دوشنبه 16 مهر 1403

رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟

جنگ رسانه‌ای طی دو ماه گذشته علیه مردم ایران تاکنون از نقطه نظر طراحی همه‌جانبه، شدت، فراگیری و پیچیدگی بی‌سابقه است و باید آن را حاصل تجمیع تجربیات چندین ساله غرب و جریانات معاند در استفاده از ابزار رسانه قلمداد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ در روزگاری نه چندان دور، فقط چند شبکه رادیویی فارسی زبان، از آمریکا و انگلیس علیه ایران برنامه پخش می‌کردند. اما از اواخر دهه 70 شاهد رشد قارچ گونه شبکه‌های ماهواره‌ای هم بودیم که برخی در حوزه سرگرم سازی و بعضی در زمینه اخبار و تحلیل سیاسی، موج جدیدی از حملات علیه کشورمان را در دستور کار قرار دادند.

چند وقت اخیر هجمه رسانه های بیگانه علیه کشورمان با پوشش های دموکراتیک و فمنیستی به وضوح نمایان بوده، زیرا علاوه بر کمپین های رسانه ای، نمایندگانی هم در خیابان ها برای هدایت اغتشاشات داشته اند، در عین حال سالهاست دشمن در یک جنگ ترکیبی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، برنامه های خود را عملیاتی می کند و قاعدتاً یکی از مصادیق مهم این جنگ ترکیبی، جنگ رسانه ای است.

بدون شک؛ جنگ رسانه‌ای طی دو ماه گذشته علیه مردم ایران تاکنون از نقطه نظر طراحی همه‌جانبه، شدت، فراگیری و پیچیدگی بی‌سابقه است و باید آن را حاصل تجمیع تجربیات چندین ساله غرب و جریانات معاند در استفاده از ابزار رسانه قلمداد کرد.

بررسی عملکرد 5 رسانه بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من و تو و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در 46 روز (23 شهریور تا 9 آبان) مجموعا 38003 دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند که به طور متوسط بیانگر هر 100 ثانیه انتشار یک دروغ است.

در این پیمایش صرفا عملکرد 5 رسانه شامل بی بی سی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، من و تو وابسته به جریان بهائیت بررسی شده است.

امپراتوری رسانه ای دشمن دروغ را به جای واقعیت جا می زند

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با دیارآفتاب اظهار داشت: متأسفانه امپراتوری رسانه‌ای دشمن آن‌قدر قوی عمل می‌کند که ممکن است در ذهن برخی، این دروغ‌ها به‌عنوان یک واقعیت جا بیفتد اما باید دست آن‌ها را رو کرد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: رسانه‌های ما باید دقیق و با سرعت عمل کنند، در قضیه اوین با ورود رسانه‌ها و روایت صحیح تا حد زیادی اجازه داد نشد دشمنان آن‌چنان‌که باید موج‌سواری کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های داخلی باید با سرعت حوادث را پوشش دهند، فعالیت رسانه‌ای یک کار حرفه‌ای است و دشمنان ما در این حوزه پول و امکانات فراوانی در اختیار دارند، امروز جنگ رسانه‌ای در جریان است و به تعبیری رسانه قدرت محض است و نه یک ابزار.

این نماینده مردم اذعان داشت: متأسفانه در حوزه رسانه ضعف‌های جدی داریم چراکه در سال‌های گذشته توانسته‌ایم شبکه ملی را تقویت و بستر لازم برای فعالیت پلتفرم‌ها را ایجاد کنیم، امروز دشمن در پشت خانه ما قرار دارد و باید اجازه نداد از این فرصتی که در اختیارش قرارگرفته استفاده کند.

سلیمی افزود: دشمنان همه امکانات را به میدان آورده‌اند و یکی از نکات موردتوجه آن است که رسانه‌های ما باید به‌موقع و یکصدا وارد شوند چراکه دشمنان در اغتشاشات اخیر همصدا وارد میدان شده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد: مردم دقیق هستند و مسائل را با دقت پیگیری می‌کنند و اگر این درایت مردم نبود حتماً آسیب‌های جدی‌تری از این حوزه به ما وارد می‌شد، این توانایی فوق‌العاده و قدرت مردم است که دشمن بیش از این نمی‌تواند پیش روی کند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه امروز ابزار دشمن است و از این ابزار برای دروغ‌پردازی استفاده می‌کند گفت: جریانات معاند دائماً در حال شایعه‌پردازی هستند و دروغ‌های مختلف را منتشر می‌کنند.

بیش از 40 کشور جهان در جنگ ترکیبی علیه ایران نقش داشتند

حسن هانی زاده، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل نیز در گفتگو با دیارآفتاب با بیان اینکه اغتشاشات اخیر برآیند یک ائتلاف جهانی برای تحمیل جنگ ترکیبی و شناختی علیه ایران بود گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 40 کشور در سراسر جهان در این جنگ ترکیبی و شناختی و جنگ نرم علیه ایران به انواع گوناگون شرکت داشته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عربستان در فاز رسانه‌ای تأمین‌کننده مالی شبکه‌های رسانه‌ای تروریستی، صهیونیستی و سعودی بود و به‌عنوان تأمین‌کننده هزینه‌های مالی رسانه‌های معاند سالانه ده میلیارد دلار هزینه می‌کند.

هانی زاده اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر این رژیم با راه‌اندازی چندین شبکه از جمله شبکه موسوم به ایران اینترنشنال با هزینه اولیه 250 میلیون دلار و هزینه سالانه 50 میلیون دلار این رسانه را به‌عنوان یک رسانه جریان ساز علیه ایران در سطح منطقه و جهان مطرح کرد.

این کارشناس افزود: این رسانه با 230 کادر ثابت و کارشناس تخصصی در طول تظاهرات و اغتشاشات اخیر نقشی تخریبی و تروریستی علیه ایران ایفا کرد، در این رسانه با کمک اتاق فکر افسران جنگ روانی آمریکا و اسرائیل نحوه کشته سازی و شعارنویسی به اغتشاشگران را می‌آموختند.

کارشناس بین‌الملل افزود: همزمان برخی از کشورهای منطقه از جمله اقلیم کردستان عراق، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، امارات و بحرین با اعزام تروریست‌ها سعی کردند که به مراکز تجمع مذهبی حمله کنند که اتفاقی در شاه‌چراغ رخ داد.

هانی زاده خاطرنشان کرد: ایران علی‌رغم این تهاجم گسترده جهانی در جنگ ترکیبی توانست با درایت و هوشمندی کامل از این بحران خارج شود اما توطئه‌ها ادامه دارد و در آینده ممکن است آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی طرح‌های جدیدی برای ایجاد آشوب و ناامنی و هزینه سازی برای ایران به لحاظ سیاسی و مالی برنامه‌ریزی کنند که باید هوشیار باشیم.

رسانه‌های معاند تلاش دارند روایت دروغ خود را بر افکار عمومی حاکم کنند

عباس خسروانی کارشناس حوزه رسانه نیز در گفتگو با دیار آفتاب؛ اظهار داشت: بحران و رسانه در عصر جدید دو واژه به هم گره‌خورده هستند به‌طوری که هر جا بحرانی هست یا به وجود می‌آید یک پای ثابت آن رسانه‌ها هستند.

وی افزود: کشور ما به دلایل مختلف همواره در معرض انواع بحران‌ها بوده و هست و لذا رسانه هم همیشه نقش‌آفرینی کرده و اثرات خود را چه مثبت و چه منفی بر جای گذاشته است لذا ما در ایران به جد به ابزار رسانه، سیاست رسانه‌ای، حکمرانی رسانه‌ای و نحوه مدیریت رسانه‌ای محتاجیم و نباید از آن غفلت کنیم.

این کارشناس رسانه با اشاره به نقش رسانه در اغتشاشات اخیر در کشور افزود: مثل بقیه ناآرامی هائی که طی دو دهه گذشته در کشور رخ داده نقش رسانه در حوادث اخیر نیز برجسته است به طوری که از آن تحت عنوان یک جنگ رباتیکی در فضای مجازی از آن یاد می شود.

خسروانی ادامه داد: این یعنی در جنگ رسانه ای که علیه کشور ما شکل گرفت بیشتر ربات ها بودند که حمله می کردند نه انسان های واقعی، به عبارتی ما با یک لشگر از ربات ها مواجه بودیم که آن‌قدر این وضعیت غیرعادی شده بود که خود رسانه‌های غربی به غیرواقعی بودن آن اعتراف کردند.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: به عبارتی در ناآرامی‌های اخیر ما با جنگ روایت‌ها مواجه بودیم و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی تلاش داشتند روایت خودشان از ماجرا را به افکار عمومی در ایران و جهان حاکم کنند و بر همین اساس بود که سی ان ان هم چندی پیش اعلام کرد جنگ روایت‌ها در مورد ایران در شبکه‌های اجتماعی شکل‌گرفته و موج هشتکی مهسا امینی در فضای توئیتر مصنوعی و ربات محور است.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: امروز ملی‌سازی فضای رسانه‌ای و تعریف قلمرو سایبری یک راهکار اساسی و بلند مدت برای مواجهه با این تهدید بزرگ است که نه فقط ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان در حال حرکت به این سمت هستند تا از اعمال قدرت امپراطوری های رسانه ای در امان باشند.

رسانه‌های معاند برای تهییج و تحریک اغتشاشگران به هر دروغی متوسل می‌شوند

جواد یاری کارشناس سیاسی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به دروغ‌های رسانه سعودی اینترنشنال گفت: این رسانه معاند برای انجام مأموریت‌های مخربانه خود از عربستان سعودی پول می‌گیرد و توسط انگلیسی‌ها اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص‌شده است هر صد ثانیه یک دروغ توسط رسانه‌های معاند مطرح می‌شود، افزود: اغلب اخبار این رسانه‌ها خلاف واقع است و این رسانه‌ها راست و دروغ را به هم می‌بافند و معتقد هستند که هر چه دروغ بزرگ‌تر باشد، باورش برای مخاطب آسان‌تر است.

یاری با اشاره به فایل صوتی منتشر شده از خبرنگار بی بی سی اظهار کرد: آنها به دنبال تجزیه ایران و پیش بردن اهداف سعودی در ایران هستند و با این رویکرد می‌خواهند از نظام جمهوری اسلامی و به مردم ایران تصویری غیرواقعی ارائه دهند البته باید بدانند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

این کارشناس سیاسی گفت: این رسانه سعودی بیش از گذشته عناد و دشمنی خود را نمایان ساخته و به هر دروغی متوسل می‌شود تا سبب تهییج و تحریک اغتشاشگران شود.

وی افزود: فکر پلید این رسانه برای مردم نمایان شده و مهم‌ترین وظیفه انقلابیون رسوا کردن رسانه‌های معاند و اهداف شوم آن‌ها در اجرای اهداف خصمانه سعودی است.

یاری خاطرنشان کرد: این رسانه معاند گاف های بزرگی در این مدت داده است و با پول اربابشان به دنبال تجزیه ایران هستند.

در یک جنگ شناختی - ادراکی از سمت دشمن قرار داریم

امروز با یک امپراتوری رسانه‌ای مواجهیم که دست غربی‌هاست و با کمک این ابزار روایت‌سازی کرده و سعی می‌کنند روایت خود را جهانی کنند و حق جلوه دهند لذا مبتنی بر همین تصویر سازی می‌خواهند جای شهید و جلاد را عوض کنند.

در حال حاضر چون در یک جنگ شناختی - ادراکی از سمت دشمن قرار داریم نمی‌توانیم به رسانه‌ها فقط از یک بعد و به طور تک موضوعی نگاه کنیم چراکه درحقیقت همگی به عنوان یک مجموعه با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و هجمه‌ای با قالب خودشان را طراحی می‌کنند و در این بین آنچه نگران کننده است فضای مجازی رها شده و بی توجهی به مسئله حکمرانی سایبری در این جنگ شناختی بلندمدت است.

انتهای پیام /

رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟ 2
رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟ 3
رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟ 4
رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی چه نقشی دارند؟ 5