پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ساخت 116 پایگاه اورژانس در دولت سیزدهم / توزیع 14 آمبولانس در مناطق محروم

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ساخت 116 پایگاه اورژانس در دولت سیزدهم / توزیع 14 آمبولانس در مناطق محروم

رئیس سازمان اورژانس کشور از ساخت و راه اندازی 116 پایگاه اورژانس در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش مشرق، جعفر میعادفر روز چهارشنبه در تشریح روایت سلامت در دولت مردمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: پنج هزار و 700 آمبولانس در کشور وجود دارد که فرسودگی آنها جدی است و باید نوسازی شوند.

وی ادامه داد: 64 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 370 دستگاه موتورلانس و 26 هزار نیروی انسانی در اورژانس مشعول کار هستند که 90 درصد آنها عملیاتی هستند. رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در 2 سال اخیر، بیش از 31 میلیون تماس با 115 گرفته شد و دومین سازمانی هستیم که مردم بیشترین تماس را با ما دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: هشت میلیون و 500 ماموریت در سطح کشور انجام شده و در بخش اورژانس هوایی 6 هرار و 500 ماموریت برای بیماران انجام شده و از این ظرفیت برای مسوولان استفاده نشده، از این تعداد 730 بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند.

زایمان بیش از 3 هزار مادر در آمبولانس

به گفته میعادفر، 3 هزار و 733 زایمان در آمبولانس در حین انتقال مادر به مراکز درمانی انجام شده، 2 پد بالگرد در بیمارستان های غدیر و حضرت مهدی انجام و 14 دستگاه آمبولانس توسط خیران در مناطق محروم و 150 دستگاه موتورلانس نیز برای شهرهای بزرگ و 25 دستگاه اتوبوس آمبولانس خریداری و توزیع شده است.

وی اظهار داشت: 3 هزار و 540 هزار نیرو بزودی جدب اورژانس می شوند و سیستم اتوماسیون نیز راه اندازی شده و تمامی عملیات از طریق تلفن همراه ثبت و ضبط می شود.

خدمات اورژانس در پیاده روی اربعین

میعادفر در مورد اربعین گفت: سازمان اورژانس کشور با حکم وزیر بهداشت، به عنوان مسوول کمیته بهداشت و درمان به ستاد اربعین معرفی شده و عملیات ما از 27 مرداد در 6 مرز آغاز شده، 373 دستگاه آمبولانس، 58 اتوبوس امبولانس، 12 فروند بالگرد و هواپیما، 34 موتورلانس، 20 بیمارستان صحرایی و 10 درمانگاه تجهیز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وسیع اقدام به ایجاد زیرساخت ها در مرزها کردیم، کانکس هایی نیز در مسیرهای زائران ایجاد شده تا افرادیکه دچار گرمازدگی شوند استراحت لازم را داشته باشند و در صورت نیاز اقدامات درمانی نیز توسط نیروهای اورژانس انجام می شود.

ثبت سفارش 500 دستگاه آمبولانس جدید

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای امسال تخصیص یافته که امیدواریم برای تجهیزات به خصوص نوسازی آمبولانس ها هزینه شود و برای 500 دستگاه آمبولانس ثبت سفارش نیز در این زمینه انجام شده و در حال تامین ارز هستیم که امیدواریم بانک مرکزی سریعا نسبت به تامین آن سریعتر اقدام کند و امیدواریم تا پایان سال این میزان به یکهزار و 500 دستگاه افزایش یابد.

وی ادامه داد: 300 دستگاه موتورلانس نیز خریداری شده که بزودی وارد ناوگان اورژانس می شود و امید است اعتبارات جاری سازمان حدود 300 میلیارد تومان که برای سوخت، تجهیزات و نگهداری پایگاهها هزینه می شود، تامین شود.

به گفته وی، از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم ردیف بودجه ای خاص برای تامین بالگردها نیز تخصیص یابد و دولت قول داده در سال آینده برنامه از برای تجهیز اورژانس هوایی اتخاذ شود.

10 درصد تماس های اورژانس، مزاحمت است

میعادفر، افزود: حدود 10 درصد تماس ها با اورژانس مزاحمت بوده و برخی افراد بیمار بوده و وقت پرسنل ما را می گیرند بطوریکه یک فرد در روز چهارشنبه سوری 200 بار با 115 تماس گرفته است. وی تصریح کرد: حدود سه ماهی است که بطور جدی افراد مزاحم را به مراجع قضایی معرفی می کنیم.