شنبه 15 اردیبهشت 1403

رهبر شیعیان نیجریه: علامه مصباح مرجعی بزرگ در فلسفه و تفکر اسلامی / برخی کتب علامه مصباح را به طلاب نیجریایی تدریس کردم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رهبر شیعیان نیجریه: علامه مصباح مرجعی بزرگ در فلسفه و تفکر اسلامی / برخی کتب علامه مصباح را به طلاب نیجریایی تدریس کردم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) که صبح امروز نهم دی ماه در سالن اجلاس تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت. رهبر شیعیان نیجریه در مورد مقام علامه مصباح و حضور در مراسم بزرگداشت وی گفت: نمی‌دانم من برای قرارگرفتن در این جایگاه و سخن درباره متفکر بزرگ و فیلسوف گران‌قدر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی مناسب...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو،  شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) که صبح امروز نهم دی ماه در سالن اجلاس تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

رهبر شیعیان نیجریه در مورد مقام علامه مصباح و حضور در مراسم بزرگداشت وی گفت: نمی‌دانم من برای قرارگرفتن در این جایگاه و سخن درباره متفکر بزرگ و فیلسوف گران‌قدر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی مناسب هستم یا خیر؛ درگذشت ایشان در زمانی بود که من در زندان بودم و خبر رحلت ایشان در حبس به من رسید و نتوانستم درگذشت ایشان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، نهاد مرجعیت، خانواده این شمشیر بزرگ اسلام و تمام امت اسلامی تسلیت عرض کنم.

شیخ زکزاکی در ادامه افزود: هم‌چنین در هنگام شهادت فرمانده بزرگ، سردار قاسم سلیمانی نیز محبوس بودم و حتی در زمان رحلت امام خمینی بزرگ نیز زندانی بودم. در هنگام فقدان بسیاری از بزرگان و علما من همواره در زندان بوده‌ام. فرصت را غنیمت می‌شمارم تا تسلیت و تعزیت خود را ابتدا به خانواده عالم بزرگ، آیت‌الله مصباح یزدی و سپس به کل امت اسلامی عرض کنم.

وی در مورد آیت الله مصباح و ویژگی‌های علمی وی نیز گفت: من نمی‌توانم درباره این عالم متفکر فیلسوف سخن بگویم؛ عالمی که در زمان حیات خود حتی به اذعان جهان غرب نیز مرجع و متفکر بزرگی در فلسفه و تفکر اسلامی بودند.

من شاگردِ شاگرد ایشان بودم؛ چرا که تعلیمات ایشان را از مترجم کتب ایشان، حجت‌الاسلام حقانی، فرا گرفتم و توحید و برخی تعلیمات اسلامی را از ایشان اخذ کردم. هم‌چنین برخی کتب ایشان در موضوع توحید را نیز به طلاب نیجریایی تدریس کردم. ایشان در موضوع توحید، عقاید اسلامی و علوم دیگر اسلامی کتب متعددی تألیف کردند.

وی یک فقیه، مرجع، عالم، عارف، با تقوا، پاک و مخلص بود که زندگی خود را از کودکی تا وفات، صرف خدمت به اسلام و مسلمین و یاددادن کرد. او به مانند یک چراغ فروزان و مصباح روشن، خود سوخت و ذوب شد تا امت اسلامی غرق در نور شود. او با افکار خود به امت نور تابید و امت اسلامی هنوز از کتب، افکار و فلسفه ایشان و نیز از شاگردان او در آفاق عالَم، از جمهوری اسلامی ایران تا دیگر نقاط عالم، بهره می‌برد. وی شاگرد بارز آیت‌الله بروجردی، امام راحل، علاوه طباطبایی و عالم متقی عارف، آیت‌الله بهجت و استادان بزرگ دیگر بود. شاگردان آیت‌الله مصباح نیز از اساتید و کارشناسان برتر در ایران و جهان اند.

از این فرصت برای بزرگداشت این شخصیت گران‌قدر استفاده می‌کنم؛ چرا که همان‌طور که امام صادق علیه‌السلام فرمود، فقدان فقیه مانند یک زخم در پیکر جامعه بر جا می‌ماند و کماکان این فقدان موجود است؛ اما بحمدلله افکار، کتب و تعالیم او تا ابد بر جا می‌ماند.

از خدا می‌خواهم بهترین پاداش‌های خود را به ایشان عطا کند و امت اسلامی و نیز همه انسان‌ها را از آن‌چه ایشان بر جا گذاشته‌اند بهره‌مند سازد. از خدا می‌خواهم ایشان را در برترین جایگاه‌های فردوس اعلی در کنار آنان‌که از ایشان پیروی می‌کرد - اهل‌بیت علیهم‌السلام - منزل دهد، ان‌شاءالله. نمی‌خواهم سخن را طولانی کنم، برای یادگرفتن به این‌جا آمده‌ام.