سه‌شنبه 24 مهر 1403

روند ثابت شیوع کرونا در استان سمنان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روند ثابت شیوع کرونا در استان سمنان

سمنان - ایرنا - طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی، استان سمنان در شاخص نسبت مبتلایان به کل جمعیت، در اواسط فروردین امسال رتبه اول کشور را داشت و اکنون با تلاش مدافعان سلامت و رعایت نکات بهداشتی شیوع کرونا در این استان به مرحله کنترل و ثبات رسیده است.

کرونا یا ویروس کووید 19 یک بیماری نوپدید به شمار می‌رود که تحقیقات درباره رفتار این ویروس هنوز تکمیل نشده و فقط رفتار مردم است که می‌تواند بر رفتار این ویروس تاثیر بگذارد و اکنون مردم استان سمنان پس از گذراندن 90 روز سخت، پر از التهاب، استرس و ترس ناشی از ابتلا به کرونا با توجه به اینکه استان سمنان نسبت به جمعیت در وضعیت قرمز قرار داشت، اکنون در آخرین روز اردیبهشت 99 با همت سربازان گمنام سلامت از کادر پزشکی گرفته تا نیروهای نظامی و انتظامی و گروه های مردمی، شیوع کرونا در استان به مرحله کنترل رسیده و در 2 هفته گذشته فوتی ناشی از ابتلا به این بیماری در استان سمنان گزارش نشده است.

با رعایت نکات بهداشتی مانند پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران و استفاده از ماسک و دستکش و با تلاش جهادگران عرصه سلامت اکنون شهرستان مهدیشهر تنها شهرستان استان سمنان است که در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گفته کارشناسان، اعلام وضعیت قرمز، زرد و سفید در مناطق استان براساس شمار مبتلایان به ویروس کرونا نسبت به جمعیت است و اگر شهروندان نکات بهداشتی را رعایت کنند ممکن است با افزایش شمار بیماران رنگ مناطق تغییر کند.

براساس آخرین آمار اعلام شده، چهار میلیون و 990 هزار و 470 نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد 324هزار و 990 نفر فوت کردند و یک میلیون و 961 هزار و 385 نفر بهبود یافتند و در زمان حاضر بیشترین شیوع کرونا مربوط به آمریکا، اسپانیا و روسیه و ایران از لحاظ شیوع در رتبه دهم جهان قرار دارد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، تا روز سه شنبه 30 اردیبهشت 124 هزار و 603 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا هم در کشور به هفت هزار و 119 رسید.

شیوع کرونا در استان سمنان روند ثابت دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: روند شیوع کرونا در استان یک روند ثابت و بدون تغییر شده است.

حبیب‌الله خجسته‌پور در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ثبات در وضعیت میزان بستری شدگان و مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر در استان سمنان نشان از مدیریت مقابله با کرونا دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان خاطر نشان کرد: طی 2 هفته گذشته در استان سمنان فوت در بیمارانی که تست ابتلایشان به کرونا مثبت شد رخ نداده است.

وی بیان کرد: رسیدن به مرحله ثبات در شیوع کرونا حاصل همکاری همه جانبه نهادهای حاکمیتی، نظامی، انتظامی، امنیتی و نهادهای مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد است.

وی اضافه کرد: مهار و شکست کرونا به رفتار شهروندان مانند پرهیز از دست دادن، رعایت حداقل فاصله یک‌متر از دیگران، استفاده از ماسک و دستکش و رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بستگی دارد و انتظار می‌رود شهروندان با رعایت این نکات را برای شکست کرونا بیش از پیش جدی بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: زیرساخت‌های مناسب حوزه بهداشت و درمان حاصل از اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید زمینه‌ساز مقابله مطلوب با شیوع کرونا است.

مهدیشهر در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: مهدیشهر تنها شهرستان تحت پوشش این دانشگاه در استان است که در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است.

جعفر جندقی بیان کرد: شهرستان آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در وضعیت سفید قرار گرفت.

وی ابراز داشت: اوج موارد مثبت ابتلا به کرونا در استان سمنان در روزهای 18 تا 24 اسفند 98 بود و پس از آن شیوع کرونا روند کاهشی داشت.

وی تاکید کرد: امکان تغییر وضعیت سفید، زرد و قرمز شهرستان‌های استان سمنان به سرعت وجود دارد، با توجه به جمعیت شهرها، این آمار خیلی دقیق نمی‌تواند باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ادامه داد: غربالگری برای شناسایی مبتلایان احتمالی به کرونا در 2 مرحله در این استان اجرا شد.

وی یادآور شد: نظارت بر دفن بهداشتی متوفیان ناشی از بیماری کرونا، ضدعفونی کردن محیط، طراحی، چاپ و توزیع پوستر و بازدیدهای مشترک، از جمله اقدام ها برای سالم سازی محیط و مقابله با شیوع کرونا بوده است.

فعالیت‌ها در شرایط کرونا هوشمندانه و تدریجی از سرگرفته شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود گفت: فعالیت‌های مختلف مانند فرهنگی و ورزشی باید به صورت تدریجی، منطقی و هوشمندانه در شرایط شیوع کرونا از سرگرفته شود.

رضا چمن با بیان اینکه فعالیت‌ها باید به تدریج و هوشمندانه از سر گرفته شود، ابراز داشت: عادی‌سازی و کم شدن حساسیت خوب نیست، از طرفی نیز وسواس شدید مطلوب نیست، بنابراین با روشی هوشمندانه، منطقی و تدریجی فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی با همکاری تمام سازمان‌هایی که تاکنون پای کار بودند، از سرگرفته شود. وی به لزوم بازگشت به شرایط عادی و بازگشایی اماکن مختلف اشاره و تصریح کرد: به مرور زمان باید به وضعیت عادی برگشت حتی اگر خطر نسبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود ابرازداشت: باید در نظر داشت شناخته شده‌تر از سوانح و حوادث رانندگی چه عاملی در کمین جان انسان‌ها است، اما به استناد این مساله سفر، تفریح و کار و اشتغال به احتمال تصادف با وسیله نقلیه تعطیل نمی‌شود.

بنا بر کسب اطلاع خبرنگار ایرنا بیشترین بروز موارد مرگ بر اثر کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در شهرستان سرخه رخ داده است. سرخه با 36 مرگ در صد هزار نفر جمعیت بیشترین آمار فوتی در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه دارد. میزان بروز مرگ بر اثر بیماری کرونا در صد هزار نفر جمعیت در شهرستان‌های دامغان 28، سمنان 16، مهدیشهر 10، آرادان هفت و گرمسار چهار مورد بوده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر (24 اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*