جمعه 10 فروردین 1403

دانشگاه علوم پزشکی تهران‌، میزبان دانشجویان عراقی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دانشگاه علوم پزشکی تهران‌، میزبان دانشجویان عراقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای گذراندن بخشی از آموزش دانشجویان در عراق و بخشی دیگر در ایران، گفت: ما هم‌اکنون نیز میزبان جمع قابل‌توجهی از دانشجویان عراقی در دانشگاه برای دوره‌های مختلف هستیم.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر حسین قناعتی در نشست دیدار با مدیرکل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق گفت: همان‌طور که می‌دانید 20 درصد مسأله سلامت به صورت خدمات بهداشتی و درمانی است و 80 درصد مابقی به همکاری‌های بین بخشی با سایر وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و رسانه‌ها وابسته است. مسائلی چون چاقی، فشارخون و بیماری‌های مربوط به قلب و عروق با کمک همکاری‌های بین بخشی قابل پیشگیری و درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران تجربه بسیار خوبی در بحث شبکه‌سازی بهداشتی، نظام ارجاع و پزشک خانواده دارد، اظهار داشت: هر یک دلاری که در بهداشت سرمایه‌گذاری نکنیم به 1000 دلار هزینه در درمان تبدیل می‌شود بنابراین به منظور گسترش این مباحث در دو کشور باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

دکتر قناعتی با بیان اینکه در بحث گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه و ارزان بودن خدمات علاقه‌مندیم به برادران عراقی کمک کنیم، افزود: البته به دلیل مسائلی که تاکنون وجود داشته، سازمان‌دهی خوبی انجام نشده اما دانشگاه علوم پزشکی تهران با راه‌اندازی سازمانی قوی در بحث گردشگری سلامت به دنبال ارائه خدمات مناسب و کارآمد به بیماران عراقی است. وی از امکان سازمان‌دهی اساتید، پزشکان و متخصصان دانشگاه برای ارائه خدمات آموزشی در عراق خبر داد و بیان داشت: نمونه این همکاری را می‌توان در شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا (دانشگاه سبطین) که با تکمیل ساختمان و چارت تشکیلاتی در حال راه‌اندازی است، شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پرشکی تهران با اشاره به سفر هیأت دانشگاه علوم پزشکی تهران متشکل از تیم اجرایی دانشگاه سبطین به عراق، اظهار داشت: فعالیت در این شعبه دانشگاه با راه‌اندازی چهار رشته پزشکی، پرستاری، مامایی و فیزیوتراپی آغاز می‌شود.

دکتر قناعتی ادامه داد: همچنین برای برگزاری دوره‌های تکمیلی در فیلدهای مربوط به پیوند اعضاء چون پیوند کبد، جراحی‌های پیشرفته و Neurointervention در عراق و ایران نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای گذراندن بخشی از آموزش دانشجویان در عراق و بخشی دیگر در ایران، گفت: ما هم‌اکنون نیز میزبان جمع قابل‌توجهی از دانشجویان عراقی در دانشگاه برای دوره‌های مختلف هستیم.

دکتر قناعتی به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه دانشگاه در زمینه تکنولوژی‌های پزشکی چون ساخت ربات جراح و دستگاه رهیابی عصبی (Neuronavigation) به عنوان فناوری‌های قابل‌رقابت با نمونه‌های جهانی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران گام‌های مؤثری در تولید دارو برداشته و آماده همکاری با کشور عراق برای صادرات و انتقال تکنولوژی در این باره است.

دکتر حازم باقر طاهر مدیرکل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق نیز با ابراز خوشحالی از فرصت ایجاد شده برای توسعه همکاری‌های آکادمیک میان دو کشور، هدف اصلی از این دیدار را اطلاع از پیشرفت‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست.

وی تجربیات دانشگاه در حیطه‌هایی چون شبکه‌سازی بهداشتی و پزشک خانواده را بسیار ارزشمند قلمداد کرد و افزود: امیدواریم در تعامل دانشگاه علوم پزشکی تهران با وزارت آموزش عالی و مؤسسات بهداشتی عراق، شاهد همکاری بیشتر و انتقال تجارب در این زمینه‌ها باشیم.

دکتر حازم باقر طاهر با اشاره به مقوله گردشگری سلامت و فعالیت‌های دانشگاه در این حیطه تصریح کرد: به منظور رفع دغدغه‌ها و هدایت صحیح بیماران، علاقه‌مندیم از ظرفیت دانشجویان عراقی برای راهنمایی مراجعه‌کنندگان استفاده شود.

مدیرکل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی عراق استفاده از تجارب اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را یکی دیگر از موضوعات مهم در راستای همکاری‌های دانشگاهی دانست و بیان داشت: در چارچوب توافقنامه‌های مشترک با مراکز علمی و دانشگاه‌های عراق می‌توان از این پتانسیل بیش از گذشته بهره برد.

دکتر حازم افزود: در بحث پیوند اعضاء نیز ظرفیت لازم برای همکاری در قالب دوره‌ها، پژوهش‌های مشترک و حتی انجام عمل‌های جراحی به صورت مشترک وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش عالی عراق به پیشرفت‌ها و دستاوردهای حوزه علوم پزشکی ایران آگاه است، تصریح کرد: به دلیل همین آگاهی، روابط نزدیک دو کشور و قرابت‌های دینی و فرهنگی، علاقه‌مند به تحصیل دانشجویان‌مان در ایران و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم چرا که آموزش در رشته‌های پزشکی به دلیل سروکار داشتن با جان انسان‌ها، بسیار حساس و با اهمیت است.

در ادامه، دکتر آیتی با نمایش اسلایدهایی به معرفی پیشینه دانشگاه و ظرفیت‌های این مجموعه پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه‌ای 170 ساله، رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و جایگاه دوم را در بین دانشگاه‌های کشور در اختیار دارد.

معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه به حدود سه میلیون نفر در جنوب تهران، بیان داشت: هم‌زمان بحث کنترل غذا و دارو در این مناطق نیز برعهده دانشگاه است.

وی به فعالیت 106 مرکز تحقیقاتی، 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی، پردیس بین‌الملل و کالج بین‌الملل در زیرمجموعه دانشگاه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 13 هزار دانشجو در این مجموعه تحصیل می‌کنند که حدود 48 درصد آن‌ها دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند.

دکتر آیتی مجموع دانشجویان بین‌المللی دانشگاه را یک هزار و 271 نفر از 50 کشور جهان اعلام کرد و افزود: از این تعداد حدود 445 نفر در رشته پزشکی، 154 نفر در رشته MBBS و 113 نفر در رشته داروسازی مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون عراق، هند و پاکستان با 474، 226 و 212 دانشجو بیشترین تعداد دانشجویان را در دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند.

دکتر آیتی همچنین با بیان توضیحاتی در خصوص تولید تجهیزات پزشکی و دارویی در دانشگاه، از انجام 520 پیوند مغز استخوان، 255 پیوند کلیه و 187 پیوند کبد در این مجموعه خبر داد.

دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه نیز به برخی از ارتباطات و همکاری‌های دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور اشاره و جایگاه این مجموعه را در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی تشریح کرد.

وی تأکید کرد به رغم برخی محدودیت‌ها، دانشگاه در رتبه‌بندی نظام جهانی شانگهای، جایگاه 300-201 دندانپزشکی،300-201 پرستاری، 400-301 داروسازی و 400-301 فناوری پزشکی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بخش پایانی این نشست، مدیرکل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق اهم درخواست‌های دانشجویان عراقی در حیطه‌هایی چون بورسیه تحصیلی، آزمون دانشجویان بین‌المللی مقطع فوق تخصص و صدور مجوز اقامت و روادید را مطرح کرد و مقرر شد مساعدت لازم در این زمینه‌ها انجام شود. انتهای پیام