یک‌شنبه 10 تیر 1403

زنگ خطر بی‌آبی در کهگیلویه / گلایه ساکنان حومه غربی دهدشت از قطعی مکرر آب

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
زنگ خطر بی‌آبی در کهگیلویه / گلایه ساکنان حومه غربی دهدشت از قطعی مکرر آب

ساکنان حومه غربی دهدشت از وضعیت ناپایداری آب شرب در این منطقه گلایه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس حومه غربی دهدشت با بیش از 40 روستا، جمعیتی بیش از 7 هزار نفری داشته که قطع چند روزه آب شرب این منطقه موجب بروز مشکلاتی برای ساکنان آنها در روزهای گرم سال شده است.

تعدادی از ساکنان حومه غربی دهدشت خبر قطع آب شرب روستا را به این پایگاه خبری اطلاع دادند تا با پیگیری این رسانه سریع‌تر نسبت به مطالبه‌گری مردمی پاسخ داده شود.

یکی از اهالی این حومه به خبرنگار صبح زاگرس با اشاره به اینکه زندگی همه موجودات به آب وابسته است، قطع چند روزه این مایه حیاتی اصلا توجیه‌پذیر نیست، گفت: متاسفانه مسئولان در این حومه سکونت و تردد ندارند که پیگیر برطرف کردن مشکلات بی آبی مردم باشند در طول سال روزها می‌گذرد که مردم از بی آبی زنج می برند.

وی افزود: همین امر سبب شده که مردم روستاهای حومه غربی برای فرار مشکلات بی ابی به شهر دهدشت مهاجرت کرده و روستاها خالی از سکنه شود.

در همین راستا معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویر احمد در بازدید و جلسه ای اضطراری در راستای پیگیری مشکل کم ابی در حوزه روستایی در فرمانداری کهگیلویه با اشاره به اینکه امروز اب به چالشی امنیتی اجتماعی تبدیل شده است گفت: شبکه آبی در مناطق روستایی طولانی است و با توجه به اینکه استانداردهای انتقال اب در استان همگام با ارتقای سطح دانش و زندگی مصرفی امروز نیست نیاز به بروز رسانی دارد.

جواد هاشمی با بیان اینکه در بخش آب و فاضلاب تلاش‌هایی انجام شده اما در راستای مهندسی علمی اب و مقابله با بحران ابی و پدافند غیر عاملی ان تاکنون کار موثری صورت نگرفته است، افزود: با توجه به پیش بینی‌هایی که از وضعیت کاهش منابع ابی وجود داشت آب و فاضلاب بخصوص در مناطق گرمسیری باید نسبت به تهیه تجهیزات به ویژه تانکرهای آبرسان اقدامات لازم را انجام می داد و در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از امادگی نسبی برخوردار می بود.

وی با بیان اینکه لازم است تعامل بیشتری در بحث اعتبارات حوزه ابی صورت گیرد تصریح کرد: اب و فاضلاب استان با همکاری بسیج سازندگی بعنوان پیمانکار پروژه های محرومیت‌زدایی جبهه های عملیاتی مرمت و اصلاح شبکه های ابی خود را بیشتر کند و به شکل جدی‌تر کار را دنبال کنند.

هاشمی با تاکید بر توجیه ابداران و مدیریت صحیح اب روستاها توسط اب و فاضلاب شهرستان اضافه کرد: افزایش ظرفیت مخزن ها و توزیع اصولی بهربرداری بر اساس بار جمعیتی از برنامه هایی است که باید اجرا گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرمانداری در رابطه با بهداشت آب شرب مردم از جمله کلر زنی، لایروبی و کنترل ازمایشگاهی، نظارت کافی را داشته باشند و مواردی که مد نظر است را به استان انتقال دهند.

سرپرست فرمانداری کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه بدنبال تنش ابی دربرخی روستاهای این شهرستان مشکل کنونی بی‌آبی را با ابرسانی سیار جهت دامها قابل رفع عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی و امور عشایر موظفند با ابرسانی سیار اب دام های مناطق عشایری و روستایی را تامین کنند.

عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی ناشی از کم آبی را باید در مدیریت نادرست منابع آب جست و جو کرد افزود: یکی از مسائل تاثیرگذار بر مشکل آب، مصارف کشاورزی و احشام است، این امر مصرف آب را بدون در نظر گرفتن تناسب و بهره وری، افزایش داده است.

وی تصریح کرد: از طرفی زندگی روستاییان با دام پیوند دارد و نمی توان آنان را از دامداری جدا کرد و اکنون دامداری های معیشتی در روستاها، از آب آشامیدنی خود برای دام استفاده می کنند که این سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: با این روند حتی در صورت اجرای پروژه های آبرسانی شهرستان و اصلاح شبکه های انتقال نیز در فصول گرم سال با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

موسوی با اشاره به اینکه دولت اعتبارات مقابله با تنش ابی را لحاظ کرده است خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان متولی گرفتن سهم شهرستان ها از طریق وزارتخانه های مربوطه است و قطعا پیگیری لازم را انجام خواهد شد.

انتهای پیام /