دوشنبه 16 مهر 1403

رقم رشد جمعیت کشور مطلوب نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رقم رشد جمعیت کشور مطلوب نیست

تهران - ایرنا - رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رقم سرعت رشد جمعیت کشور مطلوب نیست بطوریکه تا سال 1430 جمعیت پیر خواهد بود و شاید ناچار شویم کشور را به مهاجران بسپاریم.

کبری خزعلی روز شنبه در نشست خبری با رسانه ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سیاست های خانواده و مهندسی فرهنگی در گذشته توسط 2 رییس جمهوری ابلاغ شده است؛ با این حال چهار بار لایحه و طرح های مربوط به سیاست های جمعیتی در مجلس مطرح اما عقیم مانده است.

به گفته وی، دست های پیدا و ناپیدا در کشور تلاش می کنند تا بگویند موضوع جمعیت در این مجلس (فعلی) هم مورد توجه قرار ندارد.

وی تاکید کرد: سیاست های جمعیتی در مراکز بهداشتی به صورت کنترل جمعیت است و همه اقلام کنترل جمعیت با اسم ها و عناوین دیگر مانند اقلام فاصله گذاری بارداری در اختیار مردم قرار داده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سقط عمد سه تا پنج سال زندان، دیه و حتی مجازات اعدام دارد ولی به این موضوع توجه نمی شود؛ برخی از پزشکان با گرفتن مبالغ ناچیزی از جمله یک میلیون تومان دست به این قتل می زنند.

خزعلی افزود: تبلیغات زیادی در فضای مجازی برای سقط جنین می شود و افراد متقاضی با یک تماس، قرص های مخصوص سقط را درب منازل خود تحویل می گیرد. این موضوع سلامت جنین و مادر را تحت تاثیر قرار می دهد و در برخی موارد منجر به مرگ مادر می شود.

او در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی باید موضوع سقط را در مطب های ظاهری و مخفی بررسی کنند، گفت: در این زمینه 11 مطب در کرج فعال بودند که بعد از شناسایی، برخوردهای لازم با آنان صورت گرفت. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روزانه 2 هزار مورد سقط جنین در کشور صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: این آمار را معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که رقم بسیار بالایی است؛ کرونا تاکنون جان 20 هزار نفر را در ایران گرفته است که مرک حتی یک نفر هم مصیبت است اما اقدامات اساسی برای مقابله با این ویروس در حال انجام است؛ باید برای مقابله با سقط جنین هم چنین اقداماتی صورت گیرد.

به گفته خزعلی، در دستگاه بهداشت و درمان کشور تعدادی به صورت نفوذی رفتار کرده اند و باعث اختلال در رشد جمعیت می شوند که باید شناسایی شوند؛ سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی در این زمینه نقش جدی باید ایفا کنند.

وی در ادامه با اشاره به ازدواج جوانان، اظهار داشت: هر چند جوانان بر اساس قانون باید وام، کمک هزینه ازدواج و سایر خدمات را دریافت کنند اما این امکانات به صورت کامل انجام نشده است. کمیته ملی ازدواج قرار بود در استان ها تشکیل شود اما آیا این کمیته تاکنون تشکیل شده است.؟!

وی با انتقاد از کم کاری برخی دستگاه ها، تاکید کرد: این دستگاه ها در مورد جمعیت گزارش های غلط ارائه می کنند.

خزعلی آمار افزایشی سن ازدواج و رسیدن به میانگین به 27 سال را ناشی از کم کاری دستگاه ها و قابل بررسی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسید، اظهار داشت: به غیر از سقط های جنین، سقط درمانی هم در سال های گذشته افزایش یافت و آمار آن از 6 هزار مورد به 9 هزار مورد رسید.

خزعلی دلیل این امر را تحت فشار گذاشتن پزشکان برای انجام برخی از غربالگری ها عنوان کرد.

به گفته این مقام مسوول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دشمن به دنبال کاهش جمعیت ایران است چرا که قرص های مربوط به درمان بیماری های صعب العلاج را تحریم کرد اما قرص های ضدبارداری به وفور یافت می شود.

*س_برچسب‌ها_س*