چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

دولت شرکت‌های دولتی و خصولتی را حذف کند / این شرکت‌ها حسا‌ب‌وکتاب ندارند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
دولت شرکت‌های دولتی و خصولتی را حذف کند / این شرکت‌ها حسا‌ب‌وکتاب ندارند

تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که دولت اگر می‌خواهد اقدامی انجام دهد، باید شرکت‌های دولتی و خصولتی را از تاریخ خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - ناصر ایمانی گفت: صندوق توسعه ملی اکنون به صورت یک صندوق در کنار بودجه عمومی دولت در آمده است. دولت سیزدهم باید راه حل‌هایی نظیر مقابله با شرکت‌های دولتی در پیش بگیرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به راهکار‌های احیای صندوق توسعه ملی و جبران کسری بودجه دولت گفت: بیش از دو سوم بودجه کشور در جیب شرکت‌های دولتی می‌رود که هیچ حساب و کتابی ندارند. دولت اگر می‌خواهد اقدامی انجام دهد، باید شرکت‌های دولتی و خصولتی را از تاریخ خارج کند. دومین راهکار، دریافت مالیات است. البته اخذ مالیات نه از اقشار ضعیف مانند حقوق‌بگیران. دولت برای اخذ مالیات باید به سراغ بنگاه‌های اقتصادی برود، چراکه آنها از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

بیست و ششم دی ماه بود که نخستین جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد و در آن پیشنهاد اهرمی کردن منابع ریالی صندوق در اعطای تسهیلات ریالی به تصویب رسید.

براساس این مصوبه به منظور افزایش پوشش تسهیلات ریالی و اهرمی کردن منابع، هیات عامل صندوق توسعه ملی مجاز است در قراردادهای سپرده گذاری ریالی صندوق مزبور، به نسبت یک سهم صندوق و تا حداقل دو برابر آن سهم آورده بانک عامل از منابع داخلی خود را منظور نماید.

دولت شرکت‌های دولتی و خصولتی را حذف کند / این شرکت‌ها حسا‌ب‌وکتاب ندارند 2