دوشنبه 9 مهر 1403

ده ها فعال سیاسی در قزاقستان دستگیر شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ده ها فعال سیاسی در قزاقستان دستگیر شدند

تهران - ایرنا - پلیس قزاقستان بیش از 100نفر از فعالان دو حزب مخالف را که امروز قصد داشتند در چندین شهر این کشور برای انجام اصلاحات دمکراتیک راهپیمایی برگزار کنند، دستگیر کرد.

به گزارش رادیو "عصر قفقاز"، در همین رابطه ده ها نفر در آلماتی بازداشت شدند. پلیس و نیروهای ویژه چندین میدان مرکزی و خیابان را محاصره کردند، جایی که دست کم 100 نفر از فعالان در آن جمع شده بودند. بازداشت ها همچنین در پایتخت قزاقستان، نورسلطان و چند شهر دیگر نیز ادامه داشته و دارد.

دو حزب مخالف خواستار تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای قزاقستان شدند. این دو حزب عبارتند از گروه ابتکاری حزب دمکرات به رهبری فعال سیاسی "ژانبولات ممای" و جنبش انتخاب دموکراتیک قزاقستان به رهبری بانکدار سابق "مختار ابلیازوف" که در خارج از کشور زندگی می کند.

شرکت کنندگان در تجمعات خواهان عفو و آزادی زندانیان سیاسی و ممنوعیت فروش زمین به بیگانگان هستند.

نهادهای انتظامی به رغم تصویب قانون جدید برای برگزاری تظاهرات آزاد تر در مقایسه با قوانین قبلی، عملیات هایی را علیه معترضان شکل دادند.

سازمان های حقوق بشری، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان را به دلیل امتناع وی از احترام بیشتر به حقوق بشر نسبت رئیس جمهوری قبل، نورسلطان نظربایف که در سال 2019 استعفا داد، مورد انتقاد قرار داده اند.

*س_برچسب‌ها_س*