شنبه 15 اردیبهشت 1403

دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟

یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره های آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.

این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوی در تهران تبلیغ میکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر میشود. ایشان بعد از آزادی نقل می‌کرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکی از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسی شدم که جالسین همه روحانی بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتی نورانی و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.

فرمودند: «وقتی در تهران بودی نزد ما نمیآمدی؛ ولی بعد از این به دیدار ما بیا.»

از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر میکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانی در منزل آمد و گفت: مرخص شدی، هر کجا میخواهی برو!

بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهای جمعه ترک نکنم.

سالیانی ست که بر قبله‌ی ری رو کردم

دست من نیست، به احسان شما خو کردم

هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب

بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم

مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.

بر اساس آن‌چه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست می‌آید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنی امام کاظم علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام را درک کرده اند؛ اما این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنی نقل کرده اند.

آن‌چه قطعی و مسلم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانی نقل کرده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافی است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسشهای اعتقادی و عملیشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عباد در رسالهای که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمی ایشان آورده اند:

ابو تراب رویانی، روایت کرد که شنیدم ابو حماد رازی میگفت: خدمت امام هادی علیه السلام در سامرا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.

امام هادی علیه السلام به پرسشهای من پاسخ دادند و هنگامی که خواستم از ایشان خداحافظی کنم، به من فرمودند:

«یا أبا حَماد! اذا أَشکَلَ عَلَیک شَیء مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَهِ الحَسَنِی و أقرِئهُ مِنیِ السَلامَ.» «ای ابو حماد! هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقهات برای تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَه حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.»

این تعبیر، به روشنی نشان میدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندی بوده که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، میتوانسته اند دیدگاههای اسلام ناب را در زمینههای مختلف اعتقادی و عملی، استخراج کنند و به پرسشهای مردم پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدث» و راوی احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته اند و توانمندی علمی ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت