دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

رونق سینماهای بجنورد با بلیت نیم‌بها / آشتی مردم با سینما پس از کرونا

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رونق سینماهای بجنورد با بلیت نیم‌بها / آشتی مردم با سینما پس از کرونا

سینما در ایران با فیلم سینمایی «دختر لر» در سال 1312 وارد چرخه حرفه ای تولید فیلم شد و با توجه به علاقه و اشتیاق مردم برای شناختن این هنر - صنعت، روند تولید فیلم به مرور در کشور افزایش پیدا کرد؛ روندی که منجر به ساخت سالن سینما در کشور شد و البته با پیروزی انقلاب اسلامی همه مناسبات سینمایی در کشور حرفه‌ای تر شد و با تولید فیلم بیشتر مساله داشتن سالن‌های سینمایی متعدد و مجهز نیز به بحثی...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب صنعت سینما طی سال های ورود این هنر به کشور، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و آزمون و خطای بسیاری را از سر گذرانده است، در حال حاضر در کشور در یک سال بین 70 تا 80 فیلم سینمایی تولید می شود که از این میان تعدادی از فیلم ها به دلیل تعداد اندک سالن های سینما به اکران نمی رسند.

یکی از مهمترین بخش های چرخه اقتصادی صنعت سینما، گیشه و فروش فیلم ها در سالن های سینما است که مهمترین بازار گیشه سینمای ایران تنها در شهر تهران و یا چند شهر بزرگ دیگر کشور خلاصه شده است. این در حالی است که در کشوری با 31 استان، تعداد محدودی از استان ها از سالن های سینمایی مناسب برخوردار هستند. البته اگر به هر استان و یا شهرستانی در کشور سر بزنید، حتما با سردر یک سالن سینما روبرو می شوید، سالنی که شاید سال ها از آخرین نمایش فیلم در آن می گذرد و یا به حدی از نظر کیفی زیر سطح استاندارد سالن های سینما است که مخاطب تمایلی به تماشای فیلم در آنها ندارد.

البته نمی‌توان انتظار داشت که سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما در کشور، بتواند به تنهایی بودجه لازم برای ساخت، بازسازی و یا تجهیز سالن های سینمایی را در سراسر کشور فراهم کند چرا که بودجه سالانه این سازمان پاسخگوی چنین هزینه هایی نیست. در چنین شرایطی شورای شهر، استانداری و دیگر نهادهای مرتبط در یک شهرستان یا استان وارد میدان شده و دست به ساخت و یا تجهیز سالن های سینما در سطح شهر می زنند. البته در شرایطی هم با ایجاد فضای مناسب می توان بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری وارد این عرصه کرد. در این میان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز به عنوان یکی از متولیان سینما، سالن های مختلفی را در سراسر کشور زیر چتر خود دارد و بار بزرگی از مساله سالن‌های سینما را به دوش می‌کشد.

بسیاری از شهرها و استان های کشور از داشتن یک سالن سینمای مناسب محروم هستند به همین دلیل در آمار فروش فیلم ها در کشور جایگاه خوبی ندارند.

این در حالی است که سینما به عنوان یک فعالیت جمعی می تواند تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ اجتماعی داشته باشد به همین دلیل توسعه سالن‌های سینما علاوه بر رشد اقتصادی، رشد اجتماعی هم به دنبال دارد.

خراسان شمالی مصرف فرهنگی بالایی دارند

محمد خرمی، مدیر سینما گلشن بجنورد و کارمند اداره فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: این سینما در سال 1390 با ظرفیت سینما 470 نفر تاسیس شد و در حال حاضر با 4 نیروی کار فعالیت می کند.

وی افزود: جامعه خراسان شمالی مصرف فرهنگی نسبتا بالایی دارند و این موضوع در رویداد های مختلف فرهنگی و هنری مشخص و مشاهده شده است.

خرمی با اشاره به اینکه همه گیری ویروس کرونا میزان مخاطبان به سینما را به حداقل ممکن رساند، افزود: در زمان های اوج پیک این ویروس سینما تعطیل شد و در حال حاضر نیز این استقبال قطعا به حالت اولیه خود یعنی به دوران قبل از کرونا برنگشته است، اما باید گفت شاهد روند رو به رشد مخاطبان در سینما گلشن هستیم.

مدیر سینما گلشن خاطر نشان کرد: این سینما صرفا از طریق عقد قرارداد بلیط نیم بها با ارگان ها و بخش های خصوصی مورد حمایت قرار می گیرد، به گونه ای که طرفین قرارداد ذی نفع هستند.

وی در ادامه گفت: فیلم و سینما به عنوان هنر هفتم جزء جدایی ناپذیری از زندگی افراد است و جاذبه های فرهنگی زیادی نیز دارد.

وی افزود: در شهر بجنورد سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر شهرها و استان ها این مخاطبان از شمار کمی برخوردارند اما نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و فرهنگ جامعه نادیده گرفت؛ به طور مثال برخی از طراحی ها و مدهای لباس مردم شهر بجنورد از بازیگران سینما الگوبرداری شده است، یا اینکه پس از اکران برخی فیلم ها اصطلاحات مورد استفاده در آن فیلم بر سر زبان ها جاری شده است.

مدیر سینما گلشن عنوان کرد: در حال حاظر قیمت هر بلیط سینما 20هزار تومان است.

راه اندازی پردیس های سینمایی نیازمند حمایت مسئولان

خرمی بیان داشت: باتوجه با مذاکرات و پیگیری های صورت گرفته درصدد احیاء سینماهای غیرفعال و راه اندازی پردیس های سینمایی جدید هستیم که این موضوع نیازمند حمایت سرمایه گذاران و همچنین مسئولین مربوطه است.

وی گفت: تسهیل در ارایه مجوزهای سرمایه گذاری در بخش های خصوصی فرهنگی و هنری، ارایه امتیاز ویژه به سرمایه گذاران حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در اخذ عوارض و هزینه های پروانه ساخت، ارایه تسهیلات کم بهره و اختصاص اعتبار ویژه برای تولید محصولات سمعی، بصری و سینمایی به هنرمندان خراسان شمالی از جمله انتظارات ما از مسئولین استان است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به تاسیس سینماهای عمیق، داریوش و هماهنگی های انجام شده جهت راه اندازی سینما در مجتمع های طلای سفید، هماگ و مجموعه ایثار جانمایی سینما در جامعه ی بجنورد مناسب و رو به بهبود است..

خرمی گفت: اکران فیلم ها از طریق فضای مجازی، مطبوعات و سایر رسانه ها، به اطلاع شهروندان بجنوردی می رسد.

مدیر سینما گلشن بجنورد خاطر نشان کرد: ایجاد آثار سینمایی استاندارد در ژانرهای مختلف، راه اندازی رشته سینما در هنرستان هنرهای زیبا، توسعه دفاتر انجمن سینمای جوان در سطح شهرستان بجنورد، اختصاص اعتبار ویژه فعالیت های سمعی و بصری در حوزه تولید، آموزش و راه اندازی جشنواره های مربوطه، گسترش آموزشگاه آزاد سینمایی و تلاش در راستای تولید آثار استاندارد و فاخر سینمایی با محوریت معرفی فرهنگ بومی و ظرفیت های گردشگری و مردم شناسی شهرستان بجنورد، از جمله مواردی است که تمایل و انگیزه مردم شهرستان به سینما را افزایش می دهد.

لزوم انعقاد تفاهم نامه برای راه اندازی سینما قدس

رضا رضایی سرپرست معاونت امور سینمایی، سمعی، بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عمر 120ساله سینما در ایران، گفت: در شهر بجنورد 6 سینما فعالیت می کنند و از سینما قدس تنها مکانی باقی مانده است که قدمتی بیش از 50 سال دارد و برای راه اندازی مجدد آن باید تفاهم ایجاد شود.

وی عنوان کرد: میزان ظرفیت سینما با توجه به مخاطب در شهر بجنورد تا حدودی تناسب وجود دارد ولی با توجه به نوع کارکرد مجتمع های فرهنگی و هنری فعال که کارآیی پخش فیلم را دارا هستند در صورت استقبال مخاطبین این امکان وجود دارد تا تعداد صندلی های سینما و سالن های پخش فیلم افزایش یابد.

رضایی بیان داشت: تعداد سینما با توجه نیاز آینده رو به افزایش است و صندلی و مکان استاندارد سینما و کیفیت پخش صدا و تصویر از ملزومات جذب مخاطب در کنار کیفیت فیلم ها است که این امر راه اندازی سالن استاندارد را ضروری می داند.

وی افزود: مجتمع طلای سفید، مجتمع ایثار، مجتمع هماگ چند پروژه خصوصی و دولتی هستند که دارای سینما هستند و مورد پشتیبانی قرار گرفته اند.

سرپرست معاونت امور سینمایی، سمعی، بصری اداره فرهنگ و ارشاد استان تصریح کرد: کرونا بر سینما تاثیرات منفی گذاشت، که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم مخاطبان دوباره به سینما ها باز گردند.

این مقام مسئول افزود: به جز سینما عمیق و گلشن بجنورد بقیه سینماهای شهرستان به علت چند منظوره بودن مجتمع آنها برنامه ریزی منظمی برای خانواده ها ندارند که این از بزرگترین مشکلات آنها است.

رضایی تصریح کرد: میزان علاقه مندی مردم باتوجه به حضور مخاطبان و میزان استقبال از آنها سنجیده می شود که به کیفیت فیلم بستگی دارد و در شهرستان بجنورد تماشای فیلم در سینماها توسط مخاطبان همیشه مورد استقبال قرار می گیرد.

وی افزود: فیلم و سینما به عنوان هنر هفتم جزء جدایی ناپذیر اززندگی افراد است و جاذبه های فرهنگی زیادی نیز دارد در شهر بجنورد سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر شهرها و استان ها این مخاطبان از شمار کمی برخوردارند اما نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و فرهنگ جامعه نادیده گرفت.

حمایت های بلاعوض سازمان سینمایی برای رونق سینماها

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ریزی سازمان سینمایی کشور در جهت توسعه این صنعت، عنوان کرد: از جمله اقدامات سازمان سینمایی کشور می توان تجهیز مجتمع ها به امکانات پخش فیلم و سینما سیار که بسیاری از این حمایت ها بلا عوض و جهت حمایت از بخش خصوصی بوده است، اشاره کرد.

رضایی در ادامه گفت: با توجه به مذاکرات و پیگیری های صورت گرفته در صدد احیاء سینماهای غیر فعال شهرستان و همچنین پیگیر راه اندازی پردیس های سینمایی جدید هستیم که این موضوع نیازمند حمایت سرمایه گذاران و همچنین مسئولان مربوطه می باشد.

سرپرست معاونت امور سینمایی، سمعی، بصری اداره فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی بیان داشت: در شهرستان بجنورد برای دانش آموزان علاقه مند به رشته های هنری، هنرستان هنرهای زیبا تاسیس شد و در سال اول و دوم مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

وی افزود: خارج از بخش هنرستان انجمن سینما جوان بجنورد، موسسات و آموزشگاه های سینمایی نیز مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

رضایی در پایان گفت: سینماهای فعال در شهرستان به روز هستند ولی برای مجتمع ها و سالن های در حال احداث تجهیزات به روزتری ارسال می شود.

تهیه و تنظیم: عبدالله یزدانی

انتهای پیام /

رونق سینماهای بجنورد با بلیت نیم‌بها / آشتی مردم با سینما پس از کرونا 2
رونق سینماهای بجنورد با بلیت نیم‌بها / آشتی مردم با سینما پس از کرونا 3