یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنجان در دامنه پیک سوم شیوع کرونا قرار گرفته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در دامنه پیک سوم شیوع کرونا قرار گرفته است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به آمار و ارقام موجود، این استان بطور کامل در دامنه پیک سوم شیوع کرونا قرار گرفته است که در صورت انجام ندادن اقدامات بهنگام بطور قطع این پیک بلندمدت تر از پیک دوم خواهد بود.

دکتر محمد رضا صائینی روز دوشنبه در جلسه تقویت همکاری های منطقه ای با حضور مسوولان استانداری‌های آذربایجان شرقی و غربی و قزوین در خصوص پیشگیری از کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: هر چند میزان موارد رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی در استان کاهش یافته اما تلاش بر این است این مهم با پیگیری ها جبران شود که متاسفانه آثار موج سوم بیماری نیز در استان ملموس و منطبق بر پیش بینی ها است.

وی اضافه کرد: ابتلای افراد در این مرحله لگاریتمی بوده و از طرفی مدارس به عنوان درگاه دیگری در افزایش شمار مبتلایان به این بیماری هستند که این شرایط نامطلوبی را رقم می زند.

این مسؤول ادامه داد: باتوجه به مشابهت های اقلیمی استان های همجوار اعمال محدودیت های کرونایی با مشورت و تصمیم های مشترک تاثیرات مثبتی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشک استان به عنوان اولین دانشگاه پیشنهاد دهنده مراقبت و آزمایش های سرپایی کرونا بود اظهار داشت: این مهم در هفتم فروردین امسال آغاز شد و آثار خوب آن هم اکنون در کنترل این بیماری در سطح ملی نمایان است.

صائینی افزود: تااکنون حدود 50 هزار آزمایش سرپایی کرونا در این استان انجام گرفته و موارد مثبت ثبت شده نیز 31 درصد را شامل می شود که عدد قابل توجهی است.

این مسؤول با اشاره به اقدام دیگر استان در انجام آزمایشهای سرولوژی در خصوص بیماری کووید -19 گفت: بر این اساس 25 هزار آزمایش از بیمارانی که pcr آنان مثبت شده، با فواصلی معین انجام می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه آنتی بادی این افراد پس از 2 ماه کاهش می یابد و نتیجه مطالعات نیز خود را نشان می دهد بطوری که در زمان حاضر 14 درصد موارد بستری، در استان قم مواردی هستند که پیش از این بستری بوده و یا pcr آنان مثبت بوده است.

صائینی، تشکیل همیاران سلامت را اقدامی اثربخش در شتاب بخشی به اجرای برنامه های مقابله با کرونا در استان عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر بیش 6 هزار همیار سلامت، بطور مستقیم وارد عمل شده اند و وظایفی برای آنان تعریف شده است که مسؤول نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جلساتی به بهره گیری از تجارب بین استانی و ایجاد وحدت رویه منجر شده و اعمال آنها در برنامه ها می تواند چشم انداز بهتری را راقم بزند.

وی اضافه کرد: غفلت و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی یک آسیب به شمار می رود و وحدت رویه در این خصوص امری بسیار مهم است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.

*س_برچسب‌ها_س*