شنبه 14 مهر 1403

ده‌ها میلیون دلار صرفه جویی ارزی با ساخت دستگاه‌های هیدرولیکی در دانشگاه شریف

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ده‌ها میلیون دلار صرفه جویی ارزی با ساخت دستگاه‌های هیدرولیکی در دانشگاه شریف

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ حسن فرخنده عضو هئیت علمی مرکز کارگاه‌های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل «شرکت فرادادگستر صنعت شریف» درباره فعالیت‌های این تیم دانش‌بنیان گفت: شرکت ما در حوزه محصولات هیدرولیک و به ویژه هیدرولیک آسانسور و صنعت خودرو فعالیت دارد و علی‌رغم مشکلات پیش‌رو توانسته است سبب کاهش هزینه‌های ارزی و خروج سرمایه از کشور شده و رقیبی جدی برای شرکت‌های خارجی شود.

وی افزود: شیرآلات هیدرولیک آسانسور پیش از این از آلمان وارد می‌شد و سالانه ده‌ها میلیون دلار برای واردات آن هزینه می‌شد چراکه اسپانسرها، شرکت‌های آلمانی - امریکایی بودند و معاملات با ایران غیرمستقیم انجام می‌شد.

فرخنده گفت: پلاگ درون‌چاهی از دیگر محصولات شرکت فرادادگستر صنعت شریف است. این دستگاه 17 کاربرد عملیاتی دارد و جداسازی مخزن چاه برای استخراج نفت خالص یکی از کاربردهای آن است. این محصول به‌طور کامل تولید داخل و بومی است و ارزش هر کدام از ابزارهای پلاگ درون‌چاهی معادل 34 هزار دلار بوده واردات آن در حال حاضر تحریم است. همچنین قطعات سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن، رله فن و رله دوبل و جک فرمان هیدرولیک از دیگر تولیدات شرکت ما است و کلیه مراحل تولید و دستگاه‌های تست این اقلام بومی سازی شده و آماده سرمایه گذاری و مشارکت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف تاکید کرد: همه محصولات تولید شده در این شرکت تولید داخلی بوده و اجزای محصولات تولیدشده هم وارداتی نیستند.

فرخنده در ادامه با اشاره به معضلات و مشکلات پیش‌روی شرکت‌های تولید‌کننده گفت: متاسفانه در کشور حمایت‌های لازم برای توسعه محصول صورت نمی‌گیرد و باید برای جذب سرمایه‌گذار و اخذ مجوزها مسیرهای پر پیچ و خمی را طی کرد و اصل موضوع حاشیه و موضوع فرعی به اصل تبدیل می‌شود. همچنین اجزای ایجاد توسعه و موفقیت در این زمینه از یکدیگر جدا هستند و انسجامی بین اجزا وجود ندارد. برای تحقق توسعه، فناور یا تکنولوژیست، سرمایه‌گذار و بازار باید یکدیگر را بشناسند و هماهنگ و همسو با یکدیگرحرکت کنند.

وی برطرف شدن این معضل را وظیفه‌ی مسئولان دانست و گفت: برپایی نمایشگاه‌های فناوری نیز فرصت کوچکی برای انسجام و شناخت متقابل خواهد بود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه شریف صرفه جویی ارزی ساخت دستگاه‌های هیدرولیکی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است