پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دانشگاه بیرجند در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه بیرجند در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد

بیرجند - ایرنا - سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه با داشتن ظرفیت‌های متعدد امروز نه تنها در سطح ملی که در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد و انعقاد 45 طرح پژوهشی با کشورهای مختلف از جمله این قابلیت‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد لامعی‌گیو روز شنبه در نخستین نشست قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: داشتن 20 پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف، تعامل با بیش از 17 کشور در سطح بین‌الملل با دارا بودن 351 عضو هیات علمی و 12 هزار دانشجو از جمله ظرفیت‌های دانشگاه بیرجند است بنابراین نادیده گرفتن این ظرفیت و توان، زیبنده نیست.

وی گفت: حدود 70 شرکت دانشگاهی و دانش‌بنیان در این دانشگاه فعال است که در سه پردیس شهدا، شوکت‌آباد و امیرآباد متناسب با تخصص‌های خود فعالیت می‌کنند و گام‌های بسیار موثری نیز برداشته‌اند.

سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: با نامگذاری سال جاری به عنوان سال "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" رسالت دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی سنگین‌تر شده و نگاه ما به شعار سال، شعاری نیست بلکه فرمانی از جانب فرمانده به سربازان است.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال، جامعه دانشگاهی و پژوهشگران هستند افزود: ایده ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری استان سال گذشته تقدیم استانداری شد.

لامعی‌گیو با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در عرصه شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان جلوتر است گفت: نگاه ما در این حوزه بیشتر بر جنبه علم‌گرایی، گفتمان علمی و در حقیقت تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب به‌طور خلاصه امید و جوان‌گرایی است.

وی تصریح کرد: درخواست داریم حقوق مالکیت معنوی این قرارگاه رعایت شود و دانشگاه بیرجند در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان مورد مشورت قرار نگرفته است.

سرپرست دانشگاه بیرجند یادآور شد: نگاه باید علمی باشد و هر تلاش و کوششی که در بنیاد و بنیان علم نباشد راه به جایی نخواهد برد.

وی گفت: اگر سال‌های گذشته در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌ایم چون جزیره‌ای عمل شده است و امروز باید همه توان و سرمایه را در خدمت یک مدیریت واحد قرار دهیم.

لامعی‌گیو افزود: در حوزه دانش‌بنیان نسل دانشگاه‌ها را رصد می‌کنیم و اکنون دانشگاه بیرجند در حوزه نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه کارآفرین مطرح است.

وی بیان کرد: سال‌هاست که دبیرخانه امور پژوهشی استان در اختیار دانشگاه بیرجند است و دبیرخانه مشترک این گونه فعالیت‌ها در دانشگاه معین مستقر شده بنابراین نقش دانشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آماده ارائه خدمات به استان هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با حضور روسای دانشگاه‌های استان ابتدای امسال از زیرساخت‌های موجود بخش کشاورزی استان بازدید شد تا زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز را بتوان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد.

مهدی جعفری افزود: در زمینه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی حول محور نیازهای مذکور در پایان‌نامه‌های دانشگاهی کارشناسی و کارشناسی ارشد اقداماتی انجام شد و محورها احصا و در اختیار دانشگاه قرار گرفت.

وی با اشاره به بازدید از آزمایشگاه‌های زیرمجموعه که بلااستفاده بوده، گفت: تجهیزات احصا شده تا مراکز تحقیقاتی و افرادی که می‌خواهند کار نخبگانی انجام دهند، در زمینه پروژه‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: نشست‌های تخصصی با مراکز تحقیقاتی انجام و منجر به ایجاد تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی در استان شد که با دانشگاه بیرجند نیز تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

وی گفت: سه شرکت کشاورزی دانش‌بنیان شناسایی شد و در نمایشگاه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد هشتم تا 11 خرداد در تهران حضور خواهند داشت.

جعفری افزود: مراحل تجاری‌سازی تولید شربت زرشک بر پایه دانش‌بنیان هفته جاری توسط 2 شرکت دانش‌بنیان در استان انجام خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خراسان جنوبی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها دارای رتبه 21 یا 22، حوزه کاربری مبتنی بر فناوری رتبه 26 یا 27 و حوزه ظرفیت نیروی انسانی رتبه 10 کشور را به خود اختصاص داده است.

مصطفی بهی با تاکید بر اینکه حفظ شرکت‌های دانش‌بنیان موجود باید در اولویت قرار گیرد افزود: امروزه واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یک ظرفیت توانمندساز هستند و باید مورد توجه واقع شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 50 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور و دنیا از ظرفیت ICT استفاده می‌کنند و با استفاده از این ظرفیت می‌توانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را ارتقا دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان می‌توانند به کمک دستگاه‌های اجرایی استان بیایند این در حالیست که به دلیل نادیده گرفته شدن چاره‌ای جز کوچ و مهاجرت به استان‌های دیگر را ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: گردشگری به عنوان صنعت پاک توسعه، دومین صنعت درآمدزای ناخالص جهان و سومین صنعت درآمدزای خالص محسوب می‌شود.

هادی شاهوردی افزود: در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم داریم ابتدا راهبردها را مشخص و بر آن تمرکز کرده و در این خصوص از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شویم.

وی گفت: سال‌های گذشته با ضعف تولید محتوا در استان مواجه بودیم لذا تلاش داریم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف پیش‌بینی شده در استان برسیم.

برچسب‌ها