پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ذرت‌های آلوده روی میز استاندارد؛ واردات پرحاشیه به خروج از کشور نزدیک شد!

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
ذرت‌های آلوده روی میز استاندارد؛ واردات پرحاشیه به خروج از کشور نزدیک شد!

در سال 1396 بود که برای اولین بار موضوع ذرت‌های آلوده رسانه‌ای شد؛ اما این موضوع پس از مصاحبه نائب رئیس وقت کمیسیون اصل 90 مجلس در مرداد ماه 1398 به اوج خود رسید. وی گفت: سیزده شرکت دولتی با 35 میلیون دلار ارز تخصیص یافته توسط بانک مرکزی در سال 95، معادل 491 هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند.

اسفندماه سال 1396 بود که خبر ذرت های آلوده برای اولین بار رسانه ای شد. در این خبر یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان از کشف و توقیف 126 هزار تن ذرت آلوده در گمرک آن استان گفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، وی با بیان اینکه عمده ذرت های آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد این استان شده است، گفت: بخشی از این محصولات نیز توسط سازمانهای دولتی وارد کشور و محوطه بندری امام خمینی شده است. به گفته این مقام مسئول، بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرت های مورد اشاره توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرت ها پلمب شد و از ترخیص محموله‌های مورد اشاره جلوگیری به عمل آمد. این ذرت ها عمدتا از کشور برزیل و در همان سال 96 وارد کشور شده بودند.

*س_فشار برای واردات ذرت های آلوده_س*

بعد از این ماجرا فشارها برای ترخیص این ذرت ها افزایش یافت به طوری که در دی ماه سال 1397 مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در زمینه جلوگیری از ورود این ذرت‌های آلوده گفت: بیش از هزار و 100 آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم و حتی در سطوح بالا هم قسم شدیم اگر این اقدام به قیمت از دست دادن پست و جایگاه مان هم شود کوتاه نیایم و کوتاه نیامدیم.

*س_سال 98 دوباره ذرت های آلوده به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد / میزان ذرت های آلوده سه برابر شد_س*

به هر حال کم کم این ماجرا به فراموشی سپرده شد تا اینکه در 9 مرداد سال 98 بود که امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس طی سفری که به بندر امام خمینی (ره) داشت دوباره این مسئله را به تیتر یک رسانه ها تبدیل کرد.

خجسته در این سفر خود عنوان کرد: خواستار عملکرد بهتر وزارتخانه‌ها در جابجایی کالاهای وارداتی مورد نیاز که از طریق این بندر تامین می شود، هستیم. به عنوان مثال یک محموله 140 هزار تنی ذرت آلوده از سال 95 در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

خجسته در این خصوص گفت: 13 شرکت دولتی با 35 میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی در سال 95، معادل 491 هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند. طبق مستندات این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده به سم آفلاتوکسین بوده است. از این 491 هزار تن ذرت آلوده 350 هزار تن به کشور وارد شده و متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود. ذرت‌های وارد شده دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین‌المللی SGS نیستند.

*س_واکنش ها به صحبت های نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس_س*

در 10 مرداد ماه 98، کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در توییتر خود خبر از دستور رئیس‌جمهوری در زمینه ذرت‌های آلوده داد و نوشت: روز گذشته با دستور قاطع و صریح رئیس جمهور محترم، آخرین تلاش‌های افراد برای واردات ذرت‌های آلوده به کشور متوقف شد. ایشان همچنین دستور برخورد و معرفی متخلفین به دستگاه قضایی را صادر نمودند. این موضوع چند سالی است که در دست پیگیری می‌باشد. طی این مدت فشارهای زیادی را تحمل کردیم.

همچنین در 12 مرداد ماه 98، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز جزییاتی از آلودگی این ذرت‌ها را اعلام کرد و گفت: کشتی این محموله در سال 95 در گمرک بندر امام خمینی پهلو گرفت و یکی از مشکلات محصول ذرت وارد شده از برزیل وجود سم آفلاتوکسین بود که در همه جای دنیا میزان استاندارد آن برای خوراک دام شیری و گوشتی 5 "ppb" پیش بینی شده، اما در این محموله 120 هزار تنی میزان سم بیشتر از استاندارد و بالاتر از 5"ppb" است. دو هزار بار آزمایش از محموله ذرت انجام و نتیجه آزمایش‌ها این شد که محموله برای سلامتی انسان مضر است، علاوه بر آن با گذشت سه سال از توقف محموله در ورودی کشور، میزان سم آن بالاتر هم رفته است.

سپس در 5 شهریور 98 گمرک در مورد میزان این ذرت های آلوده واکنش نشان داد و اعلام کرد: در سال 95 مقدار 513 هزار تن ذرت دامی متعلق به 9 شرکت عمده واردکننده این محصول به انبارهای بندر امام خمینی (ره) وارد شده است که مقدار 20 هزار تن آن قبل از اظهار به گمرک توسط اداره استاندارد بندر مذکور مغایر با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین اعلام و مقرر می‌گردد از خروج کالا جلوگیری شود. براساس این گزارش مابقی کالا به مقدار 493 هزارتن ذرت دامی طی 13 فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک اظهار می‌گردد.

براساس اعلام گمرک برای 368 هزار تن ذرت دامی مجوز ترخیص صادر شد و در خصوص 125 هزار تن ذرت دامی به دلیل عدم انطباق با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین غیر قابل ترخیص اعلام شد، بنابراین گمرک برای مجموع 145 هزار تن ذرت دامی آلوده، اظهارنامه متروکه تنظیم و مراتب را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان اعلام کرد.

*س_200 میلیارد تومان اعتبار برای امحای ذرت های آلوده / ذرت های آلوده به الکل تبدیل می شوند!_س*

خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در 18 آبان ماه 1398 با بیان اینکه ذرت های آلوده برزیلی در انبارهای گمرک دپو شده است افزود: رئیس جمهور پس از بررسی و اعلام نظر تیم کارشناسی مجلس دستور امحای ذرت های آلوده را صادر کرده که البته امحای این حجم از ذرت مشکلات خاص خود را دارد. خجسته اظهار داشت: برای امحای ذرت های آلوده برزیلی 200 میلیارد تومان اعتبار، 1000 روز وقت و هفت هزار کامیون سنگین نیاز است.

در خرداد ماه سال گذشته سید حسین میرمعینی عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه طی آخرین تصمیم با دستور رئیس‌جمهور و مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا قرار شد تا بررسی‌هایی در رابطه با تبدیل مانده ذرت‌ها به الکل صورت بگیرد، افزود: تاکنون 23 هزار تن از ذرت‌های آلوده صادر شده است، مابقی نیز اگر سازوکار فراهم شود تبدیل به الکل خواهد شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته این مقام مسوول در سازمان اموال تملیکی در حال حاضر 1500 تن از ذرت‌ها برای آزمایش و استحصال الکل و پسماند‌های آن در حال بررسی است.

*س_سرانجام این ذرت های آلوده چه شد؟_س*

به هر صورت بعد از خرداد 99 کمتر خبری درباره سرنوشت ذرت های آلوده منتشر شد تا اینکه غلامرضا شریعتی رئیس سازمان استاندارد طی مصاحبه ای در 25 خرداد ماه سال جاری دوباره به موضوع ذرت های آلوده ورود کرد. وی گفت: در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین وضعیت ذرت‌های آلوده نیز گفت: احتمالا با تمهیدات چیده شده مابقی ذرت‌های آلوده از کشور خارج خواهد شد و دیگر چیزی به عنوان ذرت آلوده در کشور نخواهیم داشت.

وی افزود: با پیگیری انجام شده این محموله به کشورهایی که استاندارد آنها با استاندارد ایران متفاوت است و متقاضی این محموله هستند یا می‌خواهند آن را به مواد دیگری تبدیل کنند منتقل خواهد شد.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.