دوشنبه 11 تیر 1403

ناترازی گاز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رفع می‌شود /

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ناترازی گاز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رفع می‌شود /

مجتبی یوسفی نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اشاره بهاختلافات برخی مسئولین با دولت سیزدهم گفت: بعد از شهادت رئیس جمهور عده‌ای از مسئولان مدح او را می‌گویند در صورتی که در زمان حیات آیت الله رئیسی این موضع گیری را نداشتند و با مواضع آن‌ها آشنا هستیم به مظلومیت بیشتر رئیس جمهور شهید پی می‌بریم؟ البته امیدواریم که در واقعیت هم...

مجتبی یوسفی نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اشاره بهاختلافات برخی مسئولین با دولت سیزدهم گفت: بعد از شهادت رئیس جمهور عده‌ای از مسئولان مدح او را می‌گویند در صورتی که در زمان حیات آیت الله رئیسی این موضع گیری را نداشتند و با مواضع آن‌ها آشنا هستیم به مظلومیت بیشتر رئیس جمهور شهید پی می‌بریم؟ البته امیدواریم که در واقعیت هم همین طور باشد.

وی افزود: امیدواریم مسئولان در عمل راه دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید را ادامه دهند. وقتی این مسیر ادامه پیدا می‌کند که روند اداره دولت چهاردهم هم همانند مسیر طی شده در دولت سیزدهم باشد.

یوسفی درخصوص مطالبات از دولت آینده گفت: در دولت آینده باید به جای قبیله گرایی به سمت کار صحیح انجام دادن برویم. در عین اینکه رئیس جمهور فقید محور وحدت و اخلاق گرایی بود و مردمی و متواضع بود، درآمد‌های زیادی هم داشت.

این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: در حوزه انرژی و نفت و گاز به دلیل عدم سرمایه گذاری در یک دهه گذشته در صنعت نفت و گاز دچار ناترازی شدید شدیم. بیش از 200 میلیون متر مکعب ناترازی گاز در فصل پیک مصرف در دولت قبل داشتیم.

وی افزود: در حوزه تامین بنزین و به دلیل سوء مدیریت‌ها در حوزه وزارت صمت نه تنها مشکل خودروسازی حل نشد بلکه به 130 میلیون لیتر مصرف بنزین در طول روز رسیدیم. علاوه بر این با مصرف 100 میلیون لیتر گازوئیل در روز مواجه بودیم اما این دولت در حوزه رفع ناترازی ایستادگی کرد و با افزایش تولید و همچنین رشد بهره برداری اقداماتی انجام داد و باعث شد که بخش عمده‌ای از این ناترازی‌ها برطرف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه ساخت پالایشگاه‌ها و همچنین توسعه خدمات فنی و مهندسی و موضوعات مرتبط با جبران ناترازی‌ها نیز در دولت سیزدهم جر اولویت‌ها بود.

وی افزود: بحث سوآپ گازی با ترکمنستان هم در دولت سیزدهم جدی گرفته شد و عملیاتی شد و یا اقدام دیگر دولت بهره برداری از فاز 14 پارس جنوبی بود که 20 سال برای بهره برداری از آن معطل بیگانگان بودیم، ولی در این دولت با اتکا به دیپلماسی فعال و همچنین توان نیرو‌های داخلی در عرض 20 ماه این فاز به بهره برداری رسید، این بهره برداری با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی عملیاتی شد.

وی در پایان گفت: توسعه کارخانه‌های ان جی ال و نمک زدایی از گاز تولیدی از جمله سایر اقداماتی بود که در راستای بهره وری انرژی انجام شد. از سوی دیگر در زمینه جمع آوری گاز‌های فلر که هدر می‌رفتند نیز اقدامات زیادی شد تا جلوی این هدر رفت گرفته شود و میزان جلوگیری از هدر رفت این گاز‌ها 10 درصد افزایش یافت.