یک‌شنبه 15 مهر 1403

رصد دقیقی از وضعیت چاقی دانش آموزان زنجانی انجام نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رصد دقیقی از وضعیت چاقی دانش آموزان زنجانی انجام نشده است

زنجان - ایرنا - معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: تاکنون رصد دقیقی از میزان چاقی و اضافه وزن دانش آموزان این استان انجام نشده است که با اجرای برنامه ملی کوچ " کنترل وزن و چاقی" تلاش می‌شود این مهم به سرانجام برسد که می‌تواند مبنای پژوهش‌های بعدی باشد.

ذبیح الله تاراسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس پیمایش ملی در سال 94، شیوع اضافه وزن، چاقی و چاقی شکمی در دانش آموزان هفت تا 18 سال به ترتیب 9، 11 و 21 درصد گزارش شده، لذا معاونت تربیت بدنی و سلامت بنا به احساس نیاز و نقش کلیدی، تاثیرگذار و جامعه آماری وسیع متشکل از دانش آموزان، اولیا و کارکنان، پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند در این زمینه آگاهی های لازم را به دانش آموزان و اولیا بدهد.

وی یادآورشد: هدف کلی این پروژه افزایش دانش و بهبود نگرش و کمک به دانش آموزان در مدیریت وزن و داشتن سبک زندگی فعال و سالم است.

این مسؤول ادامه داد: با اجرای این برنامه گروه‌های هدف غربالگری و شناسایی خواهند شد و پس از آن در یک دوره ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشاوره های تغذیه ای به این افراد، والدین و معلمان ارائه خواهد شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها برنامه ملی" کوچ کنترل وزن و چاقی" از 26 مهر در این استان آغاز می‌شود که غربالگری ها در 2 مرحله مهر و بهمن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تلاش می شود با جرای این برنامه سه درصد از وضعیت چاقی و اضافه وزن دانش آموزان کاهش یابد، اظهار داشت: تمامی دختران و پسران مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

تاراسی افزود: چاقی کودکان و نوجوانان در سطح جهانی از اولویت های پژوهشی بوده بطوری که بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت 2 تا 9 درصد هزینه های سلامت صرف پیامدهای این مساله می شود که طی دهه های اخیر این معضل روند 2 برابری داشته است.

وی با بیان اینکه نیم تا 1.7 درصد تولید ناخالص ملی کشورها صرف پیامدهای چاقی می شود ادامه داد: از طرفی تحقیقات نشان می دهد هزینه درمان خانواده هایی که اضافه وزن و چاقی دارند، 37 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است.

این مسؤول با تاکید بر اینکه اضافه وزن و چاقی مختص ایران نیست خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده در سال جاری میلادی بیانگر آن است که این فرآیند از سال 1975 سیر صعودی یافته و از هر سه دانش آموز یک دانش آموز دارای اضافه وزن و چاقی است.

*س_برچسب‌ها_س*