دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

زنده شدن خاطرات طلایی قادر میزبانی؛/ فرزند ستاره سابق، پدیده دوچرخه سواری شد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
زنده شدن خاطرات طلایی قادر میزبانی؛/ فرزند ستاره سابق، پدیده دوچرخه سواری شد

قادر میزبانی بدون اغراق، اسطوره تاریخ دوچرخه سواری جاده ایران به شمار می رود که هیچگاه آلوده به دوپینگ نشد.

به گزارش "ورزش سه"، متاسفانه یکی از بزرگترین و مهمترین دلایل افت فاحش دوچرخه سواری ایران بعد از سالهای طلایی دهه هفتاد، هشتاد و نیمه ی 90 شمسی که دوچرخه سواران جاده و پیست ایران در رقابتهای ماده های مختلف قاره آسیا آقایی می کردند و همین موضوع باعث شکوفایی ماده های مختلف رشته دوچرخه کوهستان کشورمان نیز شد، رواج دوپینگ و آلودگی فاجعه وار ورزشکاران آنهم بصورت گسترده به این معضل بود.

مشکل و معضلی که البته در سطح جهانی نیز همیشه این رشته ی ورزشی سنگین را تحت شعاع خود قرار داده و متاسفانه بخاطر اهمال مسئولین فدراسیون وقت در سالهای نه چندان دور اتحادیه جهانی دوچرخه سواری UCI، ایران را در این رشته به دوپینگ سیستماتیک متهم کرد.

دوپینگ آنچنان در دوچرخه سواری ایران رخنه و رسوخ کرد که بسیاری از قهرمانان بنام و عنوان دار آسیایی و بین المللی بصورت رسمی از سوی اتحادیه جهانی این رشته ورزشی با محرومیتهای طولانی روبرو شدند، البته بخاطر تعدد نفرات برخی خبرها رسانه ای نشده و مسکوت ماند اما پرونده ها و مدارک آن کاملا به ویژه در اسناد UCI موجود است.

استفاده از مواد نیروزای غیر قانونی و دوپینگ در بین دوچرخه سواران کشورمان آنچنان رواج یافت که می توان از آن به عنوان دلیل فاحش و اصلی به تباهی کشیده شدن دوچرخه سواری ایران نام برد تا جایی که نامهای بزرگ، دست اندرکاران و حتی مسئولان ارشد این رشته ورزشی نیز دارای سوابق دوپینگ و محرومیت در پرونده های بین المللی خود باشند.

در بین نامهای بزرگ سه چهار دهه گذشته ی دوچرخه سواری ایران، قادر میزبانی کاپیتان پانزده ساله تیم ملی جاده ایران از نگاه بسیاری با عنوان و لقب اسطوره خطاب می شود، اسطوره ای از تبریز و آذربایجان شرقی که هیچگاه آلوده به دوپینگ نشد.

قادر میزبانی عناوین برجسته، مقامها و مدالهای بسیاری در کارنامه ورزشی پاک خود در دوچرخه سواری به جای گذاشته تا جایی که فدراسیون دوچرخه سواری آسیا او را یکی از برجسته ترین مشاهیر تاریخ رقابتهای جاده خود شناخته و معرفی می کند.

تنها مدالهای طلای انفرادی تاریخ دوچرخه سواری ایران در تمام ادوار بازیهای آسیایی:

استقامت 180 کیلومتر جاده 1974 حسن فرد دورامتیازی پیست 1986 علی زنگی آبادی تایم تریل انفرادی 50 کیلومتر 1998 قادر میزبانی کایرین پیست 2014 محمد دانشور

به غیر از این چهار مدال طلای انفرادی تاریخ دوچرخه سواری ایران در بازیهای آسیایی تهران، سئول، بانکوک و اینچئون، تنها یک مدال طلای دیگر نیز کسب شده که اختصاص به بازیهای آسیایی 1974 تهران در ماده 100 کیلومتر تایم تریل تیمی توسط حسن فرد، خسرو حق گشا، اسماعیل زینلی و غلامحسین کوهی آنهم بصورت مشترک دارد.

قادر میزبانی که در سالهای 2006 و 2009 از سوی فدراسیون دوچرخه سواری آسیا دو بار عنوان برترین دوچرخه سوار سال قاره کهن را به خود اختصاص داد اولین لژیونر تاریخ این رشته ورزشی از ایران به شمار می رود که از سال دو هزار میلادی در یک باشگاه ثبت شده UCI یا به اصطلاح کنتینانتال یعنی "جاینت" رکاب زد.

حال با این اوصاف علی میزبانی پسر 15 ساله کاپیتان سابق تیم ملی دوچرخه سواری جاده ایران جا پای پدر گذاشته و به زودی با ورود به مدرسه حرفه ای دوچرخه سواری شهر سانتاندر منطقه ی باسک اسپانیا راه خود را برای تبدیل شدن به قهرمانی شبیه اسطوره کشورمان در این رشته ورزشی را آغاز خواهد کرد.

علی میزبانی زودتر از امیرمحمد برادر 10 ساله خود با نظارت، تمرینات و آموزشهای پدرش که با هفت قهرمانی و پیراهن طلایی رکوردار فتح سی و شش دوره تور معتبر "ایران - آذربایجان" نیز به حساب می آید برای اولین بار در رقابتهای دوچرخه سواری سه مرحله ای نوجوانان کشور ارمنستان در ماده های تایم تریل انفرادی، استقامت و کریتریوم پا در رکاب گذاشت.

به نظر می آید در سالهای آینده یکبار دیگر شاهد ظهور یک میزبانی دیگر به عنوان قهرمان بلامنازع رقابتهای جاده، تور و مسیرهای کوهستانی در رشته دوچرخه سواری باشیم که بصورت حرفه ای رویای حضور در توردوفرانس را که قادر میزبانی تا نزدیکی آن نیز پیش رفت را با تلاش خود برای ایران و پدرش محقق کند.

گوشه ای از افتخارات قادر میزبانی در دوچرخه سواری جاده:

تایم تریل انفرادی قهرمانی 1997 آسیا استقامت قهرمانی 1997 آسیا تایم تریل انفرادی بازیهای آسیایی 1998 تایم تریل انفرادی قهرمانی 2002 آسیا تایم تریل تیمی صد کیلومتر قهرمانی 2006 آسیا چهار کیلومتر تعقیبی پیست قهرمانی 2006 آسیا تایم تریل انفرادی قهرمانی 2006 آسیا بهترین دوچرخه سوار جاده 2006 آسیا تایم تریل تیمی بازیهای آسیایی 2006 بهترین دوچرخه سوار جاده 2009 آسیا رکورد دار فتح تور "ایران - آذربایجان" هفت بار سلطان کوهستان تور چین هایلک شش بار فتح تور ریاست جمهوری ترکیه سه بار فتح تور تایوان سه بار فتح تور سینکاراک اندونزی سه بار فتح تور اگل مالزی یک بار فتح تور اسجاوا اندونزی سه بار پیراهن آسیا تور لانکاوی دو بار فتح تور عربستان دو بار فتح تورهای ریاست جمهوری ایران، کرمان، خزر

پوریا تابان

زنده شدن خاطرات طلایی قادر میزبانی؛/ فرزند ستاره سابق، پدیده دوچرخه سواری شد 2
زنده شدن خاطرات طلایی قادر میزبانی؛/ فرزند ستاره سابق، پدیده دوچرخه سواری شد 3