سه‌شنبه 1 خرداد 1403

دوستی: برنامه ما در صورت ورود به مجلس دفاع از حقوق ملت است / بطحایی: پیش‌بینی دو مرحله‌ای شدن انتخابات را داریم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
دوستی: برنامه ما در صورت ورود به مجلس دفاع از حقوق ملت است / بطحایی: پیش‌بینی دو مرحله‌ای شدن انتخابات را داریم

عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت گفت: پیش‌بینی می‌کنم در تهران و برخی شهرهای بزرگ، انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شود.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، نشست انتخاباتی سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و اسماعیل دوستی رئیس ستاد صدای ملت در تهران صبح امروز (سه‌شنبه) در خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

بطحایی در این نشست با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم در تهران و برخی شهرهای بزرگ، انتخابات به دور دوم کشیده شود، گفت: لیست صدای ملت در روزهای پایانی توسط آقای مطهری بسته شد. البته برخلاف برخی اظهارات با کاندیداها از جمله بنده برای حضور در لیست مصاحبه‌ای انجام نشد.

وی افزود: رئوس برنامه‌های صدای ملت در 8 محور دسته بندی شده که تمام این محورها ناظر برکاهش نارضایتی مردم و به عبارتی افزایش رضایت مردم از شرایط زندگی و اجتماعی است.

عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت خاطرنشان کرد: دیدن واقعیت‌های زندگی مردم در شرایط مختلف را اصلی ترین محور برنامه های صدای ملت می‌دانم. تشکیل فراکسیون در مجلس آینده و کاهش فساد ادرای از دیگر برنامه های مهم است. البته اوج این برنامه ها پرهیز از افراط و تفریط در سیاست خارجی و برقراری توازن در ارتباط با کشورها با محوریت صیانت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

بطحایی ادامه داد: برای بستن لیست صدای ملت صرفا بر تخصص و تعهد و اینکه نامزد آینده مجلس میانه رو باشد، تصمیم گیری شد. هرچند برخی از جناح های مختلف سیاسی از فهرست صدای ملت حمایت کردند اما به هیچ عنوان اینگونه نبوده که تعدادی از سهمیه را به فلان گروه سیاسی اختصاص دهند اساس فهرستی که در برابر آقای مطهری بود با توجه به سوابق نامزدها و پیشینه ای که داشتند این فهرست را تهیه کردند.

در ادامه این نشست خبری اسماعیل دوستی رئیس ستاد صدای ملت در تهران طی سخنانی اظهار داشت: آقای مطهری با هیچ کس مصاحبه نکرد و افراد بر اساس رزومه انتخاب شدند.

وی افزود: برنامه حزب صدای ملت در مجلس آینده، دفاع از حقوق ملت است و برنامه تدوین شده را ارائه خواهیم داد. همچنین لیست صدای ملت تلطیفی از اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل ومستقل است که تجربه و رزمه بسیار قوی دارند. آنچه برای ما مهم است، حضور و مشارکت مردم و انتخابات مردمی است.

دوستی ادامه داد: تصمیم برای حضور در انتخابات فردی و برای دفاع از انقلاب و خدمت به جمهوری اسلامی است و نمی خواهم نسبت به نظام ناسپاس باشم.

وی با تاکید بر اینکه صدای اعتراض مردم را باید شنید اما بهترین راه برای تغییر و اصلاح شرایط شرکت در انتخابات و مسیر صندوق رای است، گفت: صدر درصد مخالف پدر خواندگی در صحنه سیاسی هستم، مطهری پدرخوانده نیست؛ یکی از سهام داران بزرگ نظام است. در ادامه این نشست خبری محمد بطحایی گفت: برخلاف لیست‌هایی که چندین ماه روی آن کار شده، لیست صدای ملت در روزها و ماه‌های آخر بسته شد و آقای مطهری با توجه به افرادی که اعلام آمادگی کردند بررسی ها و مشورت هایی انجام داد و در نهایت خودش لیست را تنظیم کرد.

وی افزود: هرچند برخی جناح‌ها از لیست حمایت کردند، اما این‌گونه نیست که سهمیه‌ای به افراد و جناح‌های خاص اختصاص داده شده باشد.

بطحایی رکن اصلی در تصمیمات فراکسیون صدای ملت در مجلس آینده را تصمیماتی از جنس عقلانی عنوان کرد و گفت: باید توجه و نگاه در تمام تصمیم گیری ها به منافع ملی مردم باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره برنامه های فراکسیون صدای ملت در مجلس دوازدهم گفت: این فراکسیون به شدت در برابر هر عاملی که شرایط اقتصاد و معیشت مردم را سخت کند، می ایستد. ما معتقدیم خیلی از نمایندگانی که در مجلس کنونی هستند از دوستان ما به شمار می روند اگر با آنها بحث و گفت و گو کنید و استدلال منطقی در بیان مسائل مطرح کنید به طور قطع قانع می شوند بنابراین روش عقلانی در حل مسائل گره گشاست.

اسماعیل دوستی در ادامه با بیان اینکه در این عرصه که انتخابات سرد است، مطهری و افراد حاضر در لیست صدای ملت ایثار کردند، افزود: صدای ملت دارد انتخابات را دوقطبی می‌کند تا مشارکت افزایش یابد. چرا که عده‌ای می‌گفتند که انتخابات نباید دوقطبی شود تا همین نمایندگان فعلی ابقا شوند. اما نامزدهای صدای ملت فعلی توانستند در تهران یک رقابت دوقطبی ایجاد کنند.

همچنین محمد بطحایی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لزوم تحقق مشارکت بالا در انتخابات پیش رو گفت: بسیاری از بزرگان جبهه اصلاحات در پیام های اخیر خود بر حضور مردم در انتخابات تاکید کردند. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات و سخنرانی های سه ماه اخیر بر حضور در انتخابات در راستای تقویت منافع ملی تاکید داشتند و توضیحات جامعی را در این عرصه بیان کردند. بنابراین اگر افرادی بنابر دلایل و استدلال ها و تحلیل های شخصی اعلام می کنند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد به نظر نباید منتسب به یک جریان سیاسی کرد.

دوستی در ادامه در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تعداد نفراتی که از جریان همسو با صدای ملت موفق به حضور در مجلس می‌شوند، چیست؟ گفت: ما کلا 80 نامزد در سراسر کشور داریم که اگر فرض کنیم 50 درصد این 80 نفر رای بیاورند، 40 نفر می‌شود، این 40 نفر می‌تواند اقلیتی باشد اما توان اینکه بتواند بر قانونگذاری و رای در مجلس اثرگذار باشد ممکن است اثر آن مانند مجلس پنجم که من در مجلس بودم، نباشد.

وی ادامه داد: ما آن زمان 60 نفر بودیم اما فراکسیون ما فراکسیون قوی بود و می‌توانستیم جریانی را که در آنجا حاکم بود را قدری کنترل کنیم. امروز هم نیت ما همین است که اگر به مجلس رفتیم اقلیت اثرگذار باشیم. ما برای تفریح به مجلس نمی‌رویم بلکه می‌خواهیم به مجلس برویم که آنجا اثرگذار باشیم.

دوستی در ارتباط با مسائل اقتصادی گفت: شما خودتان می‌دانید که اوضاع اقتصادی کشور چگونه است. ما آیت‌الله رئیسی را خیلی دوست داریم و خدا وی را حفظ کند، سید سلیم‌النفسی است اما وی دلار 25 هزار تومان را از آقای روحانی تحویل گرفت الان قیمت دلار به 57 تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: من تورمی را که می‌گویند 40 درصد است را قبول ندارم تورم الان بالای 50 درصد است، باید سفره مردم و سبد خانوارها را نگاه کنیم. اینکه اوضاع اقتصادی کشور حال خوب و خوشی ندارد را همه می‌دانند، هم طرفداران آقای رئیسی این را می‌دانند، هم ما می‌دانیم و هم همه مردم می‌دانند.

در ادامه این نشست خبری سیدمحمد بطحایی گفت: در سه جلسه ای که با فهرست 30 نفره صدای ملت داشتیم، برخلاف لیست های قبلی هیچ تعارضی بین اعضا وجود نداشته است.

بطحایی افزود: هر چند در این فهرست افراد دارای خطوط سیاسی هستنداما رکن اصلی آن منافع ملی است. اگر آقای خوش چهره به عنوان یک اقتصاد دان در این فهرست دعوت شده است یا من به عنوان یک چهره فرهنگی به نظر مهمترین موضوع این است که آقای مطهری تلاش کرده که این افراد در صدای ملت تعارضی بین آنها وجود نداشته باشد چرا که باعث متلاشی شدن می شود.

وی گفت: امیدوار هستیم گرفتار این معضل نشویم و با همین روحیه، فهرست صدای ملت بعد از ورود به مجلس این همدلی و دوستی و نزدیکی برای حل مسائل مردم منافع ملی بر منافع شخص افراد رحجان یابد.