جمعه 14 اردیبهشت 1403

دکتر مصدق

دکتر مصدق

وب‌گاه فرارو

از همان قیام ملی 30 تیر شعار‌های ضدشاه در تظاهرات مردم رنگ و لعاب دیگری گرفت و دیوار‌ها پر از شعار‌هایی شد که شاه و خاندانش را نشانه رفته بود.

وب‌گاه عصر ایران

در سال 62 که دانشگاه‌ها پس از چهارسال تعطیلی گشوده شد، جانبداری از دکتر مصدق در سر کلاس‌های درس همچنان تابو به شمار می‌رفت تا اینکه نشریاتی مانند «راه مجاهد» به مدیریت لطف‌الله میثمی، به تدریج راه بزرگداشت مصدق را در حواشی مطبوعات رسمی دوباره گشودند و نام دکتر مصدق را از حوزه ممنوعات خارج کردند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن به نقش خود در کودتای 28 مرداد ایران اعتراف کند

وب‌گاه مشرق نیوز

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: در هفتادمین سالگرد کودتای 28 مرداد، نشستی با عنوان «28 مرداد؛ درد همیشه ماندگار!» با سخنرانی سیدهاشم آقاجری، داریوش رحمانیان، لطف‌الله میثمی، ناصر زرافشان و چند چهره سیاسی و آکادمیک دیگر در کانون توحید تهران برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم

در بخشی از اسناد وزارت خارجه آمریکا در ماجرای کودتای 28 مرداد آمده است: هدف واقعی ما باید تلاش به وصول راه حل و در عین حال حفظ آبروی انگلیسی‌ها باشد.

وب‌گاه دنیای اقتصاد

نقش آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در کودتای 28 مرداد یکی از سوالات مهم درباره این واقعه است.

وب‌گاه خبر آنلاین

عصر ایران نوشت: یکی از مهم ترین سؤالات یا ابهامات درباره کودتای 28 مرداد 1332 نقش آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی است و این که با توجه به رضایت از ساقط شدن مصدق آیا با کودتاچیان همراهی کرده بود؟

وب‌گاه مشرق نیوز

وب‌گاه خبر آنلاین

جماران در هفتادمین سالگرد کودتای 28 مرداد، گزارشی از نشست «28 مرداد؛ درد همیشه ماندگار!» با سخنرانی لطف‌الله میثمی، ناصر زرافشان و هاشم آقاجری را منتشر کرد.

وب‌گاه خبر آنلاین

ایسنا نوشت: رخدادی مانند کودتای 28 مرداد سال 1332 نه تنها بر شرایط اجتماعی و سیاسی کشور تاثیرگذار بوده که تاثیر آن بر وضعیت فرهنگی و هنری هم انکارنشدنی است. تعطیلی تئاترهای لاله‌زار و دستگیری برخی از هنرمندان تئاتر در آن مقطع، تنها یکی از پیامدهای این رویداد سیاسی بر فعالیت‌های فرهنگی بود.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: علی رشیدی عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به تشریح کودتای 28 مرداد پرداخت. او تاکید کرد: محمدرضاشاه مثل ترامپ فکر می‌کرد ژنرال‌های ارتش نوکر او هستند

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: هم‌میهن در شماره امروز خود فهرستی از درجه‌داران ارتشی دخیل در سرنگونی مرحوم محمد مصدق در 28 مرداد را منتشر کرده است.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

کودتای 28مرداد که اتفاق افتاد، پس از دوره بگیر و ببندها که طبیعت رفتار کودتاچیان پس از موفقیت است بحث بر سر اینکه چرا یک دولت محبوب و مردمی در دام چنین توطئه‌ای افتاد و علل و عوامل مؤثر در این کودتا چه بوده است، بسیار به میان آمد. «اشتباهات مصدق» به‌عنوان یک رهبر سیاسی، نوع موضع‌گیری و هدف‌گذاری او برای پیشبرد برنامه‌هایش از آن دست مسائلی است که علاوه بر اهمیت تاریخی، اهمیت راهبردی...

وب‌گاه مشرق نیوز

دکتر مصدق در مقابل تهدیدات ادامه‌دار انگلیسی‌ها، به آمریکا تکیه و اعتماد کرد. اما در نهایت، آمریکا و انگلیس با هدف شکست نهضت ملی و استعمار دوباره بر نفت ایران، اقدام به طراحی کودتایی نظامی کردند.