جمعه 28 اردیبهشت 1403

رونمایی از مرکز مبادله و طلای ایران / بانک مرکزی پشت سکان بازار ارز

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رونمایی از مرکز مبادله و طلای ایران / بانک مرکزی پشت سکان بازار ارز

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال جاری40 درصد میزان تخصیص ارز در سامانه نیما افزایش پیدا کرد که نسبت به سال پیش تنها 17 درصد قیمت آن افزایش یافته است. فرزین ادامه داد: نرخی که در بازار آزاد اعلام می‌شود بر اساس عواملی است که بانک مرکزی مدیریتی روی آن‌ها ندارد و احتیاج بود سکان ارزی کشور با ایجاد یک مرکز مبادله در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. وی افزود:...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال جاری40 درصد میزان تخصیص ارز در سامانه نیما افزایش پیدا کرد که نسبت به سال پیش تنها 17 درصد قیمت آن افزایش یافته است.

فرزین ادامه داد: نرخی که در بازار آزاد اعلام می‌شود بر اساس عواملی است که بانک مرکزی مدیریتی روی آن‌ها ندارد و احتیاج بود سکان ارزی کشور با ایجاد یک مرکز مبادله در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

وی افزود: در این مرکز کشف قیمت و تخصیص ارز انجام خواهد شد؛ امروز دو تالار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران رونمایی می‌شود.

تالار حواله مرکز مبادله

فرزین در تشریح این دو تالار گفت: تالار اول حواله است؛ بر این اساس برخی از ارزی که در نیما عرضه می‌شد از این پس در مرکز مبادله عرضه می‌شود؛ از جمله فولادی‌ها پتروشیمی‌ها و صنایع غذایی در این تالار عرضه می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از لحاظ ذخائر و منابع هیچ مشکلی برای تامین ارز نداریم؛ آنچه بازار را به هم ریخته است فرایند تورم انتظاری است.

فرزین ادامه داد: از همین امروز بر اساس عرضه و‌تقاضا نرخ کشف خواهد شد و بر همان اساس هم تامین می‌شود.

فرزین گفت: مذاکراتی که با شرکت‌ها داشتیم تمام آن‌ها اعلام آمادگی کردند که در عرضه ارز همکاری لازم را با بانک مرکزی داشته باشند.

ارز خدماتی

فرزین افزود: تالار بعدی، تالار خدماتی است؛ پیش از این بانک مرکزی ارز را به صرافی‌ها می‌داد و آن‌ها ارز را در اختیار مردم می‌گذاشتند، اما در مدل جدید قریب به 60 تقاضای واقعی شناسایی شده و پس از تقاطع‌گیری اطلاعات با دیگر دستگاه‌ها ارز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی گفت: اصلی‌ترین ارزی که تامین خواهد شد، نیاز‌های ماموریتی، دانشجویی و مسافرتی است و دیگر نیاز نیست متقاضیان واقعی ارز به بازار آزاد مراجعه کنند و تقاضا در این بازار افزایش پیدا کند.

فرزین گفت: تمام تلاش ما این است که به منابع ارزی کشور تسلط پیدا کنیم. امیدواریم این مرکز کمک کند که انتظارات تورمی هم مدیریت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: برآورد ما این است وضعیت ارزی کشورمان سال آینده بهتر خواهد بود، الحمدلله گشایش‌های ارزی خوبی در حال انجام است.