سه‌شنبه 3 مهر 1403

زنگ خطر کمبود 900 هزار ماما در جهان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
زنگ خطر کمبود 900 هزار ماما در جهان

در یک گزارش جدید زنگ خطر کمبود 900 هزار ماما در جهان به صدا درآمد.

به گزارش ایسنا، با سرمایه گذاری کامل در تعلیم و پرورش نیروی ماما می توان تا سال 2035 تقریبا از دو سوم مرگ و میر مادران و نوزادان و مرده زایی جلوگیری کرد و باعث نجات 4.3 میلیون نفر در سال شد.

میلیون ها زن و نوزاد در دنیا جان خود را از دست می دهند و میلیون ها نفر دیگر دچار بیماری یا آسیب بیشتر می شوند چرا که در جهان امروز نیازهای زنان باردار و مهارت های ماما مورد توجه و در اولویت قرار نمی گیرد.

در حال حاضر جهان با کمبود 900 هزار نیروی ماما روبروست که یک سوم نیروی کار مامایی جهان را شامل می شود. بحران همه گیری کووید -19 این مشکلات را تشدید کرده زیرا نیازهای بهداشتی زنان و نوزادان تحت الشعاع قرار گرفته، خدمات مامایی مختل شده و ماماها در سایر بخشهای خدمات بهداشتی به کار گرفته شده اند.

در این بررسی جهانی که در 194 کشور انجام گرفته، آمده است: کمبود شدید نیروی ماما تلفات وحشتناک جهانی را به شکل مرگ و میرهای قابل پیشگیری رقم می زند. تجزیه و تحلیل انجام شده در این گزارش نشان داد تامین کامل خدمات مراقبتی ارائه شده توسط ماما تا سال 2035 می تواند 67 درصد از مرگ و میر مادران، 64 درصد از مرگ و میر نوزادان و 65 درصد موارد مرده زایی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، به رغم هشدارهایی که در آخرین گزارش وضعیت مامایی جهان در سال 2014 مطرح شد، شاهد هستیم که پیشرفتهای بدست آمده در هشت سال گذشته بسیار کند بوده است. تجزیه و تحلیل گزارش امسال نشان می دهد که با سرعت فعلی پیشرفت در این حوزه، تا سال 2030 وضعیت به میزان اندکی بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام