شنبه 14 مهر 1403

روزی 70 میلیون ضرر برای طرح‌های نیمه تمام سبزوار

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
روزی 70 میلیون ضرر برای طرح‌های نیمه تمام سبزوار

سبزوار با بیش از 180 هکتار بافت‌های سنتی و البته فرسوده‌ای که در گذر زمان در مرکز شهر ایجاد شده و برخی نیز مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است در حال حاضر پروژه ارگ امیریه تبدیل به سیاه چال امیریه برای شهر شده که روزانه 70 میلیون تومان به شهر ضرر می‌رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ شهر سبزوار با دارا بودن بیش از 180هکتار بافت های سنتی و البته فرسوده‌ای که در گذر زمان در مرکز شهر ایجاد شده و برخی نیز مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است در حال حاضر نیازمند نگاهی جدید برای ایجاد پروژه ها و یا تکمیل پروژه‌های روی زمین مانده است. یکی از این پروژه‌ها که در سال 1394 با همین هدف آغازشده تا با ایجاد کارآمدی در بافت فرسوده زیر تیغ جراحی سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری برود پروژه امیریه معروف به ارگ امیریه در مساحتی در حدود 9 هکتار است بافت فرسوده محله امیریه سبزوار در بخش مرکزی و غرب بافت قدیم سبزوار قرار دارد که توسط خیابان های بیهق، عطاملک، مدرس و امیر مسعود محصور شده است.

در ابتدای شروع کار علی رغم برخی نارضایتی از سوی برخی مالکین در اعتراض به قیمت های کارشناسی با این نگاه از سوی شهردار وقت که ضرورت اجرای طرح توسط وزیر کشور و ابلاغ آن به شهرداری این طرح لازم الاجراست برای احقاق حقوق دولت، شهرداری و مالکین از طریق قوه قضائیه اقدام نماییم وارد فاز عملیاتی شد.

بر اساس مصاحبه مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار در ابتدای شروع این پروژه تکمیل نهایی این پروژه را نیازمند هفت سال زمان دانسته و بیان داشته اجرای ارگ امیریه حدود 240 میلیارد تومان هزینه نیازمند است که 70 میلیارد آن از طریق اوراق مشارکت و 170 میلیارد آن از طریق جذب سرمایه‌گذار، مشارکت مردم در سهام و روش‌های تهاتری تأمین خواهد شد.

پروژه ای که با هدف جراحی کالبد بافت فرسوده و در راستای ترمیم این بافت صورت گرفت امروز تبدیل به زخم سربازی شده است که هر روز عفونت آن به بدنه شهر سرایت می کند.

طرحی که به گفته شهردار وقت با هدف احقاق حقوق دولت اجرایی شد امروز باعث تضییع حقوق دولت و بیت المال می شود و هرروز بر این رقم افزوده می شود.

اما این تضییع چگونه انجام می شود با تدبیر مسئولان وقت رقم 70 میلیارد اوراق مشارکتی در ابتدای طرح دریافت میشود که این رقم امروز برای شهرداری با جرائم و دیگر متعلقات به حدود 120 میلیارد تومان رسیده است و هروز تاخیر در پرداخت آن تنها بر جرایم و دیرکرد آن می افزید.

موسی رجب زاده شهردار سبزوار در گفت و گو با صبح توس گفت: متاسفانه در زمان شروع پروژه ای که بیش از 240 میلیارد تومان برآورد هزینه داشته تنها با آورده 70 میلیارد تومان آنهم به صورت اوراق کاری از ابتدا نادرست بوده که جای بسی تامل دارد. وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که این پروژه برای شهر و شهروندان ایجاد کرده تصریح کرد: متاسفانه پروژه ارگ امیریه در حال حاضر تبدیل به سیاه چال امیریه برای شهر شده که روزانه 70 میلیون تومان به شهر ضرر میرساند.

رجب‌زاده راهکار پایان این معضل را تهاتر این مجموعه با بانک شهر به عنوان پرداخت کننده اوراق مشارکت دانست تا جلوی ضرر روزانه گرفته شود.

امین‌اله مظلوم، رئیس شورای شهر سبزوار همچنین در خصوص معضلات ارگ امیریه در سبزوار گفت: در حال حاضر ارزش ریالی ملک موجود برای تهاتر با بانک کافی نیست و شهرداری باید برای پایان این معضل بخش دیگر از زمین های خود را به فروش گذاشته و یا در اختیار بانک قرار دهد تا شهر بیش از این متضرر نشود.

انتهای پیام /

روزی 70 میلیون ضرر برای طرح‌های نیمه تمام سبزوار 2
روزی 70 میلیون ضرر برای طرح‌های نیمه تمام سبزوار 3