پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

رییسی: استانداران استان‌های مرزی با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رییسی: استانداران استان‌های مرزی با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنند

تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: استانداران مناطق مرزی این اختیار را دارند که با استان‌های همجوار کشورهای همسایه در زمینه تبادلات تجاری، تردد و امنیت مرزی ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی عصر امروز جمعه در دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، نخبگان و جمعی از اقشار مختلف مردم استان اردبیل که در سالن ولایت این شهر برگزار شد، ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) را تبریک گفت و افزود: امیدوارم خداوند متعال انشاءالله به برکت این دو مولود با برکت، برکاتش را بر جمع ما، نظام مقدس و امت اسلامی نازل فرماید.

رییس جمهوری افزود: برای بنده توفیقی است که امروز در دارالارشاد حسینی و ابوالفضلی علیهما السلام در جمع مردم فرهیخته، ولایتمدار، غیرتمند، باوفا و نام‌آور استان اردبیل هستم. نماینده مقام معظم رهبری در استان که از مفاخر روحانیت هستند، همسر شهید، صنعتگر بزرگوار، فعال اقتصادی و جوان عزیزمان در ارتباط با دغدغه رفع محرومیت از استان مطالب بسیار خوبی را مطرح کردند. حتما همه شما نکاتی دارید که فرصت نشد در این وقت محدود بیان کرد انشاءالله بنده را از دیدگاه‌های ارزشمندتان بهره‌مند کنید و ما را از نظراتتان مطلع کنید تا بتوانیم از این نظرات بهره ببریم.

آیت الله رییسی با گرامیداشت ایام با برکت ربیع و مولود با برکت ربیع‌الاول، اظهار کرد: آنچه در فلسفه بعثت و فلسفه مبعوث شدن به رسالت نبی مکرم اسلام بیان شده آن است که برای تعلیم و تربیت، یاددادن انسان آمده است. معلم اول بشریت نبی مکرم اسلام (ص) است. تقارن دو مولود در یک روز شاید در ابتدا به نظر برسد تصادفی است اما حقیقت آن است که این تقارن معنادار است. همچنان که مولودی در گوشه‌ای از عالم در این دنیا می‌آید و متولد می‌شود و در گوشه دیگری از عالم دریاچه خشک می‌شود یا کنگره‌های کاخی می‌ریزد یا وقایعی که همزمان با آن اتفاق می‌افتد. اینها تقارن با معنایی دارند.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: مولودی در سالی پا به این عالم می‌گذارد و بعد مولود دیگری در سال‌های بعد اما در یک روز. معنی این سخن شاید این باشد که آن کسی که سخن پیامبر را می‌شنود تفسیر این سخن را از زبان امام جعفربن محمدبن صادق (ع) گوش کند و او راه را برای انسان بنمایاند و خدا را شاکریم که معتقد به وجود مقدس امام صادق و رهروی راه ایشان هستیم.

رییس جمهوری ادامه داد: این منطقه مفاخر بزرگی دارد که علمای عامل واصل هستند. محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی چهره‌هایی هستند که امروز هم سخنان و مشی و سیره آنها نه فقط برای اردبیلی‌ها، بلکه برای ایران و عالم و جهان اسلام درس است و برای همه الگو هستند. و همه ما را با سلوک خودشان به خدا می‌خوانند.

آیت الله رییسی اضافه کرد: ما در زمان خودمان نه مقدس اردبیلی و محقق را و نه بزرگانی از این دست را درک نکردیم. اما آیت‌الله مشکینی را ما دیدیم و در درس تفسیر ایشان شرکت می‌کردیم. گاهی به منزل ایشان می‌رفتیم و کتاب‌های ایشان را نگاه می‌کنیم.‌آیت الله مشکینی واقعا انسانی فرهیخته و وارسته و انسانی واصل بودند. وقتی انسان به سلوک ایشان نگاه می‌کند به خدا نزدیک می‌شود.

وی با تبیین وجوه شخصیتی آیت الله مشکینی گفت: آیت الله مشکینی عالم ربانی هستند. عالم ربانی کسانی است که نگاه به او، نگاه به کتاب و سیره او انسان را به خدا نزدیک می‌کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: اینها هیچ کدام انسان را به خود نخواندند و همه انسان‌ها را خدا خواندند. امام خمینی (ره) 22 جلد صحیفه نور دارد و در هیچ کجا نمی‌بینید که مردم و انسان‌ها را به خودشان فرا بخواند همیشه به خدا فرا می‌خواند و می‌فرماید پیروزی‌ها از آن خداست اگر می‌بینید در جایی کاستی وجود دارد باید بینیم ما دچار غرور نشدیم و مشکل از ما است. این نگاه علمای ربانی است که انسان را به خدا فرا می‌خوانند انسان به اینها که نگاه می‌کند راه خدا را فرامی‌گیرد.

رییسی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه فرهنگ ریل‌گذاری برای بسیاری از مسایل اجتماعی است و تعلیم و تربیت نقش و جایگاه زیربنا دارد، گفت: نباید رسیدن به مسائل اقتصادی و معیشت ما را از توجه به مسائل پایه‌ای و اساسی که همان فرهنگ است، باز دارد.

وی در ادامه با تایید اظهارات یکی از بانوان حاضر در جلسه درباره جایگاه زنان در اجتماع و توجه به مشکلات بانوان، مسئله خانواده و نهاد خانواده گفت: این موضوعات باید همواره به عنوان یک محور مورد توجه و تاکید قرار گیرد و توجه به کرامت مادران، ضرورت توجه به مسئله جمعیت که نکته بسیار محوری است و تسهیل شرایط ازدواج نکات مهم و قابل توجه است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بازخوانی حیات اجتماعی صدیقه طاهره (س) به عنوان الگوی نه فقط زنان بلکه الگوی عالم و آدم می‌تواند فراروی انسان به عنوان یک الگوی برتر مطرح باشد.

ادامه دارد

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*