دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

دستمزد کارگران در سال جاری بازهم تغییر می کند؟

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
دستمزد کارگران در سال جاری بازهم تغییر می کند؟

روز گذشته شورای عالی کار بر اساس تاکید رییس جمهور مبنی بر تأمین رضایت جامعه کارگری تشکیل جلسه داد و انتظار جامعه کار گری این است که دستمزد سال 1403 دست‌خوش تغییراتی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته دوشنبه 27 فروردین سیصد و سی امین جلسه شورای عالی کار در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

روزهای پایانی سال 1402 ساعت‌ها به چانه زنی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1403 گذشت که در نهایت با اعتراض نمایندگان جامعه کارگری و ترک جلسه از سوی آنها مصوبه دستمزد فقط به تصویب اعضای دولتی و کارفرمایی شورای عالی کار رسید.

حدود 20 جلسه برای تعیین حداقل مزد 1403 جامعه کارگری برگزار شد که برخی از این جلسات به بیش از 10 ساعت چانه زنی انجامید، اما در نهایت بدون تأمین رضایت نمایندگان جامعه کارگری مصوبه نهایی و به امضا سایر اعضا رسید.

تعیین حداقل مزد بدون امضا

حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار به میزان 8 میلیون و 208 هزار تومان تعیین شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از جلسه‌ای حدود 9 ساعت گفت، حق اولاد از 537 هزار تومان به 716 هزار و 600 تومان، بن خوار و بار از 1.1 میلیون تومان به 1.4 میلیون تومان افزایش یافته و حق مسکن بدون تغییر همان 900 هزار تومان است.

به این ترتیب 35 درصد به حقوق حداقل‌بگیران و 22 درصد به سایر سطوح کارگری افزوده شد.

با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر جلب رضایت جامعه کارگری، به نظر می‌رسد حق مسکن افزایش نیافت تا پس از آرام شدن جو موجود، در این خصوص با حضور نمایندگان جامعه کارگری که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده بودند، رأی‌گیری شود.

افزایش مجدد دستمزد قبلاً هم تجربه شده است

روز گذشته که نخستین جلسه شورای عالی کار برگزار شد (البته یکی از رسانه‌ها اعلام کرد شورای عالی کار جلسه‌ای ندارد) به نظر می‌رسد حق مسکن افزایش یابد. برخی کارشناسان این حوزه این عدد را حدود 30 درصد عنوان می‌کنند.

یادآوری می‌شود، این تغییرات دور از ذهن نبوده و سال‌های قبل تجربه شده است؛ به عنوان مثال سال 1399 میزان افزایش دستمزد 15 درصد بود که با پیگیری نمایندگان مجلس در شورای عالی کار به 21 درصد افزایش یافت. در ادامه هم مجدداً با افزایش هزینه مسکن از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان در خرداد میزان افزایش حداقل دستمزد در این سال به 26 درصد رسید.

آیا نمایندگان دولت و جامعه کارفرمایی در راستای تأمین رضایت جامعه کارگری بر اساس تاکید رئیس دولت، به پیشنهادهای نمایندگان جامعه کارگری تمکین کرده و اعداد سبد معیشتی و تعیین حداقل دستمزد تغییر خواهد کرد؟