شنبه 1 اردیبهشت 1403

دردسر جدید پیش روی برجام / هشدار درباره مصونیت مدیران دارای امضای طلایی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دردسر جدید پیش روی برجام / هشدار درباره مصونیت مدیران دارای امضای طلایی

اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، مصوبه مولدسازی دارایی های دولت همچنان در صدر خبرهای سیاسی است. همچنین واکنش ها و پیامدهای گزارش آژانس اتمی درباره سایت فردو و تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن‌ها اشاره شده است.

پیامدهای گزارش آژانس درباره سایت فردو

روز چهارشنبه هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد: ایران در حال غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است که با آنچه تهران به آژانس اعلام کرده بود در تناقض است.

در این گزارش آمده است: در اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهایIR-6 در فردو تغییراتی ایجاد شده است که «به‌طور اساسی» نسبت به آن‌چه ایران اعلام کرده بود، متفاوت است و این تغییرات با تعهدات ایران تحت توافق پادمانی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) سازگار نیست.

در واکنش به این ادعای آژانس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران جمعه شب با تاکید بر اینکه غرب علاقه ای برای هسته‌ای شدن ایران ندارد، گفت: نماینده ارشد آژانس بین المللی در بازدید از تاسیسات کشور، گزارش نادرستی ارائه داد و مدیرکل آژانس هم آن را رسانه‌ای کرد که این رفتار وی حرفه‌ای نیست.

از سوی دیگر، تروئیکای اروپا و آمریکا در این باره بیانیه ای صادر کرد و با تایید گزارش آژانس اتمی درباره سایت فردو و غنی سازی 60 درصدی اورانیوم اعلام کرد: همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان جامع در چارچوب ان‌پی‌تی مغایر است. چنین عدم اطلاع رسانی مورد نیاز، توانایی آژانس را برای حفظ شناسایی به موقع در تاسیسات هسته ای ایران تضعیف می کند.

ادامه واکنش ها به طرح جنجالی اخیر سران قوا

در روزهای اخیر جزئیاتی از مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده بود، منتشر شد که سر و صدای زیادی به پار کرد و واکنش های زیادی در پی داشت.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای مهم به سران قوا مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های دولت را فروش بیت المال متعلق به آحاد ملت قلمداد کرد و آن را نوعی کاپیتولاسیون دانست که برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی مصونیتی ایجاد می کند. وی در این نامه طولانی خود، نکات خطرناک این مصوبه را گوشزد کرده است.

اما احمد وحیدی، وزیر کشور در واکنش به انتقادات درباره مصوبه مولد سازی با اعلام اینکه این مصوبه با مشارکت و حضور مردم صورت خواهد گرفت، گفت: جای هیچ نگرانی نیست. سازوکارها خیلی جدی پیش بینی شده است. دغدغه نظارت بر طرح مولدسازی در کمیته ای ناظر بر مولدسازی وجود دارد تا آنچه انجام می شود، صرف سرمایه گذاری جدید شود.

تحریم های جدید علیه ایران

از سوی دیگر، درخواست آلمان از شهروندان خود در ایران، سفر شمخانی به روسیه و تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند.

همچنین بخوانید