جمعه 10 فروردین 1403

دلایل اجرایی نشدن مصوبات حمایت از بخش خصوصی در خوزستان بررسی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دلایل اجرایی نشدن مصوبات حمایت از بخش خصوصی در خوزستان بررسی می‌شود

اهواز - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دلایل اجرایی نشدن مصوبات حمایتی از فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی توسط این مجمع بررسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا سید کریم حسینی شامگاه چهارشنبه در نشست کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل سرسرای این شورا اظهارداشت: خروجی فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان می‌بایست در راستای منفعت استان و حرکت چرخ تولید باشد.

وی با ابراز نگرانی از موانع پیش رو برای واحدهای تولیدی استان بیان‌داشت: مدیران میانی باید از تفسیرخودسرانه بخشنامه و دستورالعمل‌های ابلاغی خودداری کنند.

نماینده مردم اهواز، باوی حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن صحیح و به‌موقع مصوبات نشست‌های تصمیم‌گیری در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: اجرایی نشدن این مصوبات غیرقابل قبول است.

وی تصریح‌کرد: نحوه اجرای این مصوبات از نظر کمی و کیفی توسط مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیری و بررسی خواهد شد.

حسینی همچنین خواستار همراهی شبکه بانکی استان با واحدهای تولیدی شد و افزود: کشور در محاصره اقتصادی قرار دارد و بر همین اساس حمایت از تولید نباید تنها در قالب شعار نمود داشته باشد.

وی حمایت عملی از رونق تولید را برای استان خوزستان یک ضرورت انکارناپذیر دانست و افزود: شیوع کرونا در کشور شرایط اقتصادی را با حساسیت‌هایی همراه کرده نیاز است در این خصوص نیز حمایت‌های جدی و عملی از کسب و کارها صورت بگیرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون یادآورشد: مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس در کنار دستگاه‌ها اجرایی و بخش خصوصی تلاش می‌کند تا با طرح لوایح، بازبینی قوانین، مصوبات قانونی از فشارهای پیش‌آمده در انجام فعالیت‌های اقتصادی بکاهد.

حسینی همچنین بر تحقق مطالبات استان از صنایع بزرگ تاکیدکرد و گفت: 85 درصد از نفت کشور در خوزستان استخراج می‌شود اما وزارت نفت در پرداخت حق آلایندگی ناشی از تولید تفسیرهایی را بیان می‌کند که توجیه ندارد.

وی بیان‌داشت: وزارت نفت در زمینه فرآوری نفت استخراج شده در خوزستان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کند در صورتی که عملیات فرآوری نفت در این استان انجام می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از حضور کارکنان پروازی در صنایع پتروشیمی انتقاد کرد و گفت: این شرایط، میزان اشتغال جوانان استان را تحت الشعاع قرار داده است.

حسینی هدف از ایجاد نهادهای اقتصادی مانند سازمان منطقه آزاد ویژه اروند در استان را در راستای توسعه و ارتقاء شاخص‌های اقتصادی خوزستان عنوان‌کرد و گفت: متاسفانه نحوه مدیریت چنین نهادها و دستگاه‌هایی با اشکالاتی روبه‌رو است که اصلاح آنها ضروری است.

کاهش نرخ جرایم تامین اجتماعی

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون همچنین در بخش دیگری از این نشست به نحوه محاسبه جریمه نقدی ناشی از عدم تنظیم و ارسال صورت مزد و حقوق بیمه شدگان اشاره‌کرد و بیان‌داشت: در حال حاضر این رویه باعث افزایش هزینه‌های تولید در بخش مواد اولیه، انرژی، نرخ حمل و نقل گردیده است.

وی در خصوص لغو بخشنامه بخشودگی کارفرمایان خوش حساب از تیرماه سال 1398 تاکنون بیان‌داشت: به‌نظر می‌رسد در شرایط موجود به‌منظور حمایت از تولید می‌بایست مجموع جرایم وصولی در بخش‌های تاخیر حق بیمه، جریمه تاخیر در ارسال لیست حق بیمه به شکلی کاهش یابد که سرجمع جرایم از 50 درصد حق بیمه بیشتر نگردد.

حسینی بیان‌داشت: این پیشنهاد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان به‌منظور بررسی‌های کارشناسی بیشتر در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز مطرح و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های دبیرخانه این شورا در خصوص بهره‌مندی گلخانه داران از معافیت حق بیمه سهم کارفرمایی فعالیت‌های کشاورزی افزود: باتوجه به اینکه فعالیت کارگاه‌های تولیدی گیاهان گلخانه‌ای جزء فعالیت‌های کشاورزی محسوب می‌شود طی مکاتبه‌ای با رییس سازمان تامین اجتماعی کشور استفاده این کارگاه‌ها (دارای پنج کارگر) برای بهره‌مندی از مزایای قانون معافیت پرداخت حق بیمه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

ضرورت بازنگری برخی قوانین

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این نشست بر ضرورت اصلاح و بازنگری برخی قوانین و بخشنامه‌های ابلاغی تاکیدکرد و گفت: شرایط موجود نیازمند قوانین شفاف و تسهیل کننده فعالیت های اقتصادی است تا در عمل نیز شاهد تحقق شعار تولید در کشور باشیم.

شهلا عموری ادامه‌داد: اجرای قوانین و بخشنامه‌ها می‌بایست در کشور به شکل انعطاف‌پذیری صورت بگیرد تا امکان فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید همراه با مشوق‌های لازم باشد بیان‌داشت: روحیه همکاری دستگاه‌های اجرایی با واحدهای تولیدی باید بیش از پیش ارتقاء یابد تا فرصت‌های مناسب شغلی بیشتری در جامعه به وجود بیاید.

*س_برچسب‌ها_س*