولیه در بین کشورها آسان تر شد.

موانع هم صدایی اسرائیل و اعراب

مارس 2022، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ارشد آمریکایی نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی تشکیل داد تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند علیه توانایی‌های موشکی و پهپادهای رو به رشد ایران هماهنگ شوند. برای اولین بار طیف وسعی از افسران عالی رتبه اسرائیلی و عرب تحت نظارت ارتش ایالات متحده در نشستی موسوم به شرم الشیخ مصر حاضر شدند تا در باب نفوذ و قدرت ایران رایزنی داشته باشند. یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شد: «توافق ابراهیم، خاورمیانه را متفاوت جلوه داد». پیوستن به فرماندهی مرکزی همکاری فنی بیشتری را با دولت‌های عربی ممکن کرد. به ادعای این مقام اسرائیلی: «این همان گزاره (ادعایی) است که اتحاد را ایجاد کرد.»

با این همه آنگونه که مقام های آمریکایی اعتراف کرده اند، علیرغم پیشرفت های حاصل شده، هدف ایالات متحده برای به اشتراک گذاری یکپارچه داده های ردیابی مرتبط به قدرت ایران به دلیل نگرانی های سیاسی محقق نشده است. بلال صعب، یکی از مقامات سابق پنتاگون که روی همکاری امنیتی در خاورمیانه کار می کرد، مدعی است که صحبت از یکپارچگی امنیتی در منطقه زود است. صعب که اکنون در اندیشکده چتم هاوس فعال است، مدعی است: «این فرایند روندی تدریجی طی کرده و با موانع بسیاری روبرو است». با این همه مقام های اسرائیلی و آمریکایی مدعی اند که همکاری میان آنها با بازیگران عرب بالاخص عربستان سعودی که هنوز رابطه دیپلماتیکش را با اسرائیل عادی نکرده، به گزاره ای رایج تبدیل شده است.

وال استریت ژورنال مدعی است، اتحاد نوپا میان اسرائیل و بازیگران عرب که هدف (ادعایی) واشنگتن جهت تعریف ناتوی خاورمیانه هست، برای نخستین بار در جریان پاسخ بی سابقه ایران به حمله تروریستی اسارئیل به آزمون گذاشته شد. از همین رو مقام های اسرائیلی مدعی اند که شاهد کارکرد متفاوت ائتلاف ادعایی بوده اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
خیز واشنگتن برای پیمان نظامی جدید در خاورمیانه / اعراب با اسرائیل هم صدا می‌شوند؟ 2
خیز واشنگتن برای پیمان نظامی جدید در خاورمیانه / اعراب با اسرائیل هم صدا می‌شوند؟ 3