سه‌شنبه 17 مهر 1403

دنده معکوس در روابط آمریکا و اسرائیل

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
دنده معکوس در روابط آمریکا و اسرائیل

روابط معاصر ایالات متحده و اسرائیل در زمان دولت جان اف کندی شکل گرفت. رئیس‌جمهور پس از ملاقات با گلدا مایر، وزیر خارجه اسرائیل در سال 1962، اعلام کرد که روابط ایالات متحده با اسرائیل به اندازه روابط با بریتانیا «ویژه» است. در طول 6دهه بعد، ایالات متحده متعهد به کمک به حفاظت از اسرائیل شده است، در درجه اول از طریق یک رابطه نظامی که واشنگتن را ملزم می‌کند تا از «نقاط نظامی کیفی» اسرائیل...

در طول چند ماه اول مناقشه، بایدن و تیمش به نظر نمی‌رسید بیش از حد نگران برنامه‌های جنگی اسرائیل باشند. تنها پس از مشخص شدن کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی و اینکه رئیس‌جمهور می‌تواند در نتیجه حمایت از اسرائیل هزینه سیاسی بپردازد، لحن دولت تغییر کرد (البته نه لزوما سیاست دولت). در آغاز سال 2024 و در سالگرد هفت اکتبر، اذعان بایدن به رنج فلسطین، انتقاد ضمنی او از عملیات نظامی اسرائیل و تلاش‌های کاخ سفید برای تضمین آتش‌بس باعث تنش در روابط شد.

استقرار نیروهای ایالات متحده برای دفاع در برابر حملات موشکی ایران علیه اسرائیل، تفاهم دیرینه دو طرف مبنی بر همکاری راهبردی ایالات متحده و اسرائیل را تضعیف می‌کند و موجب می‌شود که ایالات متحده آمریکا اعلام کند اسرائیل با توجه به تسلیحاتی که در اختیار دارد، قادر است از خودش دفاع کند. اما از این پس، عواقب وابستگی حیاتی اسرائیل به درگیرکردن مستقیم نظامی واشنگتن در خاورمیانه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

تنش دوجانبه زمانی تشدید شد که ارتش اسرائیل به اشتباه هفت کارگر از آشپزخانه مرکزی جهانی، گروه امداد غیردولتی مستقر در ایالات متحده را کشت و در نتیجه، دولت بایدن فشار زیادی بر اسرائیل وارد کرد تا عملیات خود را متوقف کند. پیش از حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه، کاخ سفید ارسال برخی از تسلیحات - به‌ویژه بمب های 2000 پوندی - را به اسرائیل محدود کرده است. عدم‌تمایل اسرائیل به امضای طرح آتش‌بس آمریکا و فرانسه، روابط آمریکا و اسرائیل را تحت تنش بیشتری قرار داده است. این وضعیت یک سوال باز را باقی می‌گذارد که آیا جنگ اسرائیل و حماس به آسیب دائمی در روابط ایالات متحده و اسرائیل منجر خواهد شد یا خیر. در حالی که حمایت جمهوری‌خواهان از اسرائیل همچنان قوی است، تغییر قابل ملاحظه‌ای در میان دموکرات‌هایی که اکنون بر سر روابط ویژه به دودسته تبدیل شده‌اند، ایجاد کرده است. یکی از تغییراتی که می‌تواند ناشی از بحرانی باشد که طی سال گذشته خاورمیانه را فراگرفته است، تسریع پویایی جدید بین ایالات‌متحده و اسرائیل است که پیوندهای ناگسستنی ادعایی بین دو طرف را سست می‌کند.

--> اخبار مرتبط