شنبه 7 مهر 1403

درخواست مجالس بوسنی‌وهرزگوین برای تداوم همکاری‌های پارلمانی با ایران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
درخواست مجالس بوسنی‌وهرزگوین برای تداوم همکاری‌های پارلمانی با ایران

بلگراد - ایرنا - رئیس مجلس نمایندگان و رئیس مجلس اقوام بوسنی‌وهرزگوین در پیام‌های جداگانه انتخاب محمدباقر قالیباف را به ریاست مجلس شورای اسلامی تبریک گفتند و تداوم همکاری‌های پارلمانی دو کشور را خواستار شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه سفارت ایران در سارایوو، در پیام تبریک «نبویشا رادمانوویچ» رئیس مجلس نمایندگان بوسنی‌وهرزگوین به قالیباف آمده است: از استمرار و توسعه همکاری‌های بین پارلمانی در همه زمینه‌های مورد علاقه استقبال می‌کنم و برای شما در انجام این مسئولیت مهم آرزوی موفقیت دارم.

همچنین در پیام تبریک «دراگان چوویچ» رئیس مجلس اقوام بوسنی‌وهرزگوین به قالیباف آمده است: افتخار دارم به نمایندگی از مجلس اقوام بوسنی‌وهرزگوین تبریک صمیمانه خود را به مناسبت انتخاب به ریاست مجلس شورای اسلامی ابراز کنم.

در این پیام، چوویچ با هدف تقویت و توسعه بیشتر روابط دوجانبه و گشودن مسیرهای جدید همکاری‌های پارلمانی، قالیباف را برای سفر به بوسنی‌وهرزگوین دعوت کرده است.

جمهوری بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. این کشور حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان را بوسنیایی‌های اکثرا مسلمان، 37 درصد را صرب‌های ارتدوکس، 14 درصد را کروات‌های کاتولیک و بقیه را سایر اقوام تشکیل می‌دهند.

براساس قرارداد صلح دیتون در سال 1995 میلادی که سرآغازی برای موجودیت جدید بوسنی و هرزگوین بود، این کشور به دو هویت سیاسی، جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات‌نشین به نام فدراسیون بوسنی‌وهرزگوین دست یافت. اکنون سه رئیس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی‌وهرزگوین را اداره می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*