سه‌شنبه 17 مهر 1403

روند افزایشی شمار مبتلایان به کرونا در زنجان وضعیت را از کنترل خارج می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روند افزایشی شمار مبتلایان به کرونا در زنجان وضعیت را از کنترل خارج می‌کند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در صورتیکه سد کنونی ایجاد شده در برابر بیماری کرونا شکسته شده و روند افزایشی شمار مبتلایان همچنان تداوم یابد، حوزه سلامت دیگر توان مقابله‌ای در این حوزه را نخواهد داشت و وضعیت از کنترل خارج می‌شود.

دکتر محمدرضا صائینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون شمار مراجعات سرپایی کرونایی این استان روبه افزایش است که به صورت روشن این مهم پس از تعطیلات عید فطر و با فاصله یک هفته‌ای تاثیر خود را نشان داده است.

وی اضافه کرد: بنابراین پس از این فاصله یک هفته‌ای، شمار بیماران سرپایی کرونا در این استان به سه برابر افزایش یافته است که پس از نمونه گیری از مراجعان، افراد علامت‌دار به مراکز 16 ساعته ارجاع داده شده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا شمار موارد مثبت بیماران کرونایی در این استان نیز چهار برابر شده است، بیماریابی، مراقبت، قرنطینه افراد مثبت و دیگر اقدامات مانند سدی عمل می‌کند که از ورود بیماران به بیمارستان ها جلوگیری و به طور طبیعی مرگ و میرها کنترل می‌شود.

صائینی افزود: خوشبختانه و پیش از این با مدیریت خوب، بیماری کرونا در این استان کنترل شد و در واقع پیک بالایی را تجربه نکردیم، این در حالی است طی ماه‌های گذشته استان هایی همانند گیلان و طی هفته های اخیر استان خوزستان با وضعیت بدی مواجه بودند.

وی اظهار داشت: این استان بیشترین بستری کرونایی را طی یک روز به تعداد 30 تا 45 نفر و به صورت کنترل شده، ثبت کرد، اما در زمان حاضر که میزان تخت های بستری بیمارستانی در حداقل های خود است، میزان مراجعه کننده سه برابر و موارد مثبت نیز چهار برابر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورتی که سد کنونی بیماری در این استان شکسته شود، طی مدت 2 هفته موارد بستری بیماران کرونایی به وضعیت بسیار نامطلوبی خواهد رسید و در نهایت موارد افزایش مرگ و میرها نیز به وقوع خواهد پیوست.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی باید نظارت ها و کنترل را بیش از گذشته با جدیت اعمال کرد و از آزاد سازی های بیشتر جلوگیری کرد.

صائینی افزود: موارد آزاد سازی برخی مشاغل و کسب و کارهایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، برای عموم آزاد نیست، بلکه نمایشگاه‌های تخصصی برای افراد تخصصی شهرهایی را شامل می شود که در وضعیت قرمز نیستند.

وی در خصوص برگزاری جلسات و مجامع مختلف نیز گفت: بسیاری از دست اندرکاران امر برای برگزاری چنین جلساتی با وضعیت کنونی تاکید می کنند که نکات بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت خواهند کرد در حالی که چنین اطمینان بخشی وجود ندارد و در عمل نیز ثابت شده نباید به چنین حرفها توجه داشت.

این مسؤول خاطرنشان کرد: بر این اساس باید با توجه به شرایط کرونایی سلامت عموم در اولویت قرار گیرد، تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه اعلام کرد: تاکنون 195 هزار و 51 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 120 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به 9 هزار و 185 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*